Vilka kanaler genererar mest kondens?

4k läst  13 svar

  1. J
    Medlem Nivå 9
    Jag ska snart börja med FTX installationen och ska nu beställa isolering till kanalerna. Frågan är då, vilka kanaler är det noggrannast med isoleringen till? Jag ska ha plast rör och motströms växlare, Ilto X100.

    Isoleringen i mellantaket är 10cm skivull mellan takstolarna och 30cm lösull utanpå det. Alla rören ska ligga på en kallvind inne i lösullen. Endast avluften går upp genom taket. Enligt ventilations ritningen så ska rören som ligger mellan takstolarna gå i skivullen och endast ha en ventlilations issolerings skiva över sig mot lösullen. Inget runt röret alltså. Rören som ligger över takstolarna ska isoleras med 50mm och avluft röret ska isoleras med 100mm.

    -Visst är det ju så att det är när varm luft kyls som den kondenserar. Då borde det vara kondens känsligast i avluften på insidan av röret?
    -Vilka andra kanaler är kondens känsliga?
    -Vilka rör kan vara kondens bildande på utsidan av röret och i vilka förhållanden? Kall kvällsluft i uteluft kanalen på sommaren kanske?
    -Ska man montera rören med fall ner mot rums ventilerna för att ev kondens ska upptäckas?
    -Annat att tänka på vid rörmonteringen angående kondens?
     
  2. M
    Medlem Nivå 1
    Angående kondens så är de den varma luften som innehåller mest vatten och denna fälls ut i kondens när den kylls ner.
    Detta gör att uteluftskanalen alltid behöver kondensisoleras i hela sin längd
    Avluftskanalen behöver bara isoleras där den går igenom kallt utrymme, dock även i varmt utrymme om du har en värmeväxlare som tagit ner temperaturen på avluften.
    Hur mkt isolering som behövs är en beräkningssak men lägger du 100mm är du helt säker, använd diffspärr i form av aluminium på utsidan av isoleringen så är du ännu säkrare.
     
  3. J
    Medlem Nivå 9
    Jag har lite svårt att se alla olika scenarion framförmig.. Varm luft som kyls. Det sker på utsidan på kanaler som är kallare än omgivande luft. Få se nu, vilka är det..
    Sommartid:
    -Avluft från värmeväxlare, den kyler väl omgivande luft .
    -Tilluft..?
    -Frånluft?
    -Uteluft, kan ju vara kallare än omgivande luft kvällstid efter en solig dag?

    Vintertid
    -Avluften värmer omgivande luft.
    -Tilluften värmer
    -Frånluften värmer
    Uteluften kyler omgivande luft.

    Hur är det då på insidan av rören..
    På sommaren
    -Avluften värms.. Eller kanske inte men den kyls i alla fall inte.
    -Tilluften värms, eller i alla fall kyls den inte
    -Frånluft, samma som tilluft
    -Uteluft, samma
    Här verkar det inte finnas några kondensproblem.

    På vintern
    -Avluften kyls
    -Tilluften kyls
    -Frånluften kyls
    -Uteluften värms.

    Kondens problemen verkar vara störst i avluften på utsidan av röret på sommaren men även till och frånluft är ju varmare än omgivning där rören går kallt.
    På insidan av rören däremot så verkar det vara större risk för kondens.

    Slutsatsen blir väl att det är viktigt att ha en lufttät isolering på avluften medan dom andra rören inte spelar så stor roll om isoleringen är luftät eller inte. Däremot kvarstår frågan om man bör ta hänsyn till kondens på så sätt att man lägger rören med fall för att ev kondens ska rinna ut genom ventilerna om det behövs. Fast det gissar jag att ingen gör...?

    Mr A, du säger att uteluft röret alltid ska vara isolerat. Är det pga sommar alternativet eller har jag missat nått? Eller det kanske är så att vinds luften alltid är varmare än uteluften... Ja så måste det ju vara.

    Sen är det ju alla mellanlägen med nära 100% relativ fuktighet i uteluften där små tempförändringar orsakar kondens...

    Fritt fram att kritisera och berätta var jag tänkt fel :)
     
  4. FrittDrag_II
    Medlem · Nivå 9
    Till och frånluft behöver du inte tänka på konensisolering, men se till att ha rejält med isolering så du inte tappar temperatur på luften i onödan. Minnet sviker men man brukar säga att med 120mm isolering så är man säker.

    Är aldrig några problem med att få kondens i/på avluft eller uteluft när dom går på en vind.
    Förstod inte om du skulle dra din uteluftskanal nere i lösullen för då skulle jag kondensisolera den för säkerhetsskull.
    På sommaren kommer avluftskanalen aldrig bli så kall att den kan bli kondens på den (om man inte har en frånluftsvärmepump vill säga).
    Men inte fel att dra på en kondensisolerstrumpa på avluft och uteluft om du vill vara helt säker, och man vill inte att värmen på vinden (sommar) skall värma upp din uteluftskanal i onödan.
     
  5. J
    Medlem Nivå 9
    Jag ska ha alla rör nere i blåsullen. Jag har fått en offert / förslag på 50mm isolering till alla rör utom till avluften där det ska vara 100mm.

    :)


    Isoleringen är av typen/märket insuplast. En finsk tillverkare. Finns den nån finskspråkig här så gå till www.insuplast.fi och berätta sedan åt mig om det verkar vara nått bra. Jag har inte riktigt klart för mig om den är lufttät eller inte.
     
  6. J
    Medlem Nivå 9
    Isoleringen är inte lufttät... Jag virade plast runt uteluft kanalen. Även avluft kanalen tänker jag täta på samma sätt. Men den är underbar att jobba med jämfört med bergull i hönsnät. :)
     
  7. FrittDrag_II
    Medlem · Nivå 9
  8. J
    Medlem Nivå 9
    jag har 250mm flexrör ljuddämpare som uteluft och avluft - jag tänkte använda stenull med aluhölje - men bara 30mm typ Paroc Lammela mat AluCoat .

    såg att Jakim hade fått förslag på 50mm - 100mm - jag frågade på Lindab och de menade att 30mm är ok.

    Jag tänkte använda samma på från/till lufts rören från FTX till lösullen också - finns det någon nackdel att använda alumatta där?

    kommentar ang 30mm?

    behöver jag kanske lägga på vanlig stenull först och sedan alumattan? - och skippa alumatta på från och tilluftsrören? (tänkte att det skulle räcka med 8kvm 30mm alucoat)

    platsen är kallvind i norrbotten med underliggande isolering på 500mm lösull
     
  9. FrittDrag_II
    Medlem · Nivå 9
    JanneSjo> Avluften/Uteluften behöver du itne isolera mer om du inet vill (räcker med själv ljudslangen).
    Tilluften/Frånluften vill du ha minst 100mm isolering på rören så fort dom ligger i ett kallt utrymme (vinden), detta för att inte tappa värme där.

    Alucoten på stenullen hjälper inget för isoleringen, är bara til för syns skull.
     
  10. J
    Medlem Nivå 9
    Hjälper inte alucoten till med tanke på lufttätheten?
     
  11. J
    Medlem Nivå 9
    Det här borde man vetat för en månad sen...
     
  12. FrittDrag_II
    Medlem · Nivå 9
    Om du tejpar alla skarvar och är noga så fungerar den bra. Men tycker att för villa så är "slang" varianten mer lätt jobbad.
     
  13. J
    Medlem Nivå 9
    ok när du skriver det så inser jag också att av/uteluft behöver ju inte isoleras egentligen - utan bara kondens - och då räcker förstås 30mm. - såvida inte det behövs på uteluftslangen på sommaren - för att undvika uppvärmning av luften på de varma vinden?

    tack för info om minst 100mm - då ska jag använda vanlig stenullsmatta och sedan använda det jag har kvar av alucoaten - så slipper jag synlig stenull

    jag har en filterlåda (FLK) på uteluften för att slippa byta det dyra F7 filtret så ofta och då blir det lättare att använda alucoat mattan jämfört med strumpa - strumpan är också dyrare.

    tack för hjälpen
     
  14. FrittDrag_II
    Medlem · Nivå 9
    Helt rätt, beor lite på hur lång kanal och hur varmt du får det på vinden, men inte fel med att svepa runt lite extra isolering så man slipper värmen.
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: