Jag bor i en 63m2 lägenhet byggt ca 1905 med separata kanaler i varje rum. Funderar nu på att flytta köket lite från sin nuvarande placering, vilket skapar en del att fundera på gällande ventilationen.

1. Vad exakt är en imkanal? Vad jag förstått använder man denna term även för köksventilation (dvs spisventilation) trots att det väl då egentligen inte handlar om "imma".

2. Vad skiljer eg en imkanal från en rökkanal? Är det bara vad man matar den med som avgör eller är det olika byggsätt?

3. Kan man koppla både köksfläkt och badrumsfläkt till samma kanal, dvs imkanalen?

3. Om man gör som i 2, vad har man att välja på för variantera för att det ska fungera bra? En variant är så klart att sätta motorn borton "skarven", men finns det några "smarta" skarvar som gör att man ändå kan ha en motor i köket och en i badrummet, dvs en mer traditionell installation?

4. Är det generellt sett en bra eller dålig lösning att ha en motor till båda som sitter bortom skarven (vi pratar om en liten lägenhet här så avstånden är relativt korta i praktiken, dvs det borde inte vara några prestandaproblem)

5. Finns det någonstans på nätet man kan hitta regler, förodrningar osv ang detta, gärna någorlunda lättförståeligt? Pratade med sotarn men han var lite "vag" ang. vad man fick och inte fick göra, måhända fullt förståeligt utan att han sett lägenheten från insida.

6. Var det normalt för drygt 100 år sedan att bygga in både imkanaler och rökkanaler? Var det så fall bara i köket som man hade en imkanal eller var det något man hade i alla rum?

/pJ

Innan du utför förändringar på ventilationssystemet skulle jag råda dig att kontakta någon i styrelsen för din bostadsrättsförening. Det kan nämligen vara så att fastigheten har en centralt placerad fläkt och monterar du in egna fläktar så kan denna störa ventilationen. I värsta fall kan det bli så att din fläkt trycker in stekosande luft i någon grannes lägenhet.

Någon kunnig i Styrelsen eller hos fastighetsförvaltaren kan också svara på frågor om eventuella skillnader mellan ventilation samt köksfläkt. Det är inte omöjligt att dessa är skiljda från varrandra även om det inte är troligt.

Bor du i lägenhet får du inte göra förändringar i ventilationen utan samråd med bostadsrättsföreningen eller uthyrande part.

Robert_Maria skrev:
Innan du utför förändringar på ventilationssystemet skulle jag råda dig att kontakta någon i styrelsen för din bostadsrättsförening. Det kan nämligen vara så att fastigheten har en centralt placerad fläkt och monterar du in egna fläktar så kan denna störa ventilationen. I värsta fall kan det bli så att din fläkt trycker in stekosande luft i någon grannes lägenhet.

Någon kunnig i Styrelsen eller hos fastighetsförvaltaren kan också svara på frågor om eventuella skillnader mellan ventilation samt köksfläkt. Det är inte omöjligt att dessa är skiljda från varrandra även om det inte är troligt.

Bor du i lägenhet får du inte göra förändringar i ventilationen utan samråd med bostadsrättsföreningen eller uthyrande part.
Jag sitter själv i styrelsen så jag har ganska bra koll på det hela, dock är jag inget ventilationsproffs :)

Det finns inga centralt placerade fläktar i hustet och varje lägenhet har separata kanaler.

/pJ

Ja, då vet du att ni har självdragsventilation och att det inte är lämpligt att sätt in mekanisk frånluftsventilation? Då det kan på verka flera lägenheter än din.

För att vara på säkra sidan och inte få styrelsen på sig, alternativt bli beskylld för jäv eller otillbörlig påverkan då du själv sitter i den, Bör du ta hjälp av sakkunnig för att få en balanserad ventilation, och som inte på verkar fastigheten i övrigt. Detta så att styrelsen får ett oberoende och sakkunnigt underlag att fatta beslut på om din förändrade ventilation ska kunna godkännas.

Föreningen måste också få del av den tekniska dokumentationen av ventilationen, då de måste se till att fastigheten ventilationssystem är dokumenterat, för att inte få problem med OVK.

Mvh/Abbe

Sitter du själv med i styrelsen så borde du veta att man som bostadrättstagare inte har rätt att göra sådana saker utan styrelsens medgivande, mao ett styrelsebeslut med korrekt och tillräcklig information.

Detta säger jag inte som villaägare utan som tidigare ordförande i en bostadsrättsförening.

Robert_Maria skrev:
Sitter du själv med i styrelsen så borde du veta att man som bostadrättstagare inte har rätt att göra sådana saker utan styrelsens medgivande, mao ett styrelsebeslut med korrekt och tillräcklig information.

Detta säger jag inte som villaägare utan som tidigare ordförande i en bostadsrättsförening.
Jag har aldrig sagt något om tillstånd eller frågat något kring tillstånd, det är en diskussion som du har med dig själv. Håller dock helt med dig om att man ska ha korrekt och tillräcklig information, därav mina frågor! :)

/pJ

Jag reagerade nog bara på din punkt 5 i ditt första inlägg i ämnet.

No sweat....

abbe_ skrev:
Ja, då vet du att ni har självdragsventilation och att det inte är lämpligt att sätt in mekanisk frånluftsventilation? Då det kan på verka flera lägenheter än din.
Vill återigen understryka att jag inte är något ventilationsproffs och inte heller fastighetsskötare i vår föreningen. Vid den stora rennovering som gjordes i fastigheten innan jag själv flyttade in så monterades egna köksfläktar i varje kök, men det borde väl inte vara något problem i och med att varje lägenhet har egna kanaler, trots självdrag? Eller har jag missat något?

abbe_ skrev:
För att vara på säkra sidan och inte få styrelsen på sig, alternativt bli beskylld för jäv eller otillbörlig påverkan då du själv sitter i den, Bör du ta hjälp av sakkunnig för att få en balanserad ventilation, och som inte på verkar fastigheten i övrigt. Detta så att styrelsen får ett oberoende och sakkunnigt underlag att fatta beslut på om din förändrade ventilation ska kunna godkännas.
Om jag gör, eller snarare funderar på at göra några större förändringar så självklart ska allt gå rätt till. Men nu får jag känslan att ni ligger längre fram än jag gör, jag har än så länge bara ställt frågor vilket väl är syftet med forumet och direkt hamnat i skottgluggen :)

/pJ

Robert_Maria skrev:
Jag reagerade nog bara på din punkt 5 i ditt första inlägg i ämnet.

No sweat....

Jag försöker mest göra lite research för att lättare kunna bedöma olika alternativ innan jag tar hjälp av proffsen, men efter att ha pratat med sotaren kände jag att det saknades lite klockrena svar på vad man fick och inte fick göra, t.ex. om man fick koppla köksfläkt och badrumsfläkt till samma kanal.

(No hard feelings!)

/pJ

improwise skrev:
Vill återigen understryka att jag inte är något ventilationsproffs och inte heller fastighetsskötare i vår föreningen. Vid den stora rennovering som gjordes i fastigheten innan jag själv flyttade in så monterades egna köksfläktar i varje kök, men det borde väl inte vara något problem i och med att varje lägenhet har egna kanaler, trots självdrag? Eller har jag missat något?
Har varje lägenhet verkligen egna kanaler? Jag frågar för att det i så fall är väldigt ovanligt. Det vanliga är att varje lägenhet har egna kanaler som mynnar ut i en större gemensam kanal som sedan leder till ett utblås/huv på taket till fastigheten.
Vad är det för typ av fläktar i lägenheterna? Spjällstyrda eller är det motoriserade sådana?

improwise skrev:
Om jag gör, eller snarare funderar på at göra några större förändringar så självklart ska allt gå rätt till. Men nu får jag känslan att ni ligger längre fram än jag gör, jag har än så länge bara ställt frågor vilket väl är syftet med forumet och direkt hamnat i skottgluggen :)

/pJ
Jag tror att vi bara vill hjälpa dig. Att vi på ett kanske hårt sätt vill förskona dig från att begå rätt allvarliga misstag. Under tiden som jag var ordförande så råkade jag ut för just det att någon i föreningen renoverade och passade på att 'mickla' med ventilationen. Resultatet blev problem för bostadsrättstagaren själv samt omkringboende tyvärr. Självklart ska du ställa frågor, det har vi nog alla gjort på forumet.

Det är nästa aldrig OK att installera separata köksfläktar mot äldre ventillationskanaler, även om de är separata.

I äldre kanaler läcker det i princip alltid kraftigt mellan de olika kanalerna, murbruket har vittrat. Det får man då oftast åtgärda genom att sätta någon sorts insats i kanalen, eller så finns det firmor som slammar insidan av kanalerna. Det är ju tänkbart att någon åtgärd är gjord i er förening, men det är väldigt vanligt att man bara installerar köksfläktar, och så blir det proble med lukt i vissa lägenheter ocjh det kkan var lögn i h...e att identifiera var det kommer ifrån.

De läckande kanalerna funkar skapligt så länge man inte börjar trycka in luft i dem mha fläktar. Så länge självdraget suger ut luft, så innebär ju läckorna bara att man "tjuvsuger" lite från fel lägenhet, ingen märker något.

När du nu ger dig på imkanalen så är det på sin plats att påpeka att det finns brandskyddsregler för imkanaler. Kanalen skall vara brandisolerad i hela sin längd. Där den går in i de gamla kanalerna är det troligemn inget problem, men om du hänger på fler rör på samma utsug så får du ju brandskyddsreglerna även på de övriga kanalerna.

Tanken är att det skall kunna brinna för fullt i kanalen i 15 minuter utan att elden sprider sig utanför kanalen, detta då efter en ev. brand på spisen.

Också gammal brf ordförande

Tack för alla svar! Eftersom den stora rennoveringen på 80 talet utfördes med föreningen som beställare och innefattade hela klabbet med badrum osv. så skulle jag nog tro att den utfördes korrekt och att man då faktiskt anpassade för motordrivna fläktar, gissningvis genom tätning av nödvändiga kanaler.

Är tämligen säker på att alla lägenheter faktiskt har egna kanaler, vilket också understödjs av det faktum att "murstocken" blir bredare för varje våning uppåt i huset man går (fler kanaler). Men även jag har fått intrycket att det är ganska ovanligt att det är så.

/pJ

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.