Gratis är alldrrig fel! Dock så är det en Gamma-mätare (Geigerräknare) som man mäter Gammastrålning med och alltså inte en ren radonmätare. (Dock bra att kolla byggnandsmaterialet med!)
Per-Erik skrev:
stämmer bra det.. snackade med kommunen i går.. dem har storebror också. en som mäter "radon gasen" så man kan se lite bättre vart det läcker in.
Jag är inte så haj på detta. Men kommun gubben (trevlig prick) beskrev det så här för mig.
Med Instrumentet på bilden kan man se vilket matreal som "strålar" dvs skapar radonet alltså källan till radonet.
Dock om källan är längre bort vid tex markradon så behöver man "storebror" som mäter radonet när det har gått över i gasform.
rätta mig gärna..
Dock så skulle den in på service nu på måndag o är tebax om ca 1 månad. Då får jag låna den gratis
Samtliga innevånare i huddinge får göra detta. Äntligen lite valuta för skatten man betalar ;-)
Så ett Tips har ni tur kan ni låna instrument av eran kommun.
Jag är inte så haj på detta. Men kommun gubben (trevlig prick) beskrev det så här för mig.
Med Instrumentet på bilden kan man se vilket matreal som "strålar" dvs skapar radonet alltså källan till radonet.
Dock om källan är längre bort vid tex markradon så behöver man "storebror" som mäter radonet när det har gått över i gasform.
rätta mig gärna..
Dock så skulle den in på service nu på måndag o är tebax om ca 1 månad. Då får jag låna den gratis
Samtliga innevånare i huddinge får göra detta. Äntligen lite valuta för skatten man betalar ;-)
Så ett Tips har ni tur kan ni låna instrument av eran kommun.
Eller kanske få ett PM när du har lånat den av din kommun så att du kan komma över och göra en mätning?? 

Kaffe bjuder jag då såklart på.
Kaffe bjuder jag då såklart på.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden