prototypen
prototypen: Jajamensan, galvad plåt och nästan plåtrena efter disken så jag sprutlackade med Care 2-komponent färg (köksluckefärg), blev väldigt fina. Prototypen
4 svar · 5,4k läst
C
CJDCJD: Jag har byggt egen kåpa i MDF och satt in en fläkt från Siemens som är just avsedd för detta ändamål. Blev kanon. En riktigt bra fläkt som dessutom har spottar som belysning. LB 54564SD, silverfärgad frontlist Inbyggnadsfläkt, 53 cm - Siemens Hushåll Sverige
2 svar · 3,7k läst
S
sanoj: Det går att koppla en paxfläkt så att den både är fuktstyrd samt av och på manuellt. krävs två knappar på vägguttaget.
4 svar · 2,3k läst
O
oderooy: Pratade med skorstensgubbe idag. Enligt honom behöver jag ingenting om han bara fixar de översta 1,5 meter i kanalen... låter biligt...
2 svar · 6,2k läst
P
p3: Tack för alla synpunter, kom med fler. Jag har redan satt en en avfuktare i förebyggande syfte. Det är en munters MH270 och den i sig skapar ett undertyck men jag har ställt den så att fläkten stannar efter tio minuter utan avfuktningsbehov och detta innebär att undertrycket i krypgrunden försvinner. Vintertid är ju avfuktningsbehovet litet vilket medför att avfuktaren står mycket
7 svar · 9,8k läst
B
Bingared: Tack för svaren! Med tanke på den fuktiga luften i Göteborg så blir det förmodligen en lösning med avfuktare. Min tanke var förut att bygga ett separat förråd med värme och hålla garaget kallt, nu lutar det åt att värma upp allt till 5+ och installera avfuktare. Antingen Munter eller en billigare variant. Fast det får nog bli på nästa års budget :-(
10 svar · 9,3k läst
B
Bergling: Kort sagt undrar jag vad det finns för regler kring ventilationen i ett nybygge. Flöden och sådant har jag haft en VVS-konsult som räknat på, så det har jag koll på, men vad gäller rörande inspektionsluckor och dylikt?
0 svar · 4,7k läst
P
puu: Installerade en Flisby radonsug i höstas. Tyckte att själva fläkten (en liten fläkt som placeras på ytterväggen) lät för mycket och pillade lite på den för att se om ljudet minskade om man stabilisera den. Vips så var fingret ända inne i bladen som tur var är av plast. Fingret fick sig en kyss och det flög lite plastdelar så nu går den inte att använda mer. Någon som har tips
0 svar · 4,4k läst
ylven
ylven: En förutsättning för att det ska räcka är att det finns en fungerande frånluft i huset som därmed suger in tilluft genom spaltventilen. Dessutom bör dörren till rummet vara utformad så att den tillåter luften att passera även om dörren är stängd (oftast löst som en urfräsning i överkant av dörrkarmen ).
1 svar · 4,5k läst
Overlander
Overlander: Och vart exakt står det att man ska montera avstick invändigt detta medför att du får en kant inne i stammen där det sammlas skit. Avstik inne i kanalen medför också ökad risk att viskan fastnar i kanalen. Nej sätt avsticken utvändigt och kitta ordentligt utvändigt och invändigt se bara till att kllippa tillräckligt stort hål.
19 svar · 55,0k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Hur mycket sugförmåga/kraft du tappar på kanalen beror mycket på vilken dimension du väljer. Om du kan få plats använd 160 spiro, 125 skulle strypa en hel del. Alltid svårt att få yrkatnig asbestkanal och spiro att passa ihopa ... får bli lite klabb. Glöm inte rensluckor.
1 svar · 6,4k läst
Massa
Massa: Nej det luktar inte illa....ännu. Ska pröva att sätta in fler ventiler. Inte för att jag kan något om ventilation men att ha några ventiler vid golvnivå och några vid tak känns vettigt.
8 svar · 6,7k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Karl du missförstår mitt ecempel med 50 grader ute. Din anläggning kommer säkert kyla jättebra med växlare och allt. Men många missar det här med att det är uteluften som man kyler (även proffesionella konsulter räknar lite lågt ibland). Man ser ofta kylanläggningar där konsulterna räknat med max 28 grader ute, vilket idag sällan stämmer när man tar in luft på heta svarta tak
16 svar · 19,3k läst
P
Pucco: Välkommen till Westaflex! Titta på Qadroflex och Qadrofix
6 svar · 10,3k läst
SWE_Monstro
SWE_Monstro: Hej... Håller på att renovera ovanvåningen på mitt hus som är byggt i början på 1900-talet, det största ingreppet är att vi har isolerat om på rätt sätt den här gången MED luftspalt samt kastat bort allt svart isolering.... vi har även satt dit ett ångskydd Då kommer man till det det här med ventilation, planlösningen är sådan att där uppe har vi tre sovrum, ett vardagsrum
0 svar · 3,0k läst
Humulus
Humulus: Med tanke på det rejält höga värdet i gillestugan så kan det nog vara smart att göra en mer detaljerad radonutredning innan man bestämmer sig för vilka åtgärder som bör vidtas. Att en eventuell radonsug lär ta bort en del fukt lär nog stämma - risken är att själva aggregatet tar skada/slits fort av den höga fuktigheten. Som föreslagits så är det viktigt att se till så att
3 svar · 3,1k läst
P
Peter_K: Du får väl koppla in en lampa parallellt med fläkten så har du ju mysbelysningen ordnad :)
6 svar · 2,7k läst
P
Pasta: [citat] Tänk dock på var Flexi dämparna placeras de läcker mer ljud till omgivningen än vanliga ljussämpare och kanaler , men de är effektiva som ljuddämpare i kanalsystemet. /Patrik
2 svar · 5,3k läst
P
Per-Erik: Bör vara 40-50% vid 20 grader dock så går det alltid upp o ner beroende på årstiderna så 30% eller 60% är ingen större fara det heller.. Dock så kan det gå ner o upp lite.. Över 70% är skadligt för huset & på sikt människor (möggel).. Under 30% så kan vi människor börja uppleva besvär..
1 svar · 4,3k läst
C
coss: vad är varmkant??? vad är SP-fönster?? tacksam för svar :o) har precis givit mig in i fönsterjungeln /S
12 svar · 8,3k läst
S
sommartorpet3: Skall bygga en timmerstuga 5x5m 1rum. Takhöjd 2,20meter som lägst och 3meter vid nocken. Vid ena väggen,ca 1meter från nocken skall vi ha en braskamin.Var skall ventilen/ventilerna placeras,vid golv,tak,nära eller långt ifrån kaminen?Är jag helt fel ute om jag placerar en typ badrumsfläkt högt vid nocken för att snabbt på kvällen på sommaren "dra ut"varma luften i stugan och få in
0 svar · 2,8k läst
P
Per-Erik: kolla inlägget av brevik här.. http://www.byggahus.se/forum/ventilation/60989-kostnad-foer-ftx-system.html typ 100.000:- Dock så valde han ett större aggregat än kanske nödvändigt. Samt att storleken på hans hus inte framgår..
8 svar · 6,6k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Varsågod gogo. Synd att detta eminenta t-rör inte finns med i standard sortimentet hos lindab ... har frågat ett flertal gånger men inte fått något helt vettigt svar.
6 svar · 2,1k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Massa frågor, försöker ge några svar. Olika verkningsgrad på olika plattvärmeväxlare beror på konstruktion och hur luften går i dem. Men tveksam om du kan få så bra verknigsgrad som 95% med så pass högt flöde som du vill ha, om du inte väljer att sätta in flera aggregat. Hur mycket ström fläktarna drar beror väldigt mycket på hur mycket luftflöde du vill ha. Men går oftast
1 svar · 4,6k läst
K
Knut von Hage: Du får göra detta själv.om du inte kan använda kanale.det går luft även i dessa.Det är en brandklassad kanal sotarn kan ha synpunkter.
2 svar · 4,6k läst
K
Knut von Hage: HEJ,Du får inte röra anläggningen!baffel går bra dåändrar du ingenting . ritning kan du se på, kanse ägarn kan övertygas att ändra flödena.Men det kostar kronor. VH KNUT
3 svar · 5,7k läst
H
Hans_Nordstrand: Om man har brädgolv med breda springor lagras damm där som sedan kan sugas upp av dammsugaren.
2 svar · 8,5k läst
P
puu: [citat] Nej högt ovanför fönstret är bäst. Värmen stiger upp till taket och tar med sig friskluften längs med taket. Jag har både nya Fresh 90 ovanför taket och gamla springventiler under vissa fönster och vid Fresh ventilerna känner jag sällan kallras (bara om termostaten i elementena styper pga annan värmekälla) men det gör jag vid springventilerna. Kan även säga att jag såg i
6 svar · 9,2k läst
·
P
puu: Vill man minska luftgenomströmningen är det frånluftfläkten du ska dra ner. Minskar du frånluften minskas automatiskt tilluften genom ventilerna då det är en funktion av tryckskillnaden mellan in och utsidan. Vill du ha större undertryck för att minska risken för fuktvandring kan du dra igen ventilerna lite också men jag tror inte att det behövs. Drar du bara igen ventilerna blir
9 svar · 6,0k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: it-snubben: Bra att du är med på min tankegång, är tyvärr inget ovanligt att elektriker bränner upp systemairs transformatorer då dom tycker att dom t.ex. kan spara in en kabel *oops*. Även dom vanliga en-hastighets transformatorerna från systemair är lite lustiga att koppla in om man vill hitta på något extra funktion typ styra spjäll eller någon form av forcering. Lycka till med
18 svar · 9,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.