Egentligen borde ju kostnaden vara ungefär densamma, men eftersom frånluftvärmepump är något av en standardlösning verkar man inte kunna byta rakt av utan att behöva betala extra. Ni som bestämt er för FTX istället, har det kostat extra och i så fall hur mycket?

/Pontus

Jag har valt bort luftpumpen med montering och sätter in FTX själv (snart). Blir då 6 000 billigare enl. beräkningar (40-34). Tror inte jag gläömt så mycket iaf. Vet inte var montering av vent skulle ha kostat. Om dessutom ventmontörer är som elektriker att de stoppar rabatten i egen ficka så blir troligen prylarna ganska mycket dyrare den vägen också :(

Bra att veta!
Dock har jag ingen tid att först ta reda på hur man installerar ett FTX-system och sedan dra spiro-rören rent praktiskt och samordna detta med bygget. Vet någon vad själva arbetet kostar, förutom aggregatet?

/Pontus

Jag har svårt att ge ett exakt pris, men ungefær så hær:
Vi køper hus av myresøhus. Dær ingår en frånluftsværmepump, Nibe Fighter. Nu har vi valt bort den och istællet valt Fjærrværme och FTX.

Fjærrværmen kostar 43000kr
FTX 90960kr inkl arbete. Enbart material ca 65000kr tror jag.
Avdrag før FLVP ca 43-50000kr Har inte lyckats specificera det riktigt.

Vi får iaf beta 90960kr nær vi skall ha FTX + fjærrværme. Att enbart byta flvp till fjærrværme hade kostat 0kr.

Hoppas det var till någon hjælp.

Hoppsan! Det var en hel del pengar! :(
Vilket aggregat och hur stort hus handlar det om? Och var?

/Pontus

Aggregatet ær ett systemair VR400 EV. Huset ær ett frælsegården på 173kvm. Vi bygger i ørnskøldsvik men de som skall montera FTX kommer från sundsvall. Det kænns som vældigt mycket pengar nær man jæmfør med andra på forumet som bygger sjælva. Problemet ær att tydligen ær det førsta gången myresjøhus sætter in FTX i ett hus, så sæljare och byggledare verkar inte ha någon bra koll på priser, hur installationen går till etc. Men då vi vill ha in allt i totalentrepenaden så ær vi låsta till myresjøhus och de underleverantører som de anlitar.

Sen tycker jag att FTX verkar kanonbra, så den extrakostnaden kænns inte allfør jobbig. Nær vi skrev kontrakt 1/4 sas det att vi kunde byta flvp mot fjærrværme utan kostnad, det var først nær nya byggreglerna kom 1/7 som vi fick høra något om FTX. Fick priserna 4/9.

/Jon
(ber om ursækt før ø,æ. Befinner mig i norge)

Jo, jag är också ganska såld på FTX, eller i alla fall mekanisk till- och frånluft. Det går ju att ordna med en kanalvärmare kopplad till en frånluftvärmepump också.

Det verkar inte som att vår hussäljare var så alldeles van vid FTX heller, men Vimmerbyhus verkar flexibla, så det ska inte vara några stora problem hoppas jag! Vi kommer i alla fall att ta in flera offerter. Samtidigt vill man ju ha en bra anläggning med tillräckligt grova rör och dämpare på rätt ställen. Men det är klart, vi har nog en gräns för hur mycket extra det få kosta.

/Pontus

Snailman
hittade en marknadsöversikt på ftx här: http://www.konsumentverket.se/Docum...tervinningsaggregat_marknadsoversikt_2006.pdf

själv funderar jag på en motsrömsväxlare från temovex, den verar kosta ca 20 tusen,

sen lär det ju gå åt en del extra rör för tilluften oxå, men har inte kollat vad rör kostar ännu...

kan det gå åt ca 2 ggr så mycket rör för tilluften som för frånluften tro...

i nuvande hus har jag frånluft på 4 ställen och tillfuft på 13 ställen, men iom att det är flera är de ju oxå automatiskt närmare varandra.

Nu har jag fått mer precisa kostnader av myresjøhus:
FTX-aggregat, øvrigt material: 69188kr
Installation: 34500kr
Avdrag før FLVP: 59625kr
Fjærrværme m. bredband: 43000kr

Totalt: 87063

Men installationen beror væl førstås på vilket hus det ær, enplans blir væl mkt billigare nær man kan dra allt i krypvinden.

/Jon

Tack, det var intressant att se hur mycket själva jobbet kostar!
Utan fjärrvärmen är det alltså 44 kkr dyrare med FTX än FLVP... :( Hoppas vi kommer undan billigare!!

Är det någon annan som har uppgifter från verkliga livet?

/Pontus

Jag siktar in mig på en Viessmann Vitovent 300 men har inte börjat än. Om man utgår ifrån att frånluft görs ändå (eller som i mitt fall - finns redan) så är det c:a 30-35k i material och sedan gör man jobbet själv :) . Injustering, protokoll osv tillkommer i slutet, kanske 2kkr. Jag räknar med att allt är betalt om c:a 6 år. Dessutom hoppas jag på längre livslängd på min LV-VP (mindre gångtid) och bättre inomhusklimat.
Däremot hoppas jag att det går att montera c:a 5 meter kanal (som slutar i tilluftsdon) ovanför gips/isolering UTAN att ta ner taket mer än precis där donet ska sitta. Vet inte riktigt hur, men det SKA gå :-)
Några erfarenheter om Viessmann Vitovent 300?

Här är en utredning gjort som examensarbete på Lunds Tekniska Högskola:
http://www.hvac.lth.se/publikationer/TVIT-5000/TVIT-5004.pdf

Vi har nyggt till ett hus och valde bort FL VP (Nibe) för att välja FTX + värme via kulvert från huvudbyggnadens större VP (ytjord). Initialkostnaden något högre men betalar sig efter bara några år

Jo, jag har läst den rapporten! :)
Som de räknar ska det bara bli 7000kr dyrare med FTX, och då ingår en elpanna för 20000kr i installationen! Det innebär att det ska vara billigare med FTX om man räknar utan värmekälla. Dock tror jag Heru (aggregatet i rapporten) är ett av de billigare. Men jag tror kostnaden för material och arbete är klart underskattad. Dessutom får man ofta dåligt avdrag för standardlösningen också.

/Pontus

Skulle vara intressant att lägga till två fall i rapporten:
- FL VP a la Comfortzone med klart kallare utluft
- FTX med motströmsaggregat som har verkningsgrad uppåt 85-95%.

I mitt fall blir det definitivt konvertering från F till FTX. Har redan en LV VP som ger billig värme och (snart) varmvatten när uteluften är >+3 grader.

Hej Jon Fors
Dom priserna du säger är rena ocker priser vi instalerade Ftx själva i vårat nya hus.
Ftx med ljudämpning till alla rum, till och frånluft inklusive takhuvar 2 st kostade 2006, 30 000 + moms
Arbetet tog ca 20 timmar .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.