Ventilation
spocks_beard: Hej Den varma luften vill ut och den kalla vill in genom fönstret. De möts mellan bågarna. Har du kollat tätningslisterna närmast rummet så det är ok? De måste bytas regelbundet. Om någon smart människa monterat lister emellan yttre och inre bågen så blir det kondens. Ta då bort lite i varje hörn av listen, alt. ta bort den helt mellan bågarna. Ja, om det är för fuktigt inne, så
v-g: Saittam:Jag har självdrag i mitt nya rör men tyvärr blev det sämre än jag trodde/hoppats på. Jag skulle inte säga att det är tillräckligt för mer än handtvätt ;) Men mitt rör går inte samma väg som det gamla utan 150 cm åt sidan. Vet ej om detta påverkade samt att arean är mindre i nya röret. Men tror att allt kommer funka när väl fläkten sitter där. kanalen är alltså
ZNK: Hej Kommer konvertera från Olja till BV nu i vår men är orolig för tre saker men kanske redan delvis sitter på lösningen? Suteränghus -63 / FTX finns 1. Trots att pannan har värmt nere i källaren, kommer ett element inte kunna ersätta detta tror jag. Upplever att "källarluften" är otroligt bra men kommer det försämras nu ? 2. Vinden och skorstensvärme försvinner = problems? Vad
hempularen: Ja det skall vara brandisolerat. Jag har fört (kolla med lokale sotaren) att 30mm luftgap skall vara OK. Alternativt borde det vara OK att få in en bit gipsskiva som distans mot träet. Brandisolering av immkanalen görs normalt med 30mm brandskydsmatta (stenull med armeringsnät). Alternativt duger gips. Och jag har hört att 30mm luft skall vara OK också. Observera att brandskyddet gäller
Consensus: http://194.17.239.19/SE-itemgroup-20501.aspx Detta är en finurlig undertaksmonterad FTX med roterande v-växlare som jag skulle kunna ersätta min Minimaster med. Vägg-i-vägg med köket ligger nämligen hallen och ovanför hallgarderoberna får denna plats. Den har även separat ingång för spiskåpa. Nu är frågan, vem säljer denna och har någon erfarenhet av VR 250 EH/B - speciellt vad
Consensus: Jag har oxå en gammal minimaster. Ska du flytta på den så gör du klokt i att investera i ett nytt aggregat. Det finns ersättare både från Fläktwoods och Flexit som passar på samma plats. De modernare har mycket bättre evakuering av spisoset än den gamla reliken från Bacho och det finns flera ilika kåpor att välja på. Dessutom börjar det bli ont om reservdelar till minimaster.
Saittam: Hej, funderar på en lösning för frånluft till en nyinredd dusch i ett (sommar)hus på västkusten från 1800-talet. Huset är litet och har 1,5 våningsplan. Idag finns ingen egentlig ventilation alls utom självdrag genom en kanal i skorstenen över spisen. Det finns ingen spisfläkt. Eftersom huset bara används som sommarhus och hittils inte har haft någon dusch har vi aldrig haft några
thalle: Ovan källare har jag alla väggar i blåbetong, ytter och inner. Källaren är vanlig hålsten. Åtgärder kommer bli ett FTX ventilationssystem. Kommer antagligen beställa kommande vecka. Har fått radonbidrag beviljat.
BAS: Jag satt en datorfläkt i min braskamin. Det behövdes anpassning i form av lite plåtbitar men det är tyst.
LinaoMarkus: Till 75S fick jag 4 filter för under 1000:- på nån nätbutik. Kommer inte ihåg vilken.
puu: Sen är det någon med att du måste ha en ränslucka vid kröken men man kanske kan komma undan det.
Per-Erik: Finns ju olika modeller.. Men för fönster så brukar man borra. Det finns speciella borrmallar vilket kan vara bra om det är flera fönster som man ska borra.
smilingcopycat: jag har oxå en Heru 75 på vinden. Smidigast så för det skall ju till lite rördragning till alla rum.
FrittDrag_II: [citat] Helt rätt, beor lite på hur lång kanal och hur varmt du får det på vinden, men inte fel med att svepa runt lite extra isolering så man slipper värmen.
Gearhead: Svärfarsan som varit murare trodde att det kan vara så att man dragit en galv trumma ända upp. Detta för att förhindra fukt från torkskåpet som det tidigare var kopplat till att sabba skorstenen. Sen har man hällt i sand för att staga upp plåttrumman?
petersv: Tänk på att låga varvtal ger vibrationer som är näst intill omöjliga att dämpa bort. Så länge allt är väl balanserat går det bra, men minsta obalans gör att man får obehagligt infraljud. Ett alternativ som används ibland är att gå över till högvarviga fläktar mm. De låter förvisso mycket, men i ett frekvensintervall som är lätt att dämpa bort.
Jaarmanen: Paroc tillverkar färdig matta med nät i 6m rullar 40 cm breda. De passar perfekt till ett 12cm spirorör (de har nämnligen en omkrets på Pi * 12 cm = 38 cm) på längre sträckor lägger du mattan på längden runt röret och najar ihop med jämna mellanrum, i böjar gör du istället lagom långa stycken till varje böj och najar ihop skarven. Det är lättarbetat och bli hyffsat snyggt om
asahalvordsson: Hej! Vi håller just nu på att renoverar vårt kök. Detta kommer att resultera i att det kommer att behöva dras ett spirrör från köksfläkten till en kanal i skortsensmuren. Är det någon som vet rekommenderad längd på röret mellan fläkten och muren innan man behöver fixa extra sotningsingångar för sotaren? Vi kommer att behöva dra ett 270-280 cm långt rör uppe i taket. Kommer
svanjr: det är metallkoppen. Hålet är kanske 25-30mm. Och koppen är typ fast i betongen, så att ta bort den blir jobbigt.
abbe1001: Jag har samma lösning, spirorör fram till skorstenen, väl i den inget. Jag frågade sotaren samt en ventilationsnubbe om detta och det var helt ok enligt dem.
Per-Erik: Du ska inte ha kondens, kondensen kan bli så mycket att det börjar rinna ner mot en konstruktion som inte tycker om fukt (tex trä) som då till slut ruttnar eller kanske börjar möggla. Om du får kondens så kan det beror på att du har för lite isolering, eller att du har för dåligt drag (tex fläkten går inte jämt) i röret så röret inte blir varmt och det kyls ner på vägen.
GunnarM: Med tilluftsventil kan ni ju reglera flödet av tilluft, det tycker jag är en avgörande fördel. Jag reglerar mina tilluftsventiler lite då och då beroende på utomhustemperaturen. Vi har självdrag i huset, och när det blir kallare ute ökar draget, så då brukar jag stänga till en smula. Ofta räcker det med en liten springa för att få bra luft i sovrummet, vilket jag tycker är
AndersS: Välj en fläkt som snurrar på låg hastighet kontinuerligt, men som du sedan kan öka hastigheten på vid behov.
magg: Det är dags att isolera vårt förråd (ca 10 kvm) som finns i anslutning till vår carport, och det finns lite funderingar kring hur många ventiler som behövs. När det gäller det oisolerade vindsutrymmet finns det redan ventilation längs med hela takfoten. Behövs det även gavel-ventiler för ett sådant litet utrymme? När det gäller det isolerade utrymmet, hur många ventiler bör jag
peter.holm: Kan också vara så att du har en lång (kall) skorsten och kanske en underdimensionerad pipa. Då tar det en stund innan riktigt drag uppstår. Starta med att tända upp en ordentlig brasa som kan brinna ett tag, efter det borde du fått tillräckligt drag i pipan. Dock kan det ju fortfarande bli lite baksug om luckan öppnas för fort.
Henke.B: Går att köpa färdiga kanaler som är lackade. Eller sänka taket tex vid vägg. Går även att förflytta luften med olika kastlängder beroende på don du använder och vilken hastighet du har på luften.!