S
smedur: Lindab nere i Årsta. ligger vid mcdonalds östberga.
1 svar · 5,8k läst
K
KE: Jag har tänkt och komplettera en del av ventilationen i våran 1-plans villa med ftx-system. en del av bostads ytan (tv-rum och hobbyrum)har tidigare varit garage som nu inretts till rum. Har tänkt att dra en tillluft(100mm) till tv rum vid fönstret och en frånluft(100mm) till groventre(hobbyrum). det blir 2-3st 90graders böj till vardera rör samt t-stick som jag tänkt att ansluta till
0 svar · 4,0k läst
·
Ugglan
Ugglan: Tack för tipsen! De hjälpte mig på vägen... Efter en hel del letande hittade jag Regins Rökflaska RFA hos Bevego i Stockholm. 100 spänn och funkar fint.
4 svar · 12,3k läst
P
Per-Erik: Enligt deras hemsida.. www.pax.se " PAX Fläkt 230 och 231 Med fukt och tidsstyrning. PAX 230 avsedd att monteras i kanaler med självdrag eller där fläkten går kontinuerligt. PAX 231 Lika som PAX 230 ovan men även försedd med mekaniskt kallrasspjäll som öppnas och stängs automatiskt utan kapacitetsförlust, avsedd att monteras i ytterväggar. Båda fläktarna är försedda med
1 svar · 10,4k läst
L
lob: Hej 1: Hitta skorstensritningen.(säkert redan kollat,men de kan finnas hos kommunen om du inte har den.I mitt hus är kanalerna utritade i den vanliga ritningen, våningsvis. Vent.kanalerna är helvita medan rök-kanalerna är Svart/vita. På översta våningens ritning syns alla 7 kanaler) 2: Gå upp på taket. Loda kanalerna och mät var de sitter i murstocken(sidled/längsled). /LOB
1 svar · 3,9k läst
Snailman
Snailman: 'Bypass/sommarförbigång RT 250S är utrustat med automatisk bypass som standard. Via manöverpanelen anger du själv vid vilken temperatur du vill att bypassen skall träda i funktion.' Det här tyder väl på att man inte behöver ändra manuellt? (jag vet ju inte exakt var temperaturen mäts)
14 svar · 6,3k läst
·
A
AndersS: Det jag beskrev tidigare var dusch/toalett i källaren. Men jag har precis gjort en liknande renovering av en tvättstuga där värmepumpen blev placerad, men att jag också installerade dusch och bastu. I det utrymmet så finns en gammal ventil i murstocken som jag lät vara kvar och som fungerar alldeles utmärkt för den normala ventilationen. I den befintliga tilluftskanalen i väggen satte
3 svar · 4,7k läst
W
WeeBe: Lars i Motala, tråkigt att du känner dig lurad. Fördelen med Frånluftsvärmepump tycker jag att du glömmer bort. Lite beroende på var man bor och vilken temperatur det är ute så är det ju faktiskt så att din värmepump värmer ditt varmvatten en stor del av året. Det klarar aldrig en FTX ventilation av, och där sparar du mer än de 25% (som du tror att tappar) under vintern. Krasst
9 svar · 8,4k läst
bonnier
bonnier: Intresse finns :)
2 svar · 3,5k läst
N
nic2: Kan denna vara nåt att montera in? http://www.soliduct.com/product_info.php?cPath=214_220&products_id=1468 Vet att jag bör ha ett frånluftsflöde på ca 175m3/h tilll mina 140m2 boyta. Vi har tyvärr ingen annan plats att placera frånluftsfläkten på, och utbudet bland "kryddhyllefläktarna" är begränsat. Tacksam för svar.
0 svar · 3,9k läst
ylven
ylven: En aspirator skapar bara ventilation när det blåser ute, och då är det oftast ventilation så att det räcker iaf!
4 svar · 4,4k läst
bonnier
bonnier: Jag tror att det är ganska vanligt att gamla hus/fönster får kondens på insidan, fönstret är så mycket kallare än rummet så fukten i luften kondenserar när den möter den kalla ytan. Antingen kanske det är för otätt i fönstret eller så har du dålig värme där, har du element vid fönstren? Finns det nåt som blockerar dom?
7 svar · 23,8k läst
D
douglas72: tack , jag följer era råd! ;)
3 svar · 2,9k läst
K
Kvanne: Vi har ett hus från 1920-talet ("stenhus", d.v.s. tegel, lertegel, m.m. och putsat). Tidigare fanns det ingen isolering uppåt, men nu har vi snart isolerat färdigt taket. Därefter ska vi bygga innerväggar och ordna sovrum och allrum. Vi har dessutom bytt ut de gamla, dåliga englasfönstren mot nytillverkade tvåglasfönster (i gammal stil). Dett innebär ju förstås sammantaget att det
0 svar · 2,5k läst
vespaman
vespaman: OK, tackar för dom svaren, då är det bara att köra! Fast nu vart det ju smällkallt, så det blir lite ofrivillig semester från detta.. :)
3 svar · 4,0k läst
H
Hans_Nordstrand: 1/2-sten X 1/2-sten är normal dimension för frånluft för ett rum vid självdrag. Ska man ansluta från flera rum bör kanalen vara större. Vilket luftflöde man kan få beror ju också på skorstenshöjd och om skorstenen värms genom eldning. Hans
2 svar · 4,6k läst
spararen
spararen: [citat] Jag hade satt dem så nära ljudkällan som möjligt. När min kompis byggde hus så ritade konsulten flera ljuddämpare i närheten av värmeväxlaren. Sen bör man kanske ta hänsyn till överhörning.... minns med fasa hur man kunde höra bråken från OBS-klassen under matematiklektionerna i skolan.... :D
11 svar · 7,6k läst
spararen
spararen: [citat] Det låter som om fästramen till din tilluftsventil inte tätar mot kanalen. Är det stort glapp får du sätta in en muff eller nippel för att överbrygga avståndet. Annars finns det "ventfogmassa" som är avsedd för ändamålet.
1 svar · 5,1k läst
ylven
ylven: Troligtvis försvinner det om luften omsätts i tillräckligt stor omfattning. Om du gör fönsterventiler så tillgodoser du ena förutsättningen för ventilationen, dvs tilluft. Men du måste ha någon form av frånluft också. Antingen har du fungerande självdrag via skrosten som du eldar i varje dag, eller så har man fläkt. Kan med fördel monteras på frånluftskanalen från toaletten
1 svar · 3,4k läst
ylven
ylven: Om du ska hyra ut rummet så vill du nog ordna så att det har separat ventilation jämfört med resten av källaren. Både tilluften och frånluften. Om du gör en fönsterventil för tilluft så kan du ju använda hålet i väggen för frånluft. Det går att dra en kanal från köket horisontellt under taket för att evakuera via väggventilen. Det är dock inte optimalt att släppa luften
1 svar · 1,9k läst
ylven
ylven: Självdraget är troligen inte så omfattande i din kanal om du inte kontinuerligt eldar i skorstenen (varje dag). Detta i kombination med att fläkten kommer att skapa ett övertryck i kanalan under gång gör att jag skulle välja att antingen låta fläkten gå kontinuerligt (ev på lägre varv under låg fuktbelastning) eller istället montera en sugande fläkt ovanpå skorstenen. Jag har
1 svar · 6,6k läst
bonnier
bonnier: Oftast så ser eller känner du av problemet på nåt sätt, t.ex. inne i ett rum så märker du om tapeter eller annat material ser sladdrigt ut eller är missfärgat. Kanske tycker du att det luktar illa eller känns allmänt fuktigt. På vindsutrymmen eller källare så märker du att väggar/takbjälkar känns fuktiga. Du kan t.ex. investera i en billig temp/luftfuktsmätare på clas olson
1 svar · 4,6k läst
U
upplyst: Bra eller dåligt? Verkninggrad anger hur mycket energi du återvinner. Exempelvis: 0 grader ute och +20 inne. 55% ger tilluftstemperatur (efter värmeväxlaren) på +11'C 80% ger motsvarande 16'C Detta medför också att uppvärmningsbehovet minskar med 5' (blir mer ju kallare det är ute) Ett aggregat med få rörliga delar är att föredra då det skapar ett minimum av underhåll och ljud. Men
5 svar · 4,4k läst
O
olle_c: Den där duger nog bar den! Svårt o veta hur mycket den låter bara..
12 svar · 21,8k läst
spararen
spararen: [citat] Själv har jag fått höra att kullager ger upphov till oljud och att glidlager går tystast....
5 svar · 8,5k läst
F
Farzan: Vet inte svaret på dina frågor men tycker att du ska kolla med sotaren. Förmodligen behöver du ändå bifoga hans utlåtande med bygganmälan, det brukar i alla fall vårt stadsbyggnadskontor vilja i dylika fall.
1 svar · 3,3k läst
·
A
anelie: Har ett villa katthult från smålandsvillan på ca 200 m2 med frånluftvärmepump nibe 310P. Vi har en täljstenskamin från www.swecore.eu en Caminos Kantus II. (8Kw) Vi har inga som helst problem med frånluften bara man ser till att stänga alla spjäll när vi inte eldar. Vi har dock inte någon tilluftskanal som många säger att man måste ha för att inte kyla ned huset när man eldar.
3 svar · 3,0k läst
Snailman
Snailman: Håller med! koppla inte till ftx:en, jag har så idag, och när man steker ska man vrida på ett vred, för att inte få in fett i systemet. Kommer dra separat imkanal i blivande hus
3 svar · 1,9k läst
F
fredwel: Här kan du få priser på byggsatser med eller utan återvinning http://www.usv.se/ /fredrik
2 svar · 1,5k läst
O
olle_c: Kolla att det inte sitter en gammal ventil-ram i röret..
2 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.