Hej!

Bor i ett 50-talshus med självdrag med öppen planlösning.
Vi har en bostadsyta på ca 108 kvm och nyinstallerade energifönster med u-värde 0,9.
För att kompensera bristen på tilluft iom fönsterbytet har vi installerat två stycken Fresh 80 och
två stycken Fresh 90.

Men allt handlar ju om ekonomi också.
Tidigare hade vi kallras och gamla tvåglasfönster och nu känns det som vi har rejält med tilluft
och energifönster. Frågan är om det blir ngn egentlig besparing?

I nuläget är Fresh 80-donen helöppna med båda Fresh 90-donen är strypta till hälften.
Kan det vara rimligt, rent innemiljömässigt och ekonomiskt?
Hur gör ni andra under vinterhalvåret?

Att du tidigare hade tvåglasfönster innebär ju inte att du hade ventilation genom fönstret. Kallras innebär att varm inneluft träffar det kalla glaset och därför rasar mot golvet. Om du har nya tätningslister i ett tvåglasfönster så är väl det lika tätt som ett treglasfönster. Det var kanske så att du hade tagit bort den nedre tätningslisten för att få tilluft?

Formulerade mig lite fel...
Menade strålningskyla istället för kallras.

Det måste ju annars bli en väsentlig skillnad mellan otäta tvåglasfönster och treglasfönster.
U-värdet gäller ju för hela enheten, såsom karm och båge.

Nu får man ju ett mer samlat luftflöde genom ventilerna.
Men samtidigt vill man ju inte kyla ned huset mer än nödvändigt.
Därför min frågeställning om inomhusmiljö kontra uppvärmningsekonomi.

Med tilluftsventil kan ni ju reglera flödet av tilluft, det tycker jag är en avgörande fördel. Jag reglerar mina tilluftsventiler lite då och då beroende på utomhustemperaturen. Vi har självdrag i huset, och när det blir kallare ute ökar draget, så då brukar jag stänga till en smula. Ofta räcker det med en liten springa för att få bra luft i sovrummet, vilket jag tycker är viktigast.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.