2 832 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Hur ventilera/avfukta källrrum bäst?
Vi har problem med fukt i ett källarrum. Idag har vi en luftavfuktare men ingen ventilation i det rummet. Om vi nu som en första åtgärd installerar ventilation, vilken typ ska vi ha? Dörren står oftast öppen till de andra källarrummen (där det inte är fuktproblem) och gör den inte det så är dören otät så det kommer in luft i rummet. Om vi har någon form av utventil ska den då vara beskaffad på något särskilt sätt för att luftavfuktaren inte ska suga in fuktig uteluft?
Tacksam för alla tips!!!
Tacksam för alla tips!!!
Produkter som diskuteras: "avfukta"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Som amatör skulle jag säga knepigt fall. Igentligen skulle ni troligen ha en till luft ventil. Då jag antar att ni har en tvättstuga eller liknande med Frånluft.
Men om man har en luftavfuktare så bör man ha ventilen stängd så man inte luftavfuktar uteluften.
Kanske en mellanväg är att sätta dit en 100 rör till luft ventil som man sedan stänger. Det lär väll läcka in luft änndå skulle jag tro. + att du också kan reglera till luften efter behov.
Men om man har en luftavfuktare så bör man ha ventilen stängd så man inte luftavfuktar uteluften.
Kanske en mellanväg är att sätta dit en 100 rör till luft ventil som man sedan stänger. Det lär väll läcka in luft änndå skulle jag tro. + att du också kan reglera till luften efter behov.
Det är omdränerat med isodrän på utsidan, vilket gjordes för ett par år sedan. Problemet är nog isoleringen på insidan som gör att det blir fel temperatur och fuktvandring i väggen. Önskar det räckte att ta bort symtomen genom ventilering istället för att angripa problemet och riva ner gips och isolering och sedanputsa upp väggen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden