Om jag vill sätt på en spiskåpa för att använda den gamla imkanalen i murstocken, behöver jag någon form av spisfläkt då också?

Är intresserad av svaret och vill även ha kommentarer kring hur mycket man tappar i effekt då imkanalen i murstocken är relativt liten. Jag får på något sätt minska ned fläktröret (spiro ca 130 mm diameter) till den kanal som finns.
Någon som vet om det finns stadardövergångar till det här eller blir det ytterligare en specialare??

Aggen: klart du behöver en fläkt.. annars blir det osigt värre..

Skytten: Jag tror jag har sett några Spiro övergångar i lite olika storlekar..

Hej!

Har även jag ett liknande problem. Skall göra om köket, med frihängande spiskåpa. Skall sänka ned taket b.l.a för spots, men vill inte sänka för mycket. Nu till saken, skulle kunna tänka mig att sänka så jag får in ett spiro 100mm rör, blir ca 3m till imkanalen i taket. Kommer detta bli för stort motstånd för fläkten så den kommer låta som en bilmotor?...Någon som har erfarenhet?

Totte_S
Som jag har föstått det så är det vinklar och böjar som är mest kritiskt utifrån verkningsgrad. Tycker nog att 3 m borde funka, men 100 rör låter klent. De flesta fläktar har väl 125 anslutning? Rätta mig om jag har fel.
Apropå anslutningen till murstocken; finns stosar som man skruvar på murstockens ofta fyrkantiga öppning, med en "spiromuff" för anslutning av slang eller rör. Kostar kanske 150 spänn.

rören måste väl brandisoleras också, det bygger säkert 100 mm till

tracker skrev:
rören måste väl brandisoleras också, det bygger säkert 100 mm till
Tror inte rören måste brandisoleras innan murstocken. ligger mellan betong och gips dessutom.....

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.