4 549 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Avluft värmepump - Bilder
Jag har installerat värmepump och nbu dragit avluften genom yttervägg. Först tänkte jag dra avluften upp genom tak och släppa den i en huv men av olika anledningar så funkade det inte så jag fick försöka hitta annan lösning.
Nu drog jag avluften i golvbjälklaget på våmningen över och sen ut genom yttervägg och så skickade jag ut sprioröret ca 1m och satte sen ett galler på änden. Där röret sticker ut kommer det bli en balkong så det kommer inte att synas. Jag är dock orolig för kondens osv. Synpunkter på konstrutkonen mottages tacksamt.
Isolerad avluftkanal i bjälklaget:

Genomföring genom vägg sett inifrån:

Samma som ovan fast annan vy:

Nu drog jag avluften i golvbjälklaget på våmningen över och sen ut genom yttervägg och så skickade jag ut sprioröret ca 1m och satte sen ett galler på änden. Där röret sticker ut kommer det bli en balkong så det kommer inte att synas. Jag är dock orolig för kondens osv. Synpunkter på konstrutkonen mottages tacksamt.
Isolerad avluftkanal i bjälklaget:
Genomföring genom vägg sett inifrån:
Samma som ovan fast annan vy:
Det saknas kondens isolering. Avluften är kallare än luften inne, det betyder att fukt i inomhusluften kommer att samlas på avluftskanalen först, och kanske bara där, du får ingen varning att det blir kondens på ngn ruta eller liknande.
Du bör snarast sätta en diffusionsspärr runt kanalen.
mvh
greenbay
Du bör snarast sätta en diffusionsspärr runt kanalen.
mvh
greenbay
Klicka här för att svara
