Hej. Bor i ett hus från 37 som består av källare + 2 våningar. Vi har just installerat bergvärme, och nu vill jag installera en kamin på nedervåning så man inte fryser ihjäl när det blir strömavbrott. I samband med detta har jag börjat fundera på ventilation/rökkanalerna. Det finns inga på nedervåningen, förrutom till spisfläkten.

Grannen har ett liknande, nästan identiskt, hus byggt i samma veva, och enligt henne har hon 2 kanaler till. Jag misstänker att dom har satt igen kanalerna på det "byggtekniskt flexibla" 70-talet.
Finns det några tips hur jag hittar dom utan att riva alla väggar runt murstocken?