Nol
Nol: Thank you Karl, it is all clear to me. I know what to do in my vacation. Again, thanks for all advice and helping me Med vänliga hälsningar Nol
8 svar · 3,2k läst
Snailman
Snailman: tänk på att man inte vill att en brand i garaget ska sugas in till huset heller...
4 svar · 2,9k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Antar att det är en vanlig PAX du köpt. Tittar man på fläktkurvan (till vänster mitten) ser man att 90m3/h ger den vid 0Pa alltså inget motstånd alls (friblåsande). Fläkten ger som mest lite mer än 25Pa vilket i princip är inget alls om du skall trycka genom några kanaler. Som det står i beskrivningen ger 1 meter kanal (runt 100) cirka 0.5Pa och varje böj 1Pa, så en PAX är ingen
1 svar · 4,5k läst
E
EmMi: En riktig nöt, men det är ju kul att lära sig också. Men att tänka hur man ska göra allt, har nog tagit lika lång tid som att sätta upp. Eller kanske längre, för om man vet hur det ska sättas upp tar det inte så lång tid att sätta upp.... I efterhand så hade det varit skönt att anlita någon kunnig som fixat det lite effektivt, men nu är det snart färdigt... förutom injustering
9 svar · 17,7k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Velco-ventilen, helt klart. Jag har dessa själv och de fungerar som utlovat. Installera och glöm bort. Farsan har likadana som snart är 20 år och som helt enkelt bara fungerar som de skall.
3 svar · 6,7k läst
Mich
Mich: En tanke bakom detta med flexrör (eller flexljuddämpare) närmast aggregatet, är att ta bort / minska stomljud / vibrationer.
6 svar · 5,4k läst
S
Strandberg: Jag satte imkanalen ca 50 cm från skorstenen, imkanalen isolerad med nätad mineralull. Det blev godkänt av sotaren, och det är en MYCKET nogran sotare i den komunen. //
3 svar · 4,9k läst
P
Per-Erik: det finns inga grad antal på fuktstyrningen på min PAX bara ett vred. Jag har ett litet bad rum på 3,2Kmv. Och fläkten sitter i mitten i detta rum. Så man får börja med att vrida vredet till mitten typ.. och sedan vänta nått dygn o kolla om det går upp och max:ar eller inte. jag satte in en Classe luft fuktighets mätare, men tyckte det var lite halv svårt att få det o fungera som jag
12 svar · 5,1k läst
A
aktieante: Det är självdrag. Sätter nog en väggventil oxo.
2 svar · 4,1k läst
Mich
Mich: Fresh har ventiler med ljuddämpare. Sök efter TL80 Flimmer-dB eller TL80C-dB så bör du hitta lite info, jag kollade lite snabbt i Leif Arvidsson's katalog. PS. När du ändå gör förändring så kanske du kan sätta dit luftfilter också, för att minska partiklar/pollen. Varning: Använd inte glasull eller stenull/mineralull, alltså isoleringsskivor!
2 svar · 7,6k läst
Allium
Allium: I kåpan sitter väl en styrning för fläkten? Skall du sätta något annan kåpa så får du ju antingen ha en kåpa med styrning för extern fläkt, FläktWoods har några modeller, eller sätta en separat styrning. Finns motorstyrningar som ser ut som vanliga ljusdimmrar. Är lämpligt att välja en kåpa med ett spjäll så att du kan både öppna spjället och gasa på fläkten så du får
2 svar · 5,5k läst
Allium
Allium: Finns även "röktändstickor" om man vill ha lite mer rök. Skulle kunna skicka några om jag får en adress. Fast vad är det du vill veta? Flödet eller bara att det rör sig?
3 svar · 4,7k läst
S
SkaneErik: Var i landet bor du, kallraset från väggventilerna beror ju på temperaturen utomhus på vintern. För mig i skåne med golvvärme är det inget problem alls, märker inget kallras öht. Sen finns det speciella väggventiler utformade för golvvärme som "skjuter" den inkommande luften uppåt. Kolla på fresh.se efter väggventiler avsedda för golvvärme :)
1 svar · 4,0k läst
R
Raukas: 4 l/s per person är dimensionerat flöde i sovrum samt även 0,35 l/s per m2 totalt för lgh iaf. Jesse har rätt om 7 l/s men det gäller lokaler mm samt tillägget 0,35 l/s per m2 golvyta.
9 svar · 5,2k läst
R
Raukas: Viktigt med luft in, speciellt om huset är tätt! Ventiler ovanför fönster/radiator är att föredra. Fönsterventil i karm/båge kan ge drag men enkelt att montera. Räkna med ca 5 l/s-10 per ventil. (Kolla med tillv) Jag föredrar Biobes men tänk på att borrmall kan behövas. Den kostar några hundra. Runda/fyrkantiga ventiler Fresch/Pax m fl kräver hålsåg (80-100 mm) men kan förses
3 svar · 3,1k läst
R
Raukas: Det finns reduceringsstos 125-100 mm du kan använda. sätt muff (kanalsnutt) på 100 ansl så passar fläkten om den inte rentav gör det utan. Täta eller sätt gummilist runt 125 så det tätar. Ahlsell Lindab eller välsorterade byggvaruhus kan ha.
2 svar · 3,7k läst
R
Raukas: Borde inte bli några större problem. Blir det problem, täck igen springan och byt ut mot ett reglerbart galler i dörr som du kan stänga när du duschat.
1 svar · 3,8k läst
·
R
Raukas: Tror inte det är någon fara. Avluften har en väldigt lång kastlängd och det ska väldigt mycket till som vindförhållanden mm för att "kortslutning" skall ske. Det är mer fara för ventiler inomhus som ligger för nära. Man brukar ibland använda sig av sk kombihuvar som ansluts till rör som sitter intill varandra. Man tar in luft i nederkant på huven genom ett rektangulärt
5 svar · 5,9k läst
J
JOH: Tack alla för tips!! /OLle
5 svar · 4,5k läst
M
mfransso: Hej Anasume, Det finns en ritning på nedanstående länk, enl den bör ju tilluftsdonet ha en diameter större eller lika med 64 mm. Ett större rör gör ju inte saken sämre. Bland alla tabbar man gjorde då man byggde vårt hus återfinns ett 100 mm tilluftsrör där det skulle varit 150 mm, men det fungerar ändå. Man inser ju det då man måste strypa draget.
14 svar · 11,2k läst
T
thalle: Själv valde jag FTX då jag tyckte fördelen med att få in varm friskluft vägde över. Så min lösning blev FTX i kombination med luft/vatten pump.
5 svar · 6,3k läst
P
plastbiten: [citat] Stämmer bra det. Donet bör sitta ungefär 1meter ut från (mitten av)spisen. Fast i taket då ;-)
7 svar · 5,2k läst
Matarese
Matarese: Här: http://online-katalog.systemair.se/item/item.aspx?id=15138&tab=20 eller: http://www.ostberg.com/item/F_item.aspx?id=33518
4 svar · 5,3k läst
P
Per-Erik: Jag har för mig att det är krav att man har Till luft i Pannrummet om du har en eldad panna där. Rätta mig (gärna) om jag har fel.. Kanske är det bara vid nybyggnadtioner. Vilket fall som helst är det Sotaren som Godkänner anläggningen & pannrummet.
13 svar · 44,6k läst
B
b_hasse: [citat] Så var det i lägenheten jag bodde i förut. Det var självdrag i stället för mekanisk frånluft, men det borde inte spela någon roll. Vid ventilationsbesiktning så kommenterades lösningen, men de sa att det var OK. Jag tror alltså att din lösning fungerar och är tillåten, bara ventilen ut till köket är tillräckligt stor. /Hasse
2 svar · 13,6k läst
·
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Frågan är lite hur aggregatet ser ut, en del äldre aggregat kan det vara 2 dagars jobb att byta fläktlager på då man inte kan få ut fläkten ur höljet t.ex. Frågan är vilken form av värme är det el eller vatten (eller olja kanske). Att ge kostnadsförslag på att få liv i ett så gammalt aggregat hade jag tvekat inför. All rengöra/smörja aggregat kan du fixa det mesta själv för
5 svar · 5,8k läst
B
BAS: Tänk på kondensen. Det kan droppa en hel del från frånluften. På vintern kan det även bli isbildning av droppandet.
1 svar · 3,1k läst
B
b_hasse: Är du säker på att den dåliga lukten kommer från ventilen? Någon här hemma råkade spilla mjölk i kylskåpets avfrostningskanal, och den går ut till en balja som sitter runt kompressorn. Tanken är ju att vattnet ska avdunsta med hjälp av värmen från kompressorn. Det luktade i alla fall hemskt i köket, jag trodde att det låg en död råtta någonstans. Till slut drog jag ut
1 svar · 4,1k läst
de.zoega
de.zoega: Okej, tack för tipset. Gillar dom enklare varianterna, typ fresh. Z
9 svar · 4,4k läst
L
LinaoMarkus: större flöde blir dessutom lite dragigt. Förskrivna flöden tycker jag fungerar bra. Kommer det mycket folk eller om någon luktar illa så drar jag bara på fläktarna med fjärrkontrollen :)
8 svar · 10,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.