V
ValterP: Gamla kakelugnar suger in friskluft genom gamla husens springor. Dvs när man eldar kommer det in lika mycket frisk luft som går ut i skorsten (så när som på CO2 och H2O). Alltså inga slangar utifrån till härden. Valter P Rönninge Kakelugnskonsult
2 svar · 4,2k läst
·
Mich
Mich: [citat] MBU är bara lite plåt (90 graders rör böj), med två hål för trycksensor. Måste ha en differentialtrycksensor (med elektronik). Display behövs också (om inte trycksensor lådan har det). Vill man logga så behövs ytterliggare saker. Jag är ingen expert på detta, utan har nyligen börjat titta på detta. Måste nog ringa runt och kolla vad som finns att köpa. Det som är lite
6 svar · 4,8k läst
P
Pepparkaka: [citat] Det är viktigt att ha ett undertryck i huset. Annars finns det risk att den fuktiga inomhusluften "trycks ut" i väggarna, där den i värsta fall kan kondenseras vilket medför risk för mögel.
34 svar · 9,2k läst
·
Snailman
Snailman: http://www.fresh.se/p93834/files/Varmeatervinning_SE-2376.pdf http://www.rec-indovent.se/pdf/temovex_produktguide.pdf Här kan man se en del...
1 svar · 2,6k läst
T
Tigervilja: Hej Patrik, Tack för bra råd! Både till-och-frånluft måste monteras utvändigt ifrån. Danslokalen är som du kan se på bilderna inte direkt designad för atrt dra fläktkanaler invändigt utan vi tänkte gömma dem under taket utifrån, isolera dem o sedan täcka dem med panel. Menar du att mekaniskt styrt tilluftsdon går att reglera så det blir en viss genomströmning av luft då de
4 svar · 5,1k läst
·
P
Pasta: Här är lite länkar till lagar och förordningar kring arbetsmiljö och häsoskydd för frisörarbete. Sosialstyrelsens författningssamling "Yrkesmässig hygienisk verksamhet": http://www.sos.se/sosfs/2006_4/2006_4.pdf Arbetsmiljöverket AFS 1985:18 http://www.av.se/dokument/afs/afs1985_18.pdf Tidigare sa arbetsmiljöverket att det skulle vara en minsta luftväxling på 3,3 l/s.m² men i den
5 svar · 12,1k läst
·
P
Per-Erik: Om du stänger av fläkten så riskerar du att få fukt problem som följd.. Sen är det som BAS säger. fläkten drar inte mycket. Det är värmen som den blåser ut som är den igentliga förlusten. Finns ju lösningar på att återanvända värmen i från luften. Kanske kan vara något?
2 svar · 7,0k läst
P
perstr: Vi har inte anslutit oss till det komunala vattnet ännu. Har helt enkelt inte rinnande vatten i huset. Lite som en sommarstuga tills vidare m.a.o.
2 svar · 2,4k läst
T
Tottep: Hej Och tack för dom snabba svaren... problemt är alltså hur man ska fästa det där nätet på ett bra sätt för det är ju bara betong där. Fattar inte att man inte bara kan skruva bort framsidan och byta nät....gick dom aldrig sönder tidigare eller undrar hur dom tänkte :D
3 svar · 17,5k läst
P
Per-Erik: Jag gör ett försök att reda ut saken lite iallfall.. :) [citat] Det verkar vara en Frånluft modul som du använder i Bergvärme/jord/luft värmepumpen. Så du även kan utnyttja värmepumpen till frånluften. Normalt i nyare hus så har man frånluftvärmepump som täcker hela uppvärming & varmvatten behovet. Dock om duhar stort hus eller dåligt isolerat (tex gammalt hus) så orkar inte
2 svar · 4,8k läst
E
EmMi: Antar att det är ett måste att ha kondensskyddade rör vid ett FTX-system? Och att man inte drar sådana rör på egen hand utan måste leja bort det?
0 svar · 2,3k läst
E
EmMi: Ok! Så bra!
2 svar · 6,0k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Är inte alltid så lätt som egeskog skrev. I många fall idag så används fläktar med 3 (eller fler) hastigheter inbyggt i lindningen, går inte att styra en takfläkt då. Däremot finns idag dom felsta kåpor både med inbyggd fläkt och möjlighet till styrning av externfläkt (t.ex. nästan alla Thermex kåpor är så).
2 svar · 4,5k läst
T
Tunguska: Hej. Jag behöver förbättra ventilationen i vårt nya 1 1/2 plans hus (byggt 71 med självdrag). Problemet är att södra gaveln ligger över ett svart platt garagetak och mot en starkt trafikerad väg. Om jag t.ex. bara sätter in en Fresh 90 över fönstret misstänker jag att jag kommer att få in uppvärmd luft in i rummet och mycket buller. Ett alternativ jag funderar på är att sätta en
0 svar · 3,8k läst
P
perstr: Har läst att den ska sitta vid högsta punkten vid snetak / på motsatt sida vid duschen.
3 svar · 4,2k läst
P
perstr: Har två huskroppar där jag vill dra frånluftsventilationen från ena huset in till pannan i andra huset. Då kommer röret m.a.o. att passera utomhus c:a 50cm. Kan detta bli ett problem och vad bör man isåfall tänka på?
0 svar · 4,1k läst
P
Per-Erik: Jag håller med om att det troligen skulle bli mycket kalldrag i arbetsrummet... SÅ din lösning i köket kanske inte är så fel.. Knepigt.. jag skulle nog akta mig att ta luft i från torpargrunden.. dels är den fuktig & får du några problem i torpargrunden i framtiden om kanske 15 år så pumpar du huset fullt med möggel & annat ohälssamt.. jag skulle försöka ta den utefrån..
6 svar · 4,7k läst
·
A
aggen: Vi skall installera frånluftsvärmesystem och behöver separat frånluft från köksfläkten. Kan vi använda oss av immkanalen i den befintliga murstocken för detta? Spiskåpa skall vi ha.
0 svar · 2,4k läst
P
Per-Erik: Hejsan.. jag är heller ingen expert.. Men.. Det finns både och.. fördelar & naktdelar. Att dra den genom FTX:en så krävs det nog mera underhåll. Att ha den som ni har på en separat imkanal gör att ni öser ut värme den vägen matlagning ger ju ganska bra med värme. Jag TROR det blir vanligare & vanligare att inte koppla in spisfläkten till FTX systemet. Men det var vanligt på 80-talet
8 svar · 4,2k läst
A
aggen: Tror att du kommer få imma på fönstren om man tar bort gummilist. Obehagligt för träet.
8 svar · 4,3k läst
GoForIt
GoForIt: [citat] Tack för inputen, Mekanisk frånluft finns redan i både kök och tvättstuga. Ångspärren ligger helt riktigt närmast undertaket (ovanpå glespanelen). Vad jag funderar på är om rören alltså kan läggas direkt ovanpå ångspärren (med all isolering ovanpå) eller om jag skall lägga ett lager isolering i botten, sedan rören och så återstående isolering ovanpå? Självklart
2 svar · 3,3k läst
A
aggen: Är lite novis i denna djungel med värme och ventilation. Jag skall bygga till en huskropp på c:a 100kvm 1½ plan till det gamla huset. Funderar på bergvärme, vilket ventilations system passar till detta. Det gamla huset har självdrag och en murstock. Passagen mellan dessa hus är en smal hall.
0 svar · 2,7k läst
J
jon_h: Det beror ju helt på hur många liter per sekund som sugs ut. Antalet utsug har ju i sig ingen betydelse.
3 svar · 2,3k läst
GoForIt
GoForIt: Vi har en liten avfuktare i tvättstugan. Ventilerna där är stängda under perioder då det hängs tvätt där, eller det är fuktigt av andra orsaker och avfuktaren är påslagen. Annars är ventilerna öppna. Ventilerna i övriga delen av källaren är alltid öppna.
4 svar · 7,1k läst
Jesca_j
Jesca_j: Jag tror den var i aluminium.
24 svar · 46,5k läst
L
lano: Om du har en dator som alltid står på är det enkelt att lösa med ett 1-wire nätverk. Det som behövs är: - en adapter: http://www.hobby-boards.com/catalog/product_info.php?cPath=23&products_id=1503 - en fuktgivare: http://www.hobby-boards.com/catalog/product_info.php?cPath=24&products_id=54 - lite programvara: http://www.mrsoft.fi/ohj01en.htm Med den länkade programvaran kan man spara
4 svar · 4,0k läst
J
JanneSjo: bara att hålla med - mitt heru 180 är lite större men jag tror att 130 också är ganska stort och tungt - det krävdes en hel del bara att få upp 130kg Heru till vinden - att sedan ha utrymme för att få upp en massa 3m rör är bra - att göra detta innan isolering är att föredra - dessutom kan du nyttja lösull på vinden att isolera vent rören.
2 svar · 3,2k läst
P
Per-Erik: Beror väll på vad du vill ha för funktioner.. kollade på kartonen som jag har hemma och det är en 260 inte en 230 som jag har.. Isoleringen, så ta en Stenulls matta med höns nät på ena sidan (brandmatta). Den är lätt att jobba med att få på plats. 2 varv eller likande runt röret så är det klart. PAX Fläkt 260 Fläkt för kontinuerlig drift i steglöst inställbar hastighet,
4 svar · 3,3k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Tack för dina synpunkter. Är ditt hus också ouppvärmt på vintern? Vad gäller ventilationen i mitt hus så har jag två behov: 1) Bättre luftgenomströmning på sommaren när vi bor där, så att vi får lättare att andas. 2) Borttagande av instängd fukt under resten av året när huset står stängt. I mitt hus tror jag den mesta fukten kommer UNDERIFRÅN. Något kan komma in genom taket
21 svar · 13,4k läst
P
parola: Varm sommarluft innehåller mycket fukt. På vintern är det som bekant torrare och kallare luft. Då borde det inte vara något problem att ta luften ur grunden, för på sommaren eldar man ju inte i pelletskaminen! Vad tror "ni" om det?
3 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.