Håller ¨på att få min mur stock murad.
Ska ha 2 pipor.
Men den ena pipan ställer ja en sten på högkant så ja får den uppdelad på 2 st pipor.
Men idag kom en bekant till mig och sa att de räcker aldrig med 1 halv pipa för att få självdrag.
Nå vad tror ni?
 
Vad jag minns så är mina ventilationskanaler också 1/2-sten, vill minns att det bara var pipan till öppna spisen i källaren som var helsten. Någon teori eller tumregel känner jag dock inte till.
 
1/2-sten X 1/2-sten är normal dimension för frånluft för ett rum vid självdrag. Ska man ansluta från flera rum bör kanalen vara större. Vilket luftflöde man kan få beror ju också på skorstenshöjd och om skorstenen värms genom eldning.
Hans
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.