Hej!

Jag är helt grön på det här med ventilation så frågorna jag ställer kanske är självklara eller besvarade 100 ggr..

Bor i ett enplanshus med källare från 50-talet. Vedpanna och självdrag var det ursprungligen. Nu har vi också vedpanna men det är ju med acktank så vi eldar inte konstant. För ca tre veckor sedan hade vi en firma här som tilläggsisolerade våran vind och efter det tycker jag att det har blivit väldigt kvavt inne.

De enda tilluftsventiler vi har sitter i källaren och så frånluft i murstocken i köket och fuktstyrd fläkt i badrummet.

Eftersom vi inte har ordentlig ångspärr i väggarna och taket upp till vinden blev jag rekommenderad att vi skulle se till att ha undertryck i huset. Men det går väl inte när vi eldar med ved? Då bli vi väl kolmonoxidförgiftade?

Hur löser man detta på ett bra sätt? Jag funderade på tilluftsventiler på fönster i sovrum och kanske vardagsrum och en fläkt som ständigt går monterad i murstocken i köket. Bra, dåligt eller kanske otillräckligt?

Tacksam för hjälp!

Majgårdarna
Jag har oxå själv drag och eldar ved mot ack tank.Jag satt in fönsterventiler "fresh 32" i sovrummen på övervåningen. Blev bättre luft.själv draget genom skorstenen ökade.
Tydligen vanligt att man har för lite tillufts ventiler i självdragssystem

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.