För drygt tre månader sedan flyttade vi in i ett radhus byggt -56. Som ni förstår av husets ålder är ventilationen ett enkelt självdragssystem. Vi har två toaletter, en på bottenplan och en på övervåningen, som har en gemensam frånluftkanal som går upp på vinden och ut i en "pipa" på taket.
Att självdraget kan vara dåligt sommartid har jag förstått, men värre är att vi regelbundet får in cigarettrök på våra båda toaletter via frånluften (inte särskilt fräscht då vi dessutom har en knappt tre veckor gammal son som vi byter blöjor på osv i det nedre badrummet)!
Anledningen är helt enkelt att vår frånluft löper samman med vår radhusgrannes frånluft uppe på vinden, innan den går ut på taket (en simpel T-koppling). Frågan är alltså, vad är den bästa lösningen på detta illaluktande problem?
På kort sikt skulle jag ju kunna be grannen röka utomhus, men det vill jag inte och det känns inte som en långsiktig lösning. Finns det passande fläktlösningar för frånluften (vi är inte särskilt sugna på en sån där PAX-fläkt som surrar inne på toan). Är det enda rimliga att bygga bort T-kopplingen så att våran och grannens frånluft separeras?
Jag är mycket tacksam för tips på funktionella lösningar!

Mvh
"Hippas"

Kan det vara så att grannen har en pax fläkt som surrar och trycker in röken till er via ventilationen.

Funkar frånluften så dåligt att det inte alls är frånluft utan tilluft? Om ni kan få in nånting den vägen måste det betyda att luften går på fel håll.

• Gilla
Magnus Andersson5566
  • Laddar…
Det är ett visst drag i ventilerna, men jag har faktiskt svårt att känna om det är ett sug eller ett tryck. Men om man betänker problemet med röklukten (det är mer en lukt än ren rök), så måste ju flödet gå åt fel håll.
Jag kan i alla fall inte höra någon fläkt genom kanalen, men det är ju en rätt lång omväg via vinden (jag får väl helt enkelt fråga grannen). Skulle det kunna finnas någon annan förklaring till att lukten kommer in hos oss vi frånluften, eller är en fläkt hos grannen den enda rimliga förklaringen?

Om grannen har en fläkt så är den ju i så fall felvänd, har han t.ex. en fläkt för att suga ut luft från toan så är det ju eran luft som skulle kunna sugas in till honom och inte tvärtom.
Det är inte så att ni har en köksfläkt som ställer till det?

Självdrag är ju hur som helst känsligt och cigarettrök märks ju även i små koncentrationer. Så här på sommarhalvåret så kan det nog räcka med att vinden ligger på från fel håll (kanske i kombination med nåt öppet fönster) för att ni ska få problem.

Det bör väl inte vara något problem att installera en frånluftsfäkt på taket eller vinden. Lämpligen kopplar ni isär systemen samtidigt så ni får ert eget. Visserligen ska det fungera bra att ha båda bostäderna på det om allt justeras in rätt, men med en rökare som granne skulle jag inte chansa. Dessutom slipper ni risken för överhörning och ni slipper kompromissa när ena parten vill ha bra ventilation och den andra vill dra ner för att spara pengar.

Du kan väl kolla vilket håll luften går på med hjälp av rök. Låna en cigarett av grannen eller släck ett ljus så det rycker. Om luften trycks in på toaletterna är det ju fel.

Nu har jag verifierat att den tänkta frånluften på toaletterna i praktiken fungerar som tilluft, svag men ändå. Därav röklukten från grannen naturligtvis.
Finns det erfarenhet av liknande problem med frånluftsventiler i självdragshus? Vi har en köksfläkt, men den är bara påslagen när vi lagar mat. Utetemperaturen är +9 grader och inne 20-21. Borde det då inte finnas ett visst sug i frånluftsventilerna på toaletterna? Vilken inverkan har vår oanvända öppna spis på bottenvåningen, om spjället är öppet?
Mycket tacksam för mer kunskap som kan ställa rätt diagnos på våra frånluftsproblem och leda till rätt åtgärder!

/Hippas

Finns det några tilluftsventiler i huset då? Och i så fall, har du kollat så att de är öppna?

Jodå, vi har spaltventiler ovanför fönstren i båda sovrummen. De är öppna och såvitt jag kan bedöma strömmar det in en del luft genom dem.
Jag tror dessutom att jag har löst mysteriet! Jag stängde spjället till öppna spisen, som av någon anledning stått öppet, och nu verkar det baske mig vara ett visst sug i frånluftsventilerna på toaletterna. Väldigt svagt, men i alla fall. Ska bli intressant att se om röklukten försvinner.
Kan det alltså ha varit så enkelt att det blev ett baksug upp genom den öppna, men oanvända, murstocken?

Kan mycket väl vara så, men det tyder på att du har för dåligt med tilluft. Om du nångång skulle få för dig att elda i kaminen så kommer ju den att förbruka mycke luft och då är problemet tillbaka. Har själv liknande problem med att det kommer in luft på toaletten på neder våningen när köksfläkten är på trots flera tilluftventiler. Har tänkt montera en pax 260 som har konstantflöde som går att ställa in och fuktstyrning som gör att den varvar upp när det behövs.

Så sant. Våra fyra spaltventiler sitter samtliga på övervåningen, så det lär behövas några på bottenvåningen också för att tillgodose tilluften där (särskilt om det blir eldning i spisen framöver).
Med tanke på hur klent draget är på toaletterna känns det ju spontant också som att man skulle vilja förstärka där med någon form av mekanisk frånluft, dvs fläkt. Men helst skulle jag vilja sätta en kanalfläkt på vinden som samtidigt suger från båda toaletterna (och på köpet slippa/reducera fläktsurret inne på toan).
Finns det några direkta nackdelar med en sådan lösning framför en PAX-fläkt? Är det krångligt att montera en kanalfläkt? Någon som har lite erfarenhet?

Lite krångligare att montera kanalfläkt (eller om du vill en takfläkt) jämfört med en pax.
Men som du själv påpekar tystare och smidigare lösning. Och får nog säga att en kanalfläkt har längre livslängd än en pax.
Tänk bara på att om du skall göra det här bör du dela ventilationen så att din granne och du har var sin takhuv och egen fläkt (eller grannen kanske vill ha behålla sitt självdrag).

Jo, precis. Det blir förmodligen så att jag så småningom fixar en kanalfläkt på vinden (om ingen lyckas påpeka något olämpligt i detta), men tyvärr blir ju hela projektet lite krångligare eftersom jag rimligen bör involvera grannen för att dela på frånluftskanalerna. Det är ju dessutom vi som har genomföringen ut på taket i nuläget, så det blir mest jobb inne på hans vinda.

För den som ev. är intresserad kan jag också rapportera att röklukten höll sig borta från toaletterna i två dygn, så jag är ganska säker på suget från att det öppna spisspjället faktiskt var boven i dramat. Däremot kom röklukten tillbaka när vi körde köksfläkten i dag, men det är ju bara logiskt.
Synd att självdraget på toan ska vara så himla svagt. Vid +10 grader utomhus är det i princip obefintligt drag.

hippas skrev:
men tyvärr blir ju hela projektet lite krångligare eftersom jag rimligen bör involvera grannen för att dela på frånluftskanalerna.
Kan du inte sätta fläkten ovanför förgreningen, så att ni båda får fläkt?

Tanken har slagit mig också. Nackdelarna är väl två, såvitt jag kan se:
- Vi kanske inte kommer att vara ense om vilket frånluftsflöde vi ska ha. Fast det borde man ju kunna reglera individuellt vid frånluftsdon, eller hur.
- Det blir en gemensam driftskostnad som ska administreras om man ska vara lite nogräknad. Nu har jag i och för sig inte räknat på vilken strömförbrukning det kommer att röra sig om. Hur stor fläkt behöver man egentligen till fyra badrum i två tvåvånings radhus med en sammanlagd golvyta på ca 260 m2?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.