K
Knaster: Oki... Ingen som har något mer att tillägga? MVH Tobbe
3 svar · 5,1k läst
J
JanneSjo: tack för svaret då gör jag så. kan man på ett enkelt sätt bedöma vilket tryck man ska sätta tryckvakten på om man har heru 180 tillluft 200mm kanal och minst 74l/s krävs för att elvärmaren ska kunna köras = tryckvakten känner tillräckligt tryck. eller beror det väldigt mycket tryckfall i böjar etc senare i rörsystemet -så att man inte kan ge en generell siffra?
6 svar · 5,7k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Antar att du menar friskluftsventiler genom väggen. Fördelen som dom flesta fyrkantiga har är att dom är "täta" neråt, vilket innebär att friskluften sprids upp mot taket och in i rummet. Medför mindre risk för kallras och bättre inblandning av luften. Kommer fler och fler nya "designer" på friskluftsventiler. Hur effektiva en flexibel ljuddämpare är beror på hur mycket ljudd
1 svar · 7,8k läst
P
Per-Erik: Om det är avloppsventilation´s röret du ser på taket, så är det bara att lukta i det så vet du med säkerhet.. :)
3 svar · 17,1k läst
·
B
Bror: Visst är ett FTX-aggregat dyrare än en frånluftsmodul men uppvärmningen från jordvärmen är absolut inte gratis. Filtreringen av luften är även den bättre i en FTX-are än vad den är i väggventiler så det blir mindre städning i huset.
3 svar · 6,2k läst
P
Per-Erik: [citat] Ahha.. där ser man.
5 svar · 4,6k läst
Tjipp
Tjipp: jag har provat att ha fönster på glänt i badrumet när man duschar men det blev inte ett dyft bättre.
5 svar · 3,9k läst
B
brabyggare: Ok, då fattar jag vad du menar.
5 svar · 5,0k läst
B
Bror: Fläkten kommer nog att klara det, den sitter ju på den varma sidan om väggen. Is blir det säkert på utsidan så dra ut ventröret på något sätt så att isen eller kondensvatten inte rinner efter väggen.
2 svar · 6,3k läst
I
imported_peter: Jag håller på med mitt kök, och det börjar närma sig att göra i ordning im-kanalen... då är det så att i köksfläkten så är anslutningen 150mm har jag för mig eller om det var 160mm, men det spelar inte så stor roll... huven jag har är gjord för ett 125 mm rör. så frågan är när skall jag gå över till 125?? (jag hoppas det finns såna övergångar...) jag har tänkt mig så
0 svar · 4,1k läst
B
brabyggare: [citat] Detta gjorde jag enkelt genom två relän varav ett med tillslagsfördröjning som aktiveras av larmet när man larmar på (bortaläge). Det första reläet behövdes för att larmet ger 12V ut och det andra reläet kräver 230V för styrningen. Det finns antagligen relän med tillslagsfördröjning som kan styras av 12V, men jag hade inte lust att leta just då. Ventilationen dras ner
8 svar · 6,0k läst
S
s60: då spikar jag de...Det blir ftx:):) tack för svaren
3 svar · 4,5k läst
Ugglan
Ugglan: För icke brandklassade kanaler funkar fogskum utmärkt vid skarv av spiro och eternit. Har använt detta precis som du nämner. Sticker in röret en bit i eternitröret, sen täta med fogskum. Men eftersom fogskum brinner bra.... så funkar tyvärr detta inte i ditt fall....
2 svar · 7,3k läst
A
AndersG: Vi har timer, men växlar mellan två hastigheter, dessutom har vi FTX, så inluften värms.
1 svar · 4,5k läst
Mich
Mich: Jag köpte mitt av dom (Alig Ventilation AB), även alla rör/don/m.m. och ritning. Dom hjälpte mig alltså med ritning och detaljlista. De verkar ha god kompetens. PS. Jag håller på att montera, det tar sin tid. Har väldigt trångt i källarn, lågt i tak. Höjden (1900mm) är utan fötterna (ca 2cm).
16 svar · 4,7k läst
Mich
Mich: "susar"-ljudet kan eventuellt komma från donen i rummen. Om ett don har en liten öppning (strypt för att få rätt luftflöde), så kan det uppstå ljud. Om det blir mer eller mindre ljud när ni monterar ytterliggare ett frånluftdon i huset är svårt att svara på, beror på många faktorer. Det skulle kunna vara så här: När ytterliggare ett don monteras och fläkthastigheten inte
5 svar · 5,0k läst
B
BAS: Tryck inte in fuktig luft i en skorsten som inte är i drift. Den mår tillräckligt dåligt av den normalfuktiga luften. Högst upp blir det minusgrader i en oanvänd skorsten och den kan förstöras av frosten redan första vintern. Gå gärna upp och kika ner på frosten i skorstenen då det är några minusgrader ute. Det har jag gjort, i förra huset, det var ingen kul syn.
5 svar · 4,6k läst
V
Vent entreprenör: någonting åt det hållet
17 svar · 8,3k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: Letar efter en hygrostat som lätt kan användas utan tillkoppling av 230V för att kunna använda 12V fläkt. Men hittar inte detta hos Elfa eller hos någon av vent firmorna jag hittar till på nätet. Någon som vet var man hittar dessa om de finns.
0 svar · 2,7k läst
V
Vent entreprenör: Först och främst måste ni ha tillstånd av styrelsen för att göra denna lösning. Anledningen till detta är att ni påverkar fastighetens utformning. Vad är det för material i väggen? OM ni får godkännt att göra denna lösning måste ni räkna med följande kostnader håltagning igensättning av tidigare hål kontroll ventil (frånluftsdon) injustering
1 svar · 2,5k läst
V
Vent entreprenör: Börja med att hitta ett aggregat som passar dig med tankte på flöden etc, kolla därefter med tillverkaren förutsättningarna för ett vattenbatteri. Du kan ju alltid fråga säljaren om din ctc levererar tillräcklig temperatur. Jag lämnade följande uppgifter till tillverkaren och sedan dimensionerade de batteriet efter de värdena. 60/40 är de värden jag räknat med på in/ut 60/40 är
4 svar · 4,8k läst
S
smidifix: ok !! tack för svaret!! MVH Linus
2 svar · 5,2k läst
B
Bodtomte: Kan tilläggas att i det kallaste rumet har jag två tilluftsventiler, men ingen värme annat än en frysbox som står och puttrar.
7 svar · 7,5k läst
B
Bror: En spaltventil i varje rum förutom kök, badrum, tvättstuga är att reokmendera. Är det bara kök och vardagsrum på nedervåningen så sätt in två i vardagsrummet. Det är ju bättre med flera ventiler då spridningen på tilluften blir större. Bästa alternativet är ju så klart att sätta in en värmeväxlare på frånluften och få tilluften den vägen, ur energisynkunkt alltså, men
5 svar · 4,1k läst
D
Dublin: Hur dimensionerar man frånluften i badrum. Funderar på att ha en frånluftsfläkt i det nya badrum vi bygger. Badrummet kommer att vara på knappt 5kvm, och ha ett fönster och en vägg mot murstocken. Jag funderar på att sätta en fläkt på murstocken. Om man ska ha två hastigheter på fläkten, vad bör de ligga på i luftflöde? I övrigt har huset självdragsventilation.
0 svar · 4,4k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Ungefär så ja, använda större kanal om du vill köra större luft-flöde.
3 svar · 3,3k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Varför vill du inte använda spirokanaler? Med spiro finns det färdiga detaljer till alla böjar, t-rör m.m. då. Skall du göra synlig dragning av kanaler skulle jag helt klart undvika flexiblakanaler (blir liksom aldrig helt rakt) ...
1 svar · 1,9k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Inget större fel med ditt förslag. Se bara upp med så att inte fläkten ger för mycket flöde på fullfart över frånluftsdonet (risk för susljud).
1 svar · 4,6k läst
W
wintermania: Perfekt diagram, jag har inte lyckats hitta något sånt hittils! Luftmängden ifråga kommer att gå till tre sovrum som ligger intill varandra. Flödet blir alltså ungefär 30 l/s innan det första, sedan 20 l/s och slutligen 10 l/s. Tack för hjälpen
3 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.