7 038 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Imma mellan glasen i altandörrar
Har problem med att det blir imma/kondens mellan glasen i mina två altandörrar, men aldrig på de vanliga fönsterrutorna som vätter åt samma håll. Kondensen verkar komma då solen kommer åt den nedre delen av dörrarna, där det inte är glas.
Jag antar att den uppvärmda luften från den nedre delen stiger upp mot rutorna, som tydligen är svalare varvid kondens uppstår.
Detta är alltså min gissning om orsaken, och frågan gäller då hur jag kan åtgärda detta?
Om orsaken är som jag gissar, vad har "gått snett" jämfört med hur det ska fungera (jag förutsätter att det inte är tänkt såhär)?
Är det för tätt (dvs saknas ventilation) mellan de två delarna i de delbara dörrarna?
Idéer?
Jag antar att den uppvärmda luften från den nedre delen stiger upp mot rutorna, som tydligen är svalare varvid kondens uppstår.
Detta är alltså min gissning om orsaken, och frågan gäller då hur jag kan åtgärda detta?
Om orsaken är som jag gissar, vad har "gått snett" jämfört med hur det ska fungera (jag förutsätter att det inte är tänkt såhär)?
Är det för tätt (dvs saknas ventilation) mellan de två delarna i de delbara dörrarna?
Idéer?
Som jag förstår det har costanza en kopplad dörr med 2 enkelglas och då är det viktigt med ventilation mellan bågarna. Är dörren i dåligt skick kan det vara svårt att bli av med imman ändå. Finns säkert några tidigare trådar i ämnet.
Klicka här för att svara