Hejsan...

Måste bättra på min ventilation i kåken...

Har gjort en snabb ritning i paint.

Gråa lådan är en IVT Luftvärmepump.
Blåa sträcken är tillluft jag har.
Röda pluttarna är frånluftskanaler som finns i huset sedan tidigare.
Gröna linjen är ett rör som går in i ett skåp sedan vidare in i väggen i köket.

I WC och Dusch finns det idag vanliga fläktar, i dushen en fuktstyrd och på WC en manuell igånsättning med 10 min eftergång.
I Klädkammaren är det bara ett rör rakt upp på vinden.
Och i köket en vanlig köksfläkt.

På vinden har jag en sjujäklans stor box som alla rör går in i anno 1985. Men den funkar inte, har inte haft den igång sedan vi köpt huset.

Min fundering är...

Kan man Koppla in en typ av kanalfläkt på vinden istället för den stora "boxen", alltså samla rören till en kanalfläkt?
Hur gör man med dusch och WC fläktarna isf?

För som det är idag så kommer det ej in någon luft genom tillluftkanalerna ovanför fönstrena...
Tack på förhand för tips och råd

//Mattias

• namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"Kan man Koppla in en typ av kanalfläkt på vinden istället för den stora "boxen", alltså samla rören till en kanalfläkt?"

Ja, sätt T-kopplingar och öka dimensionen på rören. Om t ex utsugen är 100 mm, låt två bli 125 mm i T-koppling som sedan går ihop till 160 mm före kanalfläkt på 160 mm. Glöm inte att sätta ljuddämpare så att fläkten inte hörs och så att Du inte får överhörning mellan rummen. Bäst att sätta flexdämpare på varje utsug och en dyrare gärna kvadratisk dämpare före och efter fläkten. Dämparna kommer kosta mer än fläkten, men det har Du igen! Styr fläkten med 5-stegstrafo.

"Hur gör man med dusch och WC fläktarna isf?"

Antar att dessa sitter i Dina röda markeringar. I så fall, byt mot frånluftsventiler och sälj fläktarna på blocket!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.