1 584 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Host & nys i frånluftsvärmda hus?
Jag har hört att frånluftsvärmda hus ofta blir dammiga och måste dammsugas ofta.
Det låter dessutom lite logiskt eftersom man flyttar mycket luft i dessa konstruktioner, och all luft kommer ofiltrerad utifrån genom fönsterventiler.
Hur upplever ni det, och går det att montera in nån form av filter i fönsterventilerna?
Eller ska man satsa på riktiga ventiler istället, med väggenomföring?
Det låter dessutom lite logiskt eftersom man flyttar mycket luft i dessa konstruktioner, och all luft kommer ofiltrerad utifrån genom fönsterventiler.
Hur upplever ni det, och går det att montera in nån form av filter i fönsterventilerna?
Eller ska man satsa på riktiga ventiler istället, med väggenomföring?
Varför vill du satsa på "riktiga ventiler"?!?
De har inte heller hepafilter inbyggda.
Vi har frånluftventilation och det sitter dammfilter i fönstrena där luften tas in.
Det mesta dammet hemma kommer dock inifrån huset. Det är hår, partiklar från kläder, möbler, skor m.m.
De har inte heller hepafilter inbyggda.
Vi har frånluftventilation och det sitter dammfilter i fönstrena där luften tas in.
Det mesta dammet hemma kommer dock inifrån huset. Det är hår, partiklar från kläder, möbler, skor m.m.
Anledningen till att jag ville satsa på riktiga ventiler var att jag inte trodde att det satt något dammfilter i fönsterventilerna. Men om det gör det så är det väl ok antar jag...?
De jag hört ifrån upplever att nya huset "dammar igen" fortare än deras gamla bostad, och då borde man ju ha ungefär samma levnadssätt som tidigare. Men kanske inte då...
De jag hört ifrån upplever att nya huset "dammar igen" fortare än deras gamla bostad, och då borde man ju ha ungefär samma levnadssätt som tidigare. Men kanske inte då...
Vi har antingen damm/normalfilter eller pollenfilter i våra tilluftsdon och jag är tämligen säker på att det damm vi har inne kommer från kläder, katt, hårborstar och att vi inte vill slita på dammsugaren i onödan
Kan inte tänka mig att luften ute skulle vara dammigare än den inne annat än i undantagsfall om det är extra torrt och blåsigt ute eller om man råkar bo väldigt nära en dammande grusväg eller så.
Så nej, jag upplever inte att huset dammar igen snabbare än de icke frånluftsvärmepumpsuppvärmda hus jag bott i. Kanske kan man gissa dammkällan litet utifrån hur dammet är? Fint puder överallt kanske pekar på damm från vägar och/eller pollen men jag ser inte hur de där dammråttorna man har under soffan kan vara annat än självförvållade. Men jag kan ha fel förståss.
Så nej, jag upplever inte att huset dammar igen snabbare än de icke frånluftsvärmepumpsuppvärmda hus jag bott i. Kanske kan man gissa dammkällan litet utifrån hur dammet är? Fint puder överallt kanske pekar på damm från vägar och/eller pollen men jag ser inte hur de där dammråttorna man har under soffan kan vara annat än självförvållade. Men jag kan ha fel förståss.
hej!
Det sista byggledaren sa efter vi fått nycklarna var att vi inte skulle oroa oss över allt damm som kryper fram, det beror på att huset är nybyggt och det kommer att lägga sig så småningom ... snart fyra månader efter är det betydligt bättre men fortfarande finns ett speciellt väldigt fint damm på många ytor i slutet av varje vecka. Fast mycket mindre än det var i början!
mvh fialotta
Det sista byggledaren sa efter vi fått nycklarna var att vi inte skulle oroa oss över allt damm som kryper fram, det beror på att huset är nybyggt och det kommer att lägga sig så småningom ... snart fyra månader efter är det betydligt bättre men fortfarande finns ett speciellt väldigt fint damm på många ytor i slutet av varje vecka. Fast mycket mindre än det var i början!
mvh fialotta
Klicka här för att svara