B
Bjarredsbon: Ok, jag kan svara själv nu :-) Fråga 1 anses ok av en ventilationstekniker. Luftmotståndet i trapp och öppen yta är så pass mycket mindre att det i praktiken inte går att mäta tryckskillnad uppe/nere trots obalans i till/frånluft. Fråga 2 - 10mm räcker gott.
1 svar · 5,1k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Nivell-systemet är till för att ventilera ditt golv inte ditt hus. Haqr du tidigare ingen ventilation alls kommer det att ge en ökning på luftflödet. Men då du inte suger i dom utrymme du vill ventilera (badrum etc.) bör du fixa ventilation där på något sätt. Har du inte fått något protokoll/ritning på hur mycket luft ditt Nivell-system suger ut ?
1 svar · 3,4k läst
P
pahlbin: Letar också sjäv febrilt efter lösningar på liknande problem. Har själv också rektangulära öppningar. På utsidan (nylagd tunnputs) vill jag ju inte ha några förskräckliga plastgaller. Kanske en gammaldags klaffventil på insidan och ett löst metallgaller på utsidan? Hur tätar man lämpligen inne i kanalen? Gissar att det inte är lyckat att fuktig luft går in i isoleringen. Eller
1 svar · 7,2k läst
ama3282
ama3282: http://www.fresh.se/ tillverkar ventiler som dämpar från buller lite extra. Tex Fresh 90 dB.
3 svar · 9,4k läst
S
Sailorman: Hej. Vi är i samma situation dock med ett mindre avstånd på vinden. I vårt fall så har lösningen med att ta upp kanalen genom taket vägt över. Om man drar ut den genom väggen så ska den ut en bit (kommer inte ihåg avståndet) och det ansåg vi inte skulle se så kul ut...
1 svar · 2,3k läst
J
jakim: Försök få tilluften till spisen i direkt anslutning till elden så kommer den kalla luften att gå direkt till spisen i stället för att bli kalldrag. Hur det blir när du inte eldar vet jag inte men i ett självdragshus så är inte flödet så stort så jag tror inte det blir några problem.
3 svar · 6,8k läst
L
LinaoMarkus: Tack! Så lämpligt eftersom jag handlar det mesta på Lindab!
2 svar · 3,0k läst
B
Bergling: Jag har en FLM 30 frånluftsmodul till min Nibe-pump, och det börjar så smått bli dags att koppla in den till ventilationen. Kruxet är bara att jag är lite osäker på vad jag skall använda för att koppla in den. Det är två anslutningar på 16 cm som är gjorda av nån gummi/plast, så det man skulle behöva är ju någon böj eller slang med gummipackningen på insidan, eller någon
0 svar · 2,9k läst
Snailman
Snailman: [citat] Dessa är nog inte så värst effektiva, jag har ett liknande i mitt borohus från -90, de verkar inte skriva någonstans om vilken verkningsgrad de har (jag försår dem de skäms väl:)) Dessa är korsvärmeväxlare ca 60% verkningsgrad, men dyrare har istället motströmsvärmeväxlare ca 90% verkningsgrad. i dennna sidan 6 http://www.fresh.se/p93834/files/Varmeatervinning_SE-2376.pdf
3 svar · 3,1k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Tänk på att läsa montageinstruktionerna till brandspjällen, ofta måste du även branisolera spirokalan och själva spjället.
3 svar · 2,3k läst
P
peter.holm: Känns som om det blir tokigt att montera en frånluftsfläkt i en tilluftsventil. Borde du inte försöka sätta fläkten så att den utnyttjar den befintliga tilluftsventilen, tex i murstocken eller vad du nu har för frånluftssystem?
10 svar · 7,1k läst
T
TS: Har Du behov av mycket tilluft kan Du sätta spiro 160 mm med t ex alu-galler på utsidan och tilluftsventil för tak/ vägg på insidan. Fläktwoods har sådana. Bör ha riktverkan så att luften riktas uppåt och åt sidorna för att minska risken för kallras. Annars funkra Peter K:s förslag bra. Jämför Du flödena vid 10 Pa tryckskilllnad får Du ca 9 L/s med Fresh och lätt 20 L/s med 160
2 svar · 3,6k läst
J
JesseJames: Då var mitt ftx system med EC motor igångsatt i halva huset (källaren, resten sätts igång när övervåningen är klar). Det blev ett Flexit S4R EC http://ubh.homeip.net/bilder/S4R_SL4R_AC_EC.pdf (läs på rätt modell då de vanliga AC motorerna drar dubbel effekt). Med 50l/s frånluft och 45l/s tilluft i källaren drar aggregatet måttliga 40W på fläktarna (värmeväxlar rotorn av),
0 svar · 3,1k läst
Faidros
Faidros: [citat] Jag skulle vilja montera den där på en vertikal kanal, men det är väl tveksamt om det går. Är det någon som har lyckats hitta PDF:en med installationsanvisningen på den där hemsidan? Min litauiska är inte vad den borde.
12 svar · 4,9k läst
P
Pongu: Här får du några svar! http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10266.0 /Pontus
6 svar · 4,0k läst
D
douglas72: Jag gjorde det du funderar på ganska nyligen, det blev helt ok. Tänkte inte riktigt på om det förändrade ljudnivån något, tror inte det. Mina rör var "nästa" lite lätt på sina ställen tidigare , efter skumningen sitter det stabilt vid genomföringen genom bjälklaget.
1 svar · 3,6k läst
P
Per-Erik: Jag köpte en billig list för typ 150:- som man sätter på bägge sidor av dörren. Man borrar ett antal hål rakt igenom och sätter liste över. Inte så jätte snyggt men det funkar.. Ska man ha snygga grejer får man nog betala.. Kanske det finns någon ventil i en båtbutik (svängskotts ventil)? Dem borde väll ha rea snart?
7 svar · 3,3k läst
L
LinaoMarkus: Räcker det med att veta difftryck över donen (+ nått datablad) eller måste jag ha en Swema för att få korrekta värden?
0 svar · 3,6k läst
P
Per-Erik: En fukt styrd fläkt i duchen är nog aldrig fel. Det finns även sånna som går på lågvarv (hela tiden) och vid en viss fuktighet ökar till max. Pumparna skulle iallfall göra att du får bättre cirkulation av luften i huset vilket inte är helt fel.
5 svar · 2,5k läst
hahel
hahel: Hej! Vi håller på att konvertera en f.d. kontorslokal till bostad, nu behöver vi få till en ny imkanal med takgenomföring för köksfläkten då den bef gick in i ventilationssystemet. Vår första tanke var att beställa en takhuv av plåt men den lokala ventilationsfirman säger att det är svårt att få takpappen (som vi har på taket) att fästa mot plåt och rekomenderade att bygga en
0 svar · 5,1k läst
A
anilov: Om man inte kollar med styrelsen vad som gäller för fläktar så kan man råka ut för att de helt sonika klipper av en fläkt som riskerar att sprida brand i huset. Det gör min förening varje år, när någon stackare tänkt sig att de "inte ska fråga för mycket" ;-) Det beror förstås på hur ventilationssystemet ser ut, men vissa kanaler kan sprida brand om man kopplar in vanlig fläkt
16 svar · 21,4k läst
A
AndersLe: Vinden är torr och har bra luft . Var en tendens till mögel vid inflyttning men vi fick ta bort brädor som stoppade luftflödet ner mot takfoten. Planen är även att sätta in ett antal ventiler i taket som mynnar ut under takpannorna. Nya hus har sådana. Av någon anledning skulle ju allt vara tätt på 30 talet...
7 svar · 4,6k läst
P
Per-Erik: du får mura dit ett väggstos Som denna nedan typ (se länk). Finns bättre modeller vet jag.. Jag har något liknande som är fast murat i skorstenen. http://www.k-rauta.se/vvs_5364.htm
1 svar · 11,0k läst
·
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Där är rätt bra fart på fläkten i en sådan där protabel AC (en hel del värme som skall transporteras bort). Orkar inte din fläkt i pannan att suga bort den luft som AC'n blåser in får du problem som du redan märkt, du får testa att höja farten på fläkten i pannan.
4 svar · 9,4k läst
S
stoffekna: Hållr med Per-Erik. en fläkt som fungerar mycket bra är en Pax 260.
2 svar · 4,9k läst
S
stoffekna: Finns även på denna sidan.. http://www.exhausto.se/composite-2059.htm dom är lite dyrare men du får en bättre spridning på lusften så du slipper kallras / Mvh Stoffe
2 svar · 5,4k läst
it-snubben
it-snubben: Du kan troligtvis inte koppla in köksfläkten direkt på denna kanal då en imkanal från köksfläkt måste vara speciellt isolerad och dessutom möjlig att rensa. Men du kanske kan koppla på ett avstick på ventilationen, om du har en frånluftsfläkt, så att du får en ventil i köket också. Borde väl egentligen redan ha funnits.
1 svar · 4,4k läst
ClasseClas
ClasseClas: Eftersom du pratar om ett mkt litet rum så skulle jag gissa att det räcker med en avluft på 3-5 liter/s, vilket är vad jag har min klk hemma. Om du har en slät golvtröskel så har du en tillräcklig glipa för tilluften och även om du har en ljudisolerad och lufttät dörr så tror jag att tilluften till kaminen + ev. tjuvluft från matarröret är tillräckligt för det luftflöde som
7 svar · 5,2k läst
SWE_Monstro
SWE_Monstro: jag har fått det förklarat såhär för mig: frånluft (tex PAX): alla "smutsiga rum", tex badrum, kök tvättstuga osv... tilluft: (tex ventil): alla övriga rum, tex vardagsrum, sovrum osv...
1 svar · 4,0k läst
2
2an: [citat] Har tänkt samma tanke... För nått år sedan såg jag en typ av solarivent för luftintag till ftx som låg på taket o va på 4-5 m2, Den skulle klara att höja tempen 30° vid ett flöde motsvarande villa på 150 m2 men jag kan inte hitta denna sida längre tyvärr.. Frågade en firma på Nolia ifjol om detta men det va inget dom lagerhöll men o andra sidan inget problem att
10 svar · 8,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.