snuttjulle
snuttjulle: Eller kanske få ett PM när du har lånat den av din kommun så att du kan komma över och göra en mätning?? ;);) Kaffe bjuder jag då såklart på.
18 svar · 10,5k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Jag har oxå själv drag och eldar ved mot ack tank.Jag satt in fönsterventiler "fresh 32" i sovrummen på övervåningen. Blev bättre luft.själv draget genom skorstenen ökade. Tydligen vanligt att man har för lite tillufts ventiler i självdragssystem
1 svar · 1,7k läst
H
håvis: Det står i detaljplanen för vår tomt att huset måste byggas radonsäkert (extra tjock matta på plattan, täta genomförningar, ventilationsslang under grunden etc). Får man ha frånluftsvärmepump när man ska bygga radonsäkert? Skulle det ur radonsynpunkt vara en stor fördel att från början installera ftx?
0 svar · 1,4k läst
S
Snaskpelle: Det jag tycker du ska tänka på att i varje rum ska till/från/över-luftdon (dvs även dörrar) placeras så att luften går så lång väg genom rummet som möjligt. Detta för att undvika vad fläkt-nissarna kallar kortslutningsströmmning dvs luften byts inte i en del av rummet. De direkta problem jag ser är att du inte har någon frånluft från toalettbåset i källarvåningen och att
4 svar · 14,3k läst
·
spocks_beard
spocks_beard: Går det att komma åt så du kan fukta teglet och sedan lägga på bruk med slev? Alt. kasta på bruket. Sen penslar du med vatten tills det blir slätt. Eller?
2 svar · 4,2k läst
vojma
vojma: Ingen som har något tips?
1 svar · 4,5k läst
T
Tompa01: [citat] Tackar för tipset. Av någon outgrundlig anledning så gillar jag de ”gamla” mekaniska. Att kunna vrida in den tid man vill och inte vara låst till en för inställd tid tilltalar mig. Är kanske bakåtstävare, men här tycker jag att de mekaniska är mer funktionella och flexibla. Även om jag kanske tvingas gå via elcentralen och sätta ett extra relä där. Men tack för tipset.
4 svar · 3,4k läst
F
fialottabus: hej! Det sista byggledaren sa efter vi fått nycklarna var att vi inte skulle oroa oss över allt damm som kryper fram, det beror på att huset är nybyggt och det kommer att lägga sig så småningom ... snart fyra månader efter är det betydligt bättre men fortfarande finns ett speciellt väldigt fint damm på många ytor i slutet av varje vecka. Fast mycket mindre än det var i början! mvh
4 svar · 1,6k läst
it-snubben
it-snubben: Ok. Funderar vidare... Där jag har byggt om är precis under takfläkten och dess ljuddämpare. Tidigare gick fläktens grova rör (120?) rakt ner till spiskåpan. På röret satt ett t-kors som delade vidare till badrummen med dimensionen 100. Jag bytte ut t-korset mot ett kort 120-rör, en 90-graders böj och sedan en övergång från 120-100. Det är alltså nu 100mm rör i hela huset utom
6 svar · 17,6k läst
S
Savoy: Tack för hjälpen!!!
2 svar · 4,5k läst
S
Styr_Rickard: Den vanligaste lösningen är den att i spiskåpan i köket så sitter det en trafo där ni har möjlighet att varvtals styra fläkten på taket. Det innebär också att ni bara har en fläkt för hela huset. Sätter ni in en frånluftsvärme pump så måste ni nog separera köksventilationen från ventilationen i resten av huset tex. badrum, WC och tvättstuga. Pga. att den ska dras till
1 svar · 3,4k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Med 5-stegs trafo blir oftast tystare drift, en tyristor kan ge upphov till lustiga resonans(el)ljud i fläkt/motor.
6 svar · 6,8k läst
·
bonnier
bonnier: Heru får fortfarande bra betyg från ventilationskonsult jag pratat med. En annan tillverkare är Enervent, ventilationsaggregat för hem, kontor, skolor och industri
4 svar · 2,5k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Jag har monterat fönster ventiler i sovrummen och det blev mycket bättre. Jag hade nog för lite till lufts ventiler. Frågan kvarstår dock om man ska sätta en typ Pax260 på låg varv i toan på nedre toan. Kan man sätta ett lågt grund varv på den? Väsnas den mycket när den går. Finns det andra fläktar som man kan sätta på lågt varvtal?
10 svar · 7,3k läst
P
puu: Just det, det slutade med att jag satte dit fyrkantiga aluminumgaller ytterst, de vita plastiga Fresh skicka med var så fula. Så det blev vinkelslipen i teglet. Om du bara har tegel ytters kanske du inte behöver en hålsåg som klarar tegel.
7 svar · 35,5k läst
T
TN-Funkis: ............................
0 svar · 4,8k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Självdrag lär bli för "klent" om du skall dra luften genom dina markrör, behövs en fläkt med lite "kraft". Brandisolering behövs inte. Värmeisoler eller inte beror på hur kallt du räknar med att ha det i skafferiet, finn risk att det kan bli kondens på utsidan av kanalen om det blir för kallt luft i det. Kanalfläkt monteras med montageklämmer så man kan lossa den för rengöring.
1 svar · 3,9k läst
F
Fogarbo: Snaskpelle har rätt. Detta ämne har diskuterats många gånger de senaste åren, så sök efter orden torpargrund och varmgrund (den lösning vi valde för att lösa våra torpargrundsproblem) och senare de lämpliga ord du hittar i dessa inlägg i detta forum. Åtgärder i torpargrunder lätt kan leda till resultat tvärt emot det du förväntat dig, men allt detta finns behandlat i tidigare
3 svar · 3,6k läst
M
MG68: Vi bor i nytt hus, södra Sverige, 192kvm, med fjärrvärme. Vi har enkelt F-system. Vi ser ut att få en årsförbrukning värme/vatten på 13000-14000kWh. Tillkommer el ca 6000-7000kWh. Så visst går det att klara nya energikraven även med ett F-system! Intressant att man i BBR2006 talar om behovsstyrd ventilation. När ingen vistas i huset kan flödet minskas till 0,10 l/s m2!
6 svar · 3,9k läst
payman
payman: Jag köpte en väderstation på Clas Ohlson med basstation och trådlös extern enhet. Hur korrekt den är vete fan.
2 svar · 4,5k läst
Fein
Fein: ok tack ska du ha
2 svar · 5,2k läst
·
Fein
2 svar · 5,2k läst
·
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Detta har diskuterats tidigare på forumet. Problemet är ofta att du har för litet luftflöde för att bära ut värmen, alltså måste man bygga någon form av återluftssystem. Sedan får du sämre ventilation om luften du blåser in är för varm. Att det inte finns så många produkter är att det inte finns någon direkt marknad för det. Får dock säga tt det finns mångaäldre hus
1 svar · 6,5k läst
D
d-sajn: Jag har ett ytterväggsgaller som är fyrkantigt och letar då egentligen efter ett fyrkantsrör sm är 20X20 för att ha genom väggen och sedan ansluta med något liknande på innerväggen, men jag hittar inget "rör" som är fyrkantigt utan det enda jag hittar är spiro - men det är ju runt och passar inte till mitt yttergaller? Hur skall man lösa detta? Skall jag köpa ett nytt
0 svar · 3,8k läst
B
BAS: Du ska sätta en filterlåda innan fläkten. Ta till så stor som du får plats med. Små filter är ett elände, de behöver bytas/tvättas ofta. Inget filter är ännu större elände, då packar lagren i fläkten ihop eftersom det bli obalans av allt damm. Sätt även ljuddämpare om du vill ha ner ljudet. Till slut, ta dit en ventilationstekniker som justerar in fläkten och ventilerna.
6 svar · 3,9k läst
O
oderooy: Om du ska köra med afvuktare, ska du ha det så tätt som möjligt. Annars kommer du att drar fukten ur uteluften, och det kan man håla på med länge.... Om du fixar ordenlig med ventilation inomhus, borde du inte behöva en afvuktare på vinden...
5 svar · 3,5k läst
B
Bigfoot: FF = frånluftsfläkt "läge märkt på trafo" = du har en liten el-pryl någonstans som du kan vrida på för att ändra fläkthastigheten kv = kontrollventil (ett sånt frånluftsdon som man justerar genom att skruva på den stora grejen i mitten) öd = Är du säker på att det står i beräknat-rutan? Vet ej vad det står för i så fall. Om det istället hör till tilluftsrutan så står det
1 svar · 8,7k läst
O
ordain: Vad gäller fukten så är det bra för källaren om den blir varmare. Ofta får källaren väldigt hög luftfuktighet på sommaren då den är kallare än uteluften. Detta eftersom luften i källaren med nödvändighet ändå kommer utifrån, men kyls ned då den inte längre värms upp av solen och lämnar över värme till den kalla källarväggen och plattan, vilket ökar den relativa
5 svar · 5,9k läst
L
Lasse_M: Jag lät min Woods gå i garaget några veckor i vintras (5-8 grader varmt). Då märkte jag att det blivit en jättekaka med is ovanför dropphinken. Jag tog in avfuktaren så den fick tina upp, det blev 2-3 liter med vatten som rann ut. Ska det inte gå att använda den så? /Lasse
13 svar · 13,8k läst
I
improwise: Tack för alla svar! Eftersom den stora rennoveringen på 80 talet utfördes med föreningen som beställare och innefattade hela klabbet med badrum osv. så skulle jag nog tro att den utfördes korrekt och att man då faktiskt anpassade för motordrivna fläktar, gissningvis genom tätning av nödvändiga kanaler. Är tämligen säker på att alla lägenheter faktiskt har egna kanaler, vilket
11 svar · 8,2k läst
ylven
ylven: Massor med hus byggdes förr med badrumsventilationen via murstocken så det är nog inget problem. Däremot är det inte rätt tänkt med tilluft i själva badrummet, dörren ska ha en springa som drar tilluften via badrum och vardagsrum. Jag rekommenderar dessutom att du installerar en fläkt som ventilerar kontinerligt, möjligen med forcerad ventilation vi hög fuktbelastning.
1 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.