Hej!

Jag behöver hjälp med inställningen av min Minimaster från -87.

Spiskåpan är borttagen och under aggregatet sitter en plåt med ett frånluftsdon och kondensvattensamlare med slang.

Inuti agget ligger själva elektroniken löst. Luftväxlingen är inställd på N vad jag förstår det som.

Problemet är att vi är 7 personer i hushållet och jag vill ställa upp luftväxlingen lite grann eftersom vi duschar, tvättar och lagar mat ofta.

Plåten med markeringar för hur vreden är inställda saknas så jag vet inte egentligen hur vreden är inställda. Vredet för lampan är urkopplad eftersom det inte finns någon lampa/kåpa kvar. Så långt okej.

Vreden för luftväxling TROR jag står på N.

Men vredet för transformatorns sex lägen har jag ingen aning om hur det står. Skulle vilja ställa upp luftväxligen till läge +, men hur ska trafon stå då? Vrider jag ett hack på luftväxlingen så blir det en jäkla fart på fläktarna. Lite för mycket känns det som.

Är det någom som kan förklara funktionen och hur jag bör ställa in trafon?
I läge N verkar trafons lägen inte spela någon roll.

Jag har elschema men blir inte så klok ändå. Verkar som att i läge N så är trafon inte inkopplad för att styra hastigheten.

Skulle bli jätteglad om jag fick lite synpunkter och tips om hur jag gör för att få lite mer luftväxling för att slippa imma och kvav luft på övervåningen.

Det finns 4 rum med utsug och 6 rum med tilluft.

Mvh Daniel

Minns jag rätt så var det väl så att

Läge - gav minimalt flöde (gick nog inte att ändra).
Läge N gav injusterat föde (ändras genom att flytta kabel på trafon!?)
Läge + gav fullt frånluftsflöde
Läge ++ fullt till- och frånluftsflöde (vädring, typ)

Okej, så om det är som du skriver så har jag nog inställt på läge (-) nu eftersom att fläktarna inte påverkas när jag ändrar på trafon.

Om jag förstår dig rätt så är det bara i läge N som trafons lägen spelar roll, och båda till och frånluften ändras lika mycket?

I läge + och ++ spelar alltså trafons läge inte heller någon roll?

I så fall får det bli att leta upp läge N och vrida upp trafon något hack så man i praktiken hamnar någonstans som motsvarar mellan N och +.

Tack för inputen!

Over and out!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.