Vet inte vad denn tråd passar in men jag chans. har haft ett läckande element så det har kommit in vatten under mattan jag man dra upp mattan och sätta upp n avfuktare som dr ur fukten? och kan man sen använda den ill at torka tvätt och så? funkar det bra? har hittat en som kostar 4700 ädå borde man få en vettig väll?
 
En kondensavfuktare (vilket de billigare varianterna alltid är) fungerar bättre om det är varmt, helst uppåt 25 30 grader. Om rummet är litet skulle du kunna sätta in en värmefläkt + avfuktaren.
Hoppas att du får ur fukten.
 
BAS skrev:
En kondensavfuktare (vilket de billigare varianterna alltid är) fungerar bättre om det är varmt, helst uppåt 25 30 grader. Om rummet är litet skulle du kunna sätta in en värmefläkt + avfuktaren.
Hoppas att du får ur fukten.
ja det är litet så de funkar nog bra med fläkt. Kan prova med en kupé fläkt för bil det borde funka?
 
Om du undrar om luftavfuktare fungerar kan jag glädja dig med att de gör det. Men som de andra skriver; de fungerar bäst när det är varmt.

Det går alldeles utmärkt att använda dem vid tvättorkning!

/Elin
 
Vi köpte en billig avfuktare på OnOff som kostade 1500:-, den dånade mer än den avfuktade (Appliance hette den). Jag åkte tillbaka med den och krävde pengarna tillbaka och sa att jag skulle åka till järnhandeln och köpa en riktig avfuktare vilket jag också gjorde. Köpte en Woods DS-28 och den är helt underbar, torkar tvätten på 6 timmar och håller hela huset fräscht, 75 kvm källare + 75 kvm markplan. Den har hygrpstat så den går bara när den behöver vid t.ex torkning av tvätt, efter en dusch etc. Rekomenderas varmt och kostar ca 3800:-
 
Jag har köpt en avfuktare på Rusta för ca900kr, den har vi i våran jordkällare pga fukt som blir där från marken, tempen där ligger på runt 4-6grader just nu och avfuktaren drar i sig fukten rätt bra ändå, startade den i lördagsförmiddag och igårkväll så hade den stannat pga överfullt kärl(4liter).
den funkar då ypperligt i mindre utrymmen, våran källare är på ca10m2, men skulle säkert funka finfint i större utrymmen bara det skulle vara lite varmare, den drar i sig 4liter mycket fortare om det är över 15grader varmt.
 
haddirajan skrev:
Vi köpte en billig avfuktare på OnOff som kostade 1500:-, den dånade mer än den avfuktade (Appliance hette den). Jag åkte tillbaka med den och krävde pengarna tillbaka och sa att jag skulle åka till järnhandeln och köpa en riktig avfuktare vilket jag också gjorde. Köpte en Woods DS-28 och den är helt underbar, torkar tvätten på 6 timmar och håller hela huset fräscht, 75 kvm källare + 75 kvm markplan. Den har hygrpstat så den går bara när den behöver vid t.ex torkning av tvätt, efter en dusch etc. Rekomenderas varmt och kostar ca 3800:-

Det är en wods jag har kollat på. du skulle rekomendera den då? jag har lånat en gammal woods av min granne som värkar funkar. men tillhör woods dom bra eller billigare?
 
Woods tillhör de bättre med skapligt pris. Kolla in Råd & Röns hemsida, där vann just DS-28 ett test för några år sedan. Jag rekommenderar den varmt.
Det bästa är att inomhusklimatet blir bra, väggar och golv trivs samt att spindlar försvinner. Enda nackdelarna är den något högre elräkningen samt att golven börjar knirra när parketten torkar ur, men det är det värt. Dessutom är det billigare att värma upp torr luft än fuktig, så det kanske går jämnt upp.
 
haddirajan skrev:
Woods tillhör de bättre med skapligt pris. Kolla in Råd & Röns hemsida, där vann just DS-28 ett test för några år sedan. Jag rekommenderar den varmt.
Det bästa är att inomhusklimatet blir bra, väggar och golv trivs samt att spindlar försvinner. Enda nackdelarna är den något högre elräkningen samt att golven börjar knirra när parketten torkar ur, men det är det värt. Dessutom är det billigare att värma upp torr luft än fuktig, så det kanske går jämnt upp.
hur mycket ström ar dendå? har du märkt det på elräkningen?
 
RobertC skrev:
hur mycket ström ar dendå? har du märkt det på elräkningen?
Har haft en Woods i 5 år, står på i sommarstugan året runt när vi inte är där och håller luften torr, fungerar utmärkt, drar 200W normalt och 250W korta stunder vid avfrostning. Notera också att den ger ju värme genom att kondensera vattenånga till vatten. Man återvinner ångbildningsvärmen, vill minnas att den ger drygt 0,6 kWh per liter vatten som kondenseras, detta utöver dom 200W värme som apparaten drar (och ger) i form av värme.
 
Har också en sån i våran källare sen 4 år tillbaka funkar felfritt och den har sänkt fukten till en bra nivå. Kan inte annat än att rekomendera denna. Källaren är ca 60kvm
 
RobertC skrev:
Vet inte vad denn tråd passar in men jag chans. har haft ett läckande element så det har kommit in vatten under mattan jag man dra upp mattan och sätta upp n avfuktare som dr ur fukten? och kan man sen använda den ill at torka tvätt och så? funkar det bra? har hittat en som kostar 4700 ädå borde man få en vettig väll?
Har en Woods 15 fungerar utmärkt att torka tvätt med i mindre ouppvärmda rum.
Har du haft en vattenläcka så får den inte ha pågått för länge så att det har bildats mögelsporer, då får du riva ut och kasserar materialet. skall du torka ut materialet snabbt så duger inget annat en rejäl byggavfuktare som du hyr, dyr i drift men effektiv.
 
Jag lät min Woods gå i garaget några veckor i vintras (5-8 grader varmt). Då märkte jag att det blivit en jättekaka med is ovanför dropphinken. Jag tog in avfuktaren så den fick tina upp, det blev 2-3 liter med vatten som rann ut. Ska det inte gå att använda den så?
/Lasse
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.