Hej,

Borde det inte vara en bra idé att sätta en kort bit plastventilationsslang mellan takfläkten och kanalsystemet. Detta för att förhindra att vibrationer och stomljud går vidare i kanalsystemet från fläkten?

Eller gör det att man släpper ut "oljudet"?

Funderar även att hänga upp första delen av kanalsystemet på nån typ av gummistroppar. Någon som har nån idé vad man kan använda där?

http://www.ventilationsbutiken.se/i...&category_id=40d856b6ea3e6ee359d4e18960df7924

Köper du en takfläkt av någon av dom större tillverkarna kommer du inte ha några problem med stomljud.
Vill du minimera risken för stomljud välj en lite större fläkt och sänk hastigheten med en 5-stegstrafo (lägre varvtal, mindre vibration).

Skall du sätta en bit slang under fläkten bör du kunna komma åt där om den skulle gå sönder/börja läcka.

Normalt rekomenderar man att fästa spirokanaler fast, inte med gummidämpare.
Den lilla vibration som kan finnas dämpas bäst om du låser den i någon stabil del av huset (tyngre takstol etc).

Ok, tackar.

Jag bara gjorde jämförelsen med värmepumpen där jag använde flexslangar mellan pump och rörsystem. Man kan känna vibrationer på pump sidan men inte efter flexslangen... Men jag är nog ute och ugglar igen... ;)

Det är mycket lätt att komma åt och byta slangbiten.

Kompressorn i en värmepump vibrerar bra mycket mer än en takfläkt.
Men som sagt välj gärna en större fläkt och sänk varvtalet med en trafo för att minimera "o"ljudet , ger även möjlighet att kunna öka flödet när man vill.

Alternativ kan vara att använda en flexibel ljuddämpare, ljuddämpare kommer du ändå behöva om du inte vill höra på fläkten i alla don.
Exempel på flexibel ljuddämpare

Tänk på att låga varvtal ger vibrationer som är näst intill omöjliga att dämpa bort. Så länge allt är väl balanserat går det bra, men minsta obalans gör att man får obehagligt infraljud.

Ett alternativ som används ibland är att gå över till högvarviga fläktar mm. De låter förvisso mycket, men i ett frekvensintervall som är lätt att dämpa bort.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.