FrittDrag_II
FrittDrag_II: Räcker med 100, beror lite på vilka tryckfall du har.
3 svar · 3,0k läst
·
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Har du tilluften nära köksfläkten tappar man lite tanken med köksfläkten, den skall hålla matosen kvar i köket. Och (vad jag vet) idag är det ingen som gör en etxra tilluftskanal, enklare att öppna ett fönster dom få gånger man kör köksfläkten på fullfart långa perioder (oftast kör du den bara sakta).
4 svar · 4,0k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: [citat] Tror att du snarare skulle tjäna pengar i längden på att ta in en konsult eller en som kan rita till dig. Du blir ändå tvungen att få allt uppritat och besiktigat när det är klart, annars får du inte bygget godkänt. Små kanalfläktar och takflöäktar är inte mycket dyrare än en PAX och håller mycket längre (vid kontinuerlig drift). Fläkt på fläkt (alltså
5 svar · 2,4k läst
rickardg
rickardg: Ok, ska kolla där. Tänkte 160mm då det är kanaler som går mellan våningsplanen.
4 svar · 9,3k läst
K
konga: Vi bygger ett litet hus på 110 kvm 1½ plan. Jag fick då rek av olika personer (både lev och vent konsulter) att ta 75 då behöver inte fläktarna alltid gå för fullt (och därmed bullra mindre), dessutom har man kapacitet att vädra på om man vill. Med en 50 kanske man redan är på max effekt.
4 svar · 5,6k läst
K
Karl_Malmqvist: Har ni så dålig ventilation och ska bo kvar ett tag så kanske inte FTX är en dålig idé i alla fall. Inget kalldrag och ett vettigt luftutbyte. Ni kanske slipper elda lika ofta i kaminen. 1,5-planshus torde lämpa sig bra för att installera FTX i efterhand, då ni har mycket vindsutrymme för rördragning och aggregat. Gör ni jobbet själva kanske det inte behöver bli tokdyrt.
6 svar · 31,7k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Den tång som sy7robc menar är en "kramptång". Men du behöver bara krampa isolering om det är brandisolering (eller om du vill ha det extra snyggt). ;) Enklast annars (som jag föreslagit till andra) är att svepa runt vanlig byggmatta med papper, och sedan fästa genom att snurra spoltråd (eller najtråd) runt och fästa efterhand. Man kommer på hur man skall göra med spoltråden efter
5 svar · 9,0k läst
tokan
tokan: [citat] Tack! Har redan börjat läsa och det verkar som om det faktiskt kan gå att förstå sig på ventilation så småning om.
4 svar · 4,0k läst
L
Linnex: [citat] Du tänker på skorsten. Ventilation har inte något sådant krav.
2 svar · 2,4k läst
rickardg
rickardg: Gör man mycket själv så behöver sensorer och styrning inte bli så dyrt (om man inte räknar egen tid som pengar), har elektronik som lite av hobby och då hamnar det även delvis på nöjeskontot ;) Ja, är nog det som idén faller på, med filter blir det för stort undertryck så smutsig luft kommer in på fel ställe och utan filter kommer det in smutsig luft på rätt ställe istället.
6 svar · 8,0k läst
·
P
Pasta: Även Fläkt Woods Minimaster RDKR har nu EC fläktar. http://www.flaktwoods.se/745a34b6-fc92-4b24-befe-2b36b29696ef /Patrik
36 svar · 21,7k läst
Ludwig
Ludwig: Hmm, verkligen tyst i detta ämne.. är det ett så spektakulärt problem att ingen kan veta? :)
1 svar · 2,2k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Kommunen kan inte påverka ventilationskraven så mycket då kraven ställs Boverket. Att dimensionera (rent)självdrag går inte enligt min mening, vilken drivkraft skall man räkna med? Finns lite olika lösningar med "Hybridventilation", vilket (tycker jag) är en lite avancerad form av F-vent. (frånluftsventilation)
6 svar · 4,4k läst
E
eliseborg: Är mitt uppe i en utbyggnad av vårat hus byggt 1945...Huset är inte så bra isolerat, men kommer i.o.m. utbyggnaden tilläggsisoleras med ECOfiber. Huset är inte byggt med någon plastfolie och ska inte heller göra det i utbyggnaden. Som diffusionsspärr kommer vindduk att användas. Huset är med andra ord inte ett såkallat tätt hus utan andas ganska friskt genom väggarna. Enligt min
0 svar · 2,8k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Lite svar vad jag tycker då :) 1) Behövs inte vid varje don om du inte önskar extra ljuddämpning eller vill unvika "överhörning" mellan rum (normalt inte aktuellt i en villa). 2) Ljuddämpare i plåt dämpar bättre och är bättre den dagen man vill rensa sitt kanalsystem. Finns risk att en rensviska skadar en flexibel ljuddämpare. 3) "Difftät isolering" (alltså strumpa eller dylikt)
1 svar · 4,5k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: [citat] Fördelen med att det är billigt är att du inte behöver snåla med tjockleken ... och med en FTX är det jhu extra viktigt att inte tappa onödiga grader på vägen. Lamellmattan är bra vid synligtmontage, ser jhu lite snyggare ut :)
4 svar · 4,1k läst
Z
zaxter: Då förstår jag! Tack för svaren! //Zax
3 svar · 5,0k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Att flytta stamkanalen 1 meter skall inte påverka något direkt vad jag kan tänka mig. Resonemanget gäller både till och frånluft, man kan klura ut vissa teoretiska skillnader men i en verklig villainstallation spelar dom ingen roll. Lycka till med montaget!
3 svar · 2,0k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Man brukar rekomendera när man dimensionerar FTX att man skall ha ett litet undertryck i huset. Men med nya tätare hus ser man ofta helt balanseradeflöde. Och man får inte glömma att om du dagligen använder din köksfläkt skapar du ett rätt bra undertryck i huset vid dom tillfällena. Sedan är jhu frågan hur tätt huset är om det där lilla undertrycket igentligen påverkar något (kan
10 svar · 3,7k läst
vespaman
vespaman: [citat] Hej, lånar tråden lite. Humulus, du skriver att det inte är svårt att göra själv, vilket tilltalar mig.. :) Kan du berätta vad som krävs, och vilken typ av material som är lämpligt (rör/tätning/fläkt osv)? Här är några av mina frågeställningar; Hur tätt bör man lägga sugpunkterna, hur djupt under plattan och hur tätar man? Vilket undertryck bör man ha på sugsidan?
5 svar · 4,0k läst
K
Karl_Malmqvist: Är det stor prisskillnad på FTX-aggregatet och bara fläktarna? Det som brukar få folk att välja bort FTX är annars kanaldragningen för tilluften. Eventuellt kan ni sätta in en mindre värmepump om ni har FTX, och på så vis kanske det inte kostar så mycket. Tror man som jag på att elpriset på sikt stiger så kanske det blir en kortare pay-offtid. FTX har andra fördelar, det är t.
3 svar · 1,5k läst
T
Tompa01: Har en takfläkt från Systemair som är impedansskyddad mot överhettning. Hur fungerar detta impedansskydd och vad skyddar det mot? Påverkas impedansen av temperaturen i lindningarna i motorn? Om ett lager skär och går varmt, kommer då impedansskyddet att lösa ut? Är inget snille på elektronik men är nyfiken på hur ett impedansskydd funkar och vad det skyddar mot. Samt hur detta skydd
0 svar · 3,9k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: 105 såg räcker normalt, kan vara lite tajt om du skall föra igenom spirot långt. Men vid bara donmontage är det inga problem. (Acu-compen är lite smalare än ett spiro, ingen fals)
1 svar · 3,0k läst
P
petersv: Ja, men att sänka fukten mycket utan att sänka temperaturen så mycket upplevs som mindre kylt än tvärt om. När man kyler kraftigt på en liten mängd luft (typiskt vid central grundkyla) sänker man fuktigheten mycket. När detta sedan blandas upp med den existerande luften upplevs det som varmare än om hela kyleffekten hade tillförts torrt, dvs utana tt passera daggpunkten. Därav termen
7 svar · 2,8k läst
D
darkmorning: hej. tack för alla svar. Här är en ritning på hur det är tänkt. Två av väggarna kommer byggas av gråsuggor och en vägg av trä, den sista kommer vara en innervägg. garaget kommer ha sol på panel sidan på eftermiddagen och kvällen. under dagen är det sol på en av kortsidorna(höger på ritningen), den sista sidan är är ihopbyggd med grannens garage, så hans garage tar solen på
11 svar · 10,5k läst
K
kongolasse: Hej, har ett kallgarage som jag ska bygga till. Där finns innertak och då också vinds utrymme upp till nocken. Min fråga är om man bör ha ventilation uppe vid nocken på båda sidor eller man behöver inte det när det är ett kallgarage? Så som det är nu så är det en ventil i ena sidan men inte andra och det kan ju inte göra någon nytta då, eller? /Lars
0 svar · 4,2k läst
bonnier
bonnier: Har fått sagt mig att man ibland sätter frånluft i "icke smutsiga" utrymmen om det är så att det krävs för att få cirkulation på luften, beror på planlösningen.
2 svar · 3,3k läst
T
TS: Tror inte på lösningen. Dels behöver Du backflödesspjäll i båda fläktarna, då de arbetar var för sig, annars risk att Du får tilluft genom den stillastående fläktens genomföring mot uteluften. Min erfarenhet av PAX är att de inte är särskilt tysta i fullfartsläget och att de är känsliga för blåsighet ute samt flödesmotstånd som Din lösning med hål i kåpan skulle
2 svar · 11,9k läst
·
D
dfluxx23: Jag ska koppla ihop både Hygrostat och Timer till min vindsplacerade kanalfläkt(Systemair 120XL). Har redan inhandlat ett hygrostat( Systemair HR1) och transformator (Systemair RE 1,5A,) nu är frågan: Jag har dessa 3 Eljo Renova timers att välja på: 2-polig Trappautomat Växlande Relä Vilken av dessa ska jag använda? Tanken är att jag ska kunna trycka på timern för att fläkten ska gå
0 svar · 3,9k läst
taxen77
taxen77: Tack för svaret! Vinden idag är inte isolerad men en ventil på ena sidan är igensatt pga att den tidigare ägaren satte plåtfasad mot väster för att den sidan var så utsatt. Det är ju mycket möjligt att det kan bli bättre när den öppnas upp. Vi har haft en vän som är sotare här idag för att kolla hur alla kanaler går och det verkar gå att lösa så att vi får en ledig kanal
2 svar · 9,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.