4 444 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Ventilation via skorstenen
Hej
Nu när oljepannan är borta ( bergvärme ) så blir ju draget inte lika bra. Tänker ha en PAX på övervån. Ständigt påkopplad o ansluten till skorstenen. En PAX i badrummet nere med fuktstyrnig. C:a 120 kvm i huset. Det bör väl räcka.
Tänker även bygga ett skorstens tak. Bocka lite plåt är ju inte svårt.
MVH
Nu när oljepannan är borta ( bergvärme ) så blir ju draget inte lika bra. Tänker ha en PAX på övervån. Ständigt påkopplad o ansluten till skorstenen. En PAX i badrummet nere med fuktstyrnig. C:a 120 kvm i huset. Det bör väl räcka.
Tänker även bygga ett skorstens tak. Bocka lite plåt är ju inte svårt.
MVH
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Sitter nästan i samma sits och skulle vilja slippa ha en fläkt i badrummet då jag oxå läst om ev problem med att trycka in fukt i teglet. Problemet som jag ser det med fläkt på toppen blir svår att få fram styrsignaler från källaren hela vägen upp till toppen då man vad jag vet inte får dra elen i ventilations kanaler. Har funderingar på en 12V datorfläkt i toppen och då en trafo i badrummet så det bara blir 12V kabel som borde få vara där.ylven skrev:
Kan du inte använda en "vindsnurra" (kallas aspirator tror jag) på skorstenen? Har läst nånstans att de skapar bra och ljudlöst drag.ylven skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden