3 977 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Fläkt i självdragskanal
Hej på er!
Ska renovera ett badrum från -70 i ett lika gammalt hus. Idag finns självdrag från badrummet som går in i skorstenen. Jag undrar nu om man kan sätta in en fläkt i denna självdragskanal eller om det skadar på något sätt om man "trycker" ut luften i självdragskanalen. Vad blir konsekvenserna? Eller är jag tvungen att göra hål i tegelfasaden in till badrummet för att sätta in en fläkt? :-/
Hoppas på er kompetens!
Ska renovera ett badrum från -70 i ett lika gammalt hus. Idag finns självdrag från badrummet som går in i skorstenen. Jag undrar nu om man kan sätta in en fläkt i denna självdragskanal eller om det skadar på något sätt om man "trycker" ut luften i självdragskanalen. Vad blir konsekvenserna? Eller är jag tvungen att göra hål i tegelfasaden in till badrummet för att sätta in en fläkt? :-/
Hoppas på er kompetens!
Det bästa är nog att sätta en sugande fläkt i toppen av skorstenen, på så sätt får du ju draget du vill ha, utan att riskera att trycka ut fuktig luft där du inte vill ha den (på vinden eller i teglet i skorstenen) och slipper dessutom göra hål i väggen. Det finns färdiga fläktmojänger som man kan köpa och sätta ovanpå skorstenen, eller så gör man som TN-funkis här på forumet som har satt dit en datorfläkt ;-)
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tackar hjärtligast för tipset!
Har tyvärr ingen datorfläkt, så det får nog bli alternativ 1
Har tyvärr ingen datorfläkt, så det får nog bli alternativ 1
Klicka här för att svara