Har fixat ett litet frånluftsystem från badrummen. Rören är sammankopplade på vinden till en kanalfläkt som trycker ut luften genom en takgenomföring. Hur ska spirorören isoleras på vinden? Hur tjock och med vad?

Då du inte har någon värmeåtervinnig utan bara isolerar för att undvika kondens i kanal räcker det med 5cm isolering.
Enklaste alternativet (om man inte vill använda lamell-matta) är vanlig byggmatta (5cm glasull + papp) och sedan spoltråd runt alltihopa.

Jag har samma problem men jag har min kondens på utsidan av spirorören medn resultatet att det rinner vatten genom spot-armaturen. Rena turen att jag råkade ha en spotlight där vattnet samlades, vill inte ens tänka på hur det skulle se ut annars efter några år.

Jag hade tänkt använda FrittDrags idé med vanlig byggmatta. Har dock hört att man inte ska skarva utan använda mattan hel.

Hur viktigt är detta?

Med tanke på att rören kröker sig några gånger innan det förvinner upp genom taket kan det bli lite knixigt att fåt till det i ett stycke.

Måste frånluftsrör isoleras separat eller är det ok att bädda in den i isoleringen på vinden.

Linnex skrev:
Måste frånluftsrör isoleras separat eller är det ok att bädda in den i isoleringen på vinden.
Beror nog på hur djupt ner i isoleringen man har rören.. Men det är nog aldrig fel att isolera dom separat.

Per-Erik skrev:
Beror nog på hur djupt ner i isoleringen man har rören.. Men det är nog aldrig fel att isolera dom separat.
Jag kommer ha 195 isolering liggande tvärs över bjälklaget på vinden. Hade i så fall tänkt att göra en "kanal" som spiro röret ligger i och hade sedan tänkt rullat ut någon kvarvarande isolering över "kanalen" i 95-195 dimension beroende vad som är överblivet.... är som sagt enbart frånluft det gäller.

Editerat:

Gäller alltså rent frånluftsystem utan värmeåtervinning. Är alltså rören som går från Toa, badrum, klädkammare etc.

Jag skulle tro att det lungt.. Testa först..

när det är som kallast ute det är då det bildas kondens som kan komma innande i röret. lika så utan på röret..

så rinner det in vatten i från röret så har du isolerat för lite/dåligt.

Tänk på att om du har rör som går utomhus så ska även dom vara isolerade. annars får du kondens o det rinner in vatten.. det har jag personliga erfarenheter av.. ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.