Mina funderingar:
Jag har en enplans villa med källare. Sommartid kan det bli väldigt varmt i sovrummet, men svalt i källaren.
Jag tänkte ta upp hål i sovrumsgolvet och montera en spirokanal. En fläkt nere vid golvet i källaren och via ljuddämpare blåsa ut luften vid taket i sovrummet.
Jag har ingen radon eller dålig källarlukt som stör och i rummet som jag hämtar luften från finns en tallriksventil ut.
Dimensionering, rummets volym varannan timme?
För övrigt är det självdrag i huset.
Kommentarer till detta?
/Lasse

Då kommer du att få fukt i källaren. För den kalla luften du drar upp i sovrummet är ju en före detta varm luft utifrån, som kommer ner i källaren och kyls ner och iom det så ökar den relativa fuktkvoten så pass att problem kan uppkomma. På sommaren är det bra att inte ha förmycket luftcirkulation i källaren, särskilt inte på sensommaren då uteluften innehåller mycket fukt.

Källarluft är ju ganska fuktig sommartid. Sovrum brukar det ju bli lite fuktigt i när man sover. Borde ju bli extra mycket fukt i sovrummet om man inte har väl fungerande ventilation.

Tack för synpunkterna, lite att fundera på.
Att det blir högre luftfuktighet i sovrummet kan jag förstå.
Men att det skulle bli så mycket mer fukt i källaren undrar jag. I så fall skulle det ju vara dåligt att använda PAX-fläkten som sitter i dusch/bastu-rummet i källaren. Hur går det för dem som tex undertrycksventilerar källargolven?

Fläkten är bara tänkt att användas under de varmaste veckorna, ej permanent.

Är det inte så att varm luft innehåller mer fukt än kall generellt? Risken skulle väl kunna vara att man drar in mer fuktig varm uteluft i källaren som kyls ner och fuktar källaren ffa kondens på kalla ytor.

Jag skulle skaffa en AC i sovrummet - enkelt och faktiskt rel billigt - och den tar hand om fukten i den varma luften...

Vad gäller fukten så är det bra för källaren om den blir varmare. Ofta får källaren väldigt hög luftfuktighet på sommaren då den är kallare än uteluften. Detta eftersom luften i källaren med nödvändighet ändå kommer utifrån, men kyls ned då den inte längre värms upp av solen och lämnar över värme till den kalla källarväggen och plattan, vilket ökar den relativa luftfuktigheten då kallare luft kan hålla mindre vatten.

Om du med hjälp av en fläktlösning kan få upp temperaturen i källaren så att den i snitt ligger över utetemperaturen även mitt på sommaren, så torde det alltså vara bra för källaren då RF kommer falla generellt i källaren.

Men, om det blir för stor temperaturskillnad mellan ytterväggar och källarluften finns förstås risk för kondens på väggarna, men det är inte alls säkert att detta är någon risk för dig.

När du minskar temperaturen i sovrummet får du dock mer fukt där, men ifall det blir ett problem eller inte beror på hur just dina förhållanden ser ut.

En AC är nog faktiskt inte en så dum idé, det kostar faktiskt inte så himla mycket och din lösning torde ju gå på lite pengar den också, och som sagts tidigare så kondenserar den luften den kyler och leder ut överskottsvattnet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.