P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Måste komplettera huset med en frånluftsfläkt på övervåningen. Frågan är vad som är lämpligast, att sätta en takfläkt uppe på skorstenen eller att installera en ny takhuv med fläkt i. Kör vi på skorstens alternativet måste ett hål tas upp i skorstenen på vinden för att ansluta toaletten på övervåningen. Med takhuv räcker det nog att ha frånluften enbart på toaletten och ev. i framtiden ansluta entreplanets badrum och toalett men det blir ett ganska stort projekt så det får nog vänta tills senare.
Huset har idag självdrag samt Pax fläkt i badrumet. Byggt 1929.
Huset har idag självdrag samt Pax fläkt i badrumet. Byggt 1929.
Vet nu inte precis hur det ser ut hos dig, men tycker själv att takfläkt (eller takhuv + kanalfläkt på vind) är en enklare lösning än att börja sätta fläkt på skorstenen.
Välj en lite större fläkt + trafo så kan du bygga vidare i framtiden.
Och glöm inte en ljudfälla.
Välj en lite större fläkt + trafo så kan du bygga vidare i framtiden.
Och glöm inte en ljudfälla.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Något i den här stilen kanske skulle fungera? TAKFLÄKT RUNT 160 E220 P TEGELRÖD :: Takfläkt :: Fläktar :: VentShoppen Ventilation
Har för mig att jag sett billigare varianter men det kanske var utan fläkt då.
Eller någon av dessa Luftmiljö - Billiga fläktar för villor och industri - perfekt för gör-det-självare
120 kvm i 2 plan, kan en TFER 160 vara lagom stor?
Har för mig att jag sett billigare varianter men det kanske var utan fläkt då.
Eller någon av dessa Luftmiljö - Billiga fläktar för villor och industri - perfekt för gör-det-självare
120 kvm i 2 plan, kan en TFER 160 vara lagom stor?
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Med 5-stegs trafo blir oftast tystare drift, en tyristor kan ge upphov till lustiga resonans(el)ljud i fläkt/motor.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden