Hej
Nu när oljepannan är borta ( bergvärme ) så blir ju draget inte lika bra. Tänker ha en PAX på övervån. Ständigt påkopplad o ansluten till skorstenen. En PAX i badrummet nere med fuktstyrnig. C:a 120 kvm i huset. Det bör väl räcka.
Tänker även bygga ett skorstens tak. Bocka lite plåt är ju inte svårt.
MVH

Det borde nog räcka, men tänk på att sådana fläktar låter ganska mycket. Kanske lika bra att sätta en på ovansidan av skorstenen istället? En takfläkt alltså.

ylven skrev:
Det borde nog räcka, men tänk på att sådana fläktar låter ganska mycket. Kanske lika bra att sätta en på ovansidan av skorstenen istället? En takfläkt alltså.
Sitter nästan i samma sits och skulle vilja slippa ha en fläkt i badrummet då jag oxå läst om ev problem med att trycka in fukt i teglet. Problemet som jag ser det med fläkt på toppen blir svår att få fram styrsignaler från källaren hela vägen upp till toppen då man vad jag vet inte får dra elen i ventilations kanaler. Har funderingar på en 12V datorfläkt i toppen och då en trafo i badrummet så det bara blir 12V kabel som borde få vara där.

ylven skrev:
Kan du inte använda en "vindsnurra" (kallas aspirator tror jag) på skorstenen? Har läst nånstans att de skapar bra och ljudlöst drag.

En aspirator skapar bara ventilation när det blåser ute, och då är det oftast ventilation så att det räcker iaf!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.