Jag rustar köket och har läktat väggen där köksfläkten ska sitta med liggande 21x70. Utanpå en 16mm spån och 13mm gips.
Utgående spirorör är flyttat lite i sidled och kommer ut ur väggen via en 90° nedåtgående böj.
Pga hur det ser ut, så vill gärna en liggande läkt gå med änden så gott som emot spirokröken som kommer ut ur väggen.
Gör det något?
Finns det regler på avstånd till brännbart från spiroröret som köksfläkten är ansluten till?

Ja det skall vara brandisolerat. Jag har fört (kolla med lokale sotaren) att 30mm luftgap skall vara OK. Alternativt borde det vara OK att få in en bit gipsskiva som distans mot träet.

Brandisolering av immkanalen görs normalt med 30mm brandskydsmatta (stenull med armeringsnät). Alternativt duger gips. Och jag har hört att 30mm luft skall vara OK också. Observera att brandskyddet gäller även din 16mm spånskiva som du nämner. Därmot behöver den inte vara isolerad när den väl är inne i köket.

Kravet finns för att säkerställa att en brand i köket (framföallt i köksfläkten) inte kan sprida sig utanför köket via ventillationskanalen. På minst 15 minuter. Efter den tiden anses det att brandkåren hunnit fram och släkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.