3 028 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Frånluft och skorsten
Vi har självdrag förstärkt med mekanisk frånluft i kök, badrum och tvättstuga.
När vi använder braskaminen i gillestugan i källarplanet, så är det viktigt att dörrar till pannrum och tvättstuga är stängda för annars finns risk för just det du beskriver.
När vi använder braskaminen i gillestugan i källarplanet, så är det viktigt att dörrar till pannrum och tvättstuga är stängda för annars finns risk för just det du beskriver.
Har ett villa katthult från smålandsvillan på ca 200 m2 med frånluftvärmepump nibe 310P.
Vi har en täljstenskamin från www.swecore.eu en Caminos Kantus II. (8Kw)
Vi har inga som helst problem med frånluften bara man ser till att stänga alla spjäll när vi inte eldar. Vi har dock inte någon tilluftskanal som många säger att man måste ha för att inte kyla ned huset när man eldar. Men det är nonsens, det fungerar perfekt ändå och är man orolig kan man ju alltid strypa tillluftsventilerna något för att kompensera det lilla extra insläpp som kaminen orsakar.
Man måste tänka på att släppa undertrycket i huset just vid tändningsögonblicket, annars går röken åt fel håll, men det är bara att öppna ett föster eller en dörr något just när man tänder.
Lycka till.
/Annelie
Vi har en täljstenskamin från www.swecore.eu en Caminos Kantus II. (8Kw)
Vi har inga som helst problem med frånluften bara man ser till att stänga alla spjäll när vi inte eldar. Vi har dock inte någon tilluftskanal som många säger att man måste ha för att inte kyla ned huset när man eldar. Men det är nonsens, det fungerar perfekt ändå och är man orolig kan man ju alltid strypa tillluftsventilerna något för att kompensera det lilla extra insläpp som kaminen orsakar.
Man måste tänka på att släppa undertrycket i huset just vid tändningsögonblicket, annars går röken åt fel håll, men det är bara att öppna ett föster eller en dörr något just när man tänder.
Lycka till.
/Annelie
Klicka här för att svara