Byggahus.se

Bytt FTX aggregat

1. B
    Medlem Nivå 1
    Har bytt ut min gamla ventilationsanläggning,en gammal bahco minimaster mot ett nytt från fläktwoods som har beteckningen RDKR.Samtidgt flyttade jag aggregatet från köket till garaget. MEN, Jag upplever att det nya aggregatet inte ventilerar lika bra som det gamla ? Det blir mycket imma vid duchning och badning och sätter man ett papper mot ventilen så suger det ej fast ! Påpekas att allt är gjort av ventfirma till en kostnad av ca:23k ! Vet ni om injustering skall ingå i en montering ?

2. FrittDrag_II
    Medlem · Nivå 10
    Jag tycker att en luftflödesinjustering självklart skall ingå vid byte av aggregat.
    En papperslapp skall lätt sugas fast mot en frånluftsdon om allt funkar rätt.

3. P
    Medlem Nivå 2
    Givetvis måste injustering och OVK (!) ingå. OVK gör man bara vid installationstillfället i privathus, är det godkänd då så är den godkänd tills nästa gång man förändrar systemet eller liknande. Jag tror inte ditt system är injusterat, alternativt kanske de nya stamkanalerna från garaget är för små? Se till att få det injusterat, utan att betala för det är de baskemig skyldiga till, tycker jag. Och säger de att det är injusterat skall de ge dig ett protokoll på injusteringen!

RDKR är på inget sätt sämre än gamla Bacho, så visst ska du ha samma inomhusklimat som tidigare.

4. Consensus
    Medlem Nivå 9
    De har kanske utnyttjat gamla frånluftskanaler till minimastern (100mm)? Det ska vara 125 mm från aggreget, ev förminskningar kan komma senare efter delningarna.

Hur löste de tilluften?

5. B
    Medlem Nivå 1
    firman gick på bef kanaler !