K
Karl_Malmqvist: Det går att ha FTX och vanlig F i kombination. Dock måste det vara tätt mellan de områden som har frånluft och de som har FTX. Ska man investera i FTX är nog det naturliga att koppla in hela huset, utom garage. Kostnaden för aggregatet har man i alla fall, och de positiva effekterna blir större vid hel installation. FTX ska ha minst en tilluft eller frånluft i varje rum. Undantaget kan
2 svar · 3,9k läst
P
Per-Erik: Svårt att säga, beror ju på vilket agregat du väljer. Några enkla Pax fläktar kostar väll runt 1000-1500:- st. Fönsterventiler, kanske yttligare 200:- st. Du bör ha minst 1 per rum. Sen så tillkommer ju ev elektriker för installation av paxfläktarna. Detta är ju snik lösningen. kanske 5-10tusen totalt.. Helst så ska man ju sätta upp en frånluft fläkt (central fläkt). Dra rör i
3 svar · 4,2k läst
F
Foolse: tackar för det! Det låter väldigt prisvärt. Får se vad jag får för pris... :) MVH /Ove
4 svar · 4,8k läst
J
jakim: Jag ringde brandmyndigheterna med samma fråga och det enda reglerna som han gav var minst 50cm från vägg och minst 50cm från ventilation. En stor del av problemet var, precis som nån sa, att tilluft sätter igen varnaren med damm och annat. Jag försöker nog sätta varnarna så långt från ventilation som möjligt utan att gå närmare väggen än 50cm.
7 svar · 12,1k läst
K
Karl_Malmqvist: Varför inte sätta en frånluftfläkt med närvarostyrning? Ingen eller liten grundventilation och forcerat utsug av avgaser borde ge lägsta möjliga energiförluster.
10 svar · 9,7k läst
J
JanneSjo: Hej om ni väljer FTX och har stora problem med röken kanske ett elektrostatiskt filter + kolfilter typ Elfi vid fläkt aggregatet hjälper. Jag har inte Elfi själv men kommentar från en som har finns här: http://www.byggahus.se/forum/ventilation/87216-ventilation-och-pollen-allergi-hur-goer-ni.html
4 svar · 4,4k läst
F
fridhem: Du kan också sätta in ett " Ventilationsgaller " i dörren.
4 svar · 5,6k läst
spocks_beard
spocks_beard: Då får det bli så, känns mest logiskt :)
2 svar · 4,1k läst
de.zoega
de.zoega: Man kan vända på det och fråga varför man ska riskera att ha dålig inomhusmiljö och öka risken för mögelangrepp genom stillastående luft. :) Det är väl som med allt annat, en vågskål. Det gäller att få en balans mellan ventilation och att behålla värmen. Det är tixigare än man tror. [_]D Zoega
5 svar · 4,4k läst
Jaarmanen
Jaarmanen: Kolla http://www.ventilationsbutiken.se. De brukar vara mycket prisvärda. Vet inte om det är samma sorts matta som du söker men de har i alla fall en för 110kr/m.
4 svar · 8,1k läst
S
somelvis: [citat] Man provtrycker endast rökgaskanalen, ej ventilationskanaler. Rökgaspipan kan orsaka brand och är därför vital. Om säljaren hävdar att skorstenen är provtryckt så kan den mycket väl vara det, finns fler än sotare som kan göra det och är behöriga för ett sådant jobb. Jag har 6 ventilationskanaler och 1 rökgaskanal i min skorsten, skulle aldrig nånsin få för mig att
10 svar · 7,3k läst
P
plastbiten: Tjena tjenix. För att svara väldigt lätt och snabbt på din fråga. Nej dubehöver inte ansöka ngt bygglov. Ja du kan göra nästan lite hur som hellst, så länge du inte försämrar flödena, och så länge allting går att rensa. Dvs du kan inte sätta en slang/ett rör direkt mot den gamla ventilen och förlänga direkt, utan att ta bort den gamla.Då kommer du ej åt att rensa i
2 svar · 4,9k läst
·
P
plastbiten: Det bästa är att ha ut genom taket. Det fungerar bra med brandklassad isolering.
3 svar · 2,7k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Om du sätter i fläktar så måste du sätta det i alla kanaler.Annars finns det risk att det kommer in luft igenom frånluftskanalerna.Dvs man måste ha tillluftskanaler för att få det att funka
7 svar · 4,6k läst
Mich
Mich: Tack, det var ett bra tips. Fanns inte så mycket att välja på i stan, så det blev det som fanns, KCU.
2 svar · 5,1k läst
Consensus
Consensus: Har samma tankar. Placering är tyvärr avgörande om du ska hålla kostnaderna nere. Du behöver ju fyra anslutningar till aggregatet, från- till- av, och uteluft. Byter du placering så måste ju allt ventilationskanaler dras om till den nya placeringen.
1 svar · 3,2k läst
D
dajmx: Ventilen kan du inte sätta direkt på T-röret men det finns nog ramar som passar på detalj så att du kan sätta ramen direkt på T-röret. Om inte så måste du skarva.
9 svar · 11,1k läst
J
JanneSjo: ok jag skrev lite tokigt jag menade skillnaden mellan från och till på botten resp övervåning. säg att man tillför mer luft än från luft på nedervåningen och tvärtom på övervåningen och att totala summan är lite undertryck. eller ska man ha mer frånluftflöde på båda våningarna
4 svar · 22,5k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Tänk bara på att änden på flexljuddämparen har samma mått som en spirokanal, så du måste ha en nippel om den skall passa på en bit kanal. Låter lite mycket med 20-30 l/s på ett 100 don, beror lite på fabrikat/modell. Så satsa på 125 don då.
8 svar · 11,0k läst
J
Jezzie: Hittade den här tråden och har en liknande fråga. Vi har ett 70 tals hus som tidigare värmts med olja/ved och endast haft självdrag. Nu har vi bergvärme och funderar på hur vi lämpligast förbättrar vent. Det finns ventilationskanaler som går från tvättstuga, toalett och badrum och upp ut på taket, ingen tilluft mer än det som drar in =) Men nu när vi även ska byta ett par
6 svar · 5,4k läst
B
B6304S1: Tack för era svar! Då låter jag röret sitta :) Mvh. Kim
4 svar · 3,8k läst
M
migge: Hej. Visst finns det vätske täta våtrumsfläktar. Modellerna varierar,så var noga med att kolla kapslingsklassen på fläkten du köper. Minst IP44. Om du är osäker kan du kolla på nätbutikerna. :) Lycka till!!
1 svar · 4,8k läst
G
GR_B: Fläktarna är inte till ett hus utan till en lackbox,som kräver massor av luft ombyte. I alla fall så ligger fläktarna på mellan 20-25000 kubik i timmen som dom är. Låter mkt,men sedan stryps fläktarna automatiskt när dom skall transportera bort ångor,färg mm.
3 svar · 10,6k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Tänkte mest bara säga att man behöver inte mäta flödet på alla don vid alla hastigheter. Detta då flödena i donen följer varandra, se till att det blir injusterat med rätt flöde vid en hastighet sedan ger dom andra hastigheterna +/-% ifrån det flödet. Visst du kan be injusterar att mäta vid alla hastigheter om du tvunget vill men ingen större vinst så med det. Har du ritning med
1 svar · 4,6k läst
B
Bror: En i varje sovrum och en eller två i vardagsrummet. Har du någon braskamin kan det vara bra med en tilluftsventil i närheten av den.
1 svar · 3,5k läst
Q
quilding: Se bara till att ventilationen går raka vägen ut. I mitt fall passerar kanalen en luftspalt i ytterväggen. Denna luftspalt går rakt ner i underjorden och spär ut min tilluft med okända mängder radon. Men det är ju bara att sätta dit ett rör och täta runt om så är det problemet löst. /Q
4 svar · 5,2k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: [citat] Gjordes en undersökning för något år sedan (eller om det var ett arbete ¨på någon högskola) där man just kollade friskluftsventiler i fönster. Slutsatsen blev att man ofta hade för få ventiler i fönsterna (högre flöde per don = drag). Ofta var ventilerna felmonterade, luften blåste ner från ventilen istället för upp. Men jag föredrar själv ventiler genom vägg, blir
21 svar · 6,7k läst
L
Lilljonte: Tack för snabba svar. Det blir att inhandla lite spirorör mm och sätta fart...... Mvh Lilljonte
4 svar · 3,2k läst
·
J
JesseJames: För tilluft klarar 100mm STH don t ex ca 24l/s med 25dB och 35Pa tryckfall, vid 12-13l/s så är de rätt tysta. 3l/s1 ska man definitivt inte köra men det brukar det väl sälla bli tal om i ett don i en villa. Rekomenderar att man håller sig under 4m/s i kanalerna också, ville mest visa vilka marginaler man har för kanalerna.
9 svar · 7,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.