Vi har ett duschrum i källaren med kanal i ytterväggen. Självdrag och eldar pellets så murstocken gör sitt jobb.
Vill jag ha kallrasskydd eller inte när jag stoppar in fläkt i kanalen?

B
nog är det bra att ha.
är det utgången på väder sliten sida på huset?

Nej inte särskilt, 30cm ovan mark mitt på nordväst väggen.

Jag hade för mig det finns vissa tumregler för var man bör och aldrig ska ha kallrasskydd och speciellt om man har självdrag. Dörren till duschrummet är mestadels stängd eller i alla fall tillknuffad.

Den ventil du har i väggen i källaren är en tilluftsventil som jag ser det. Nu vill du använda den till frånluft genom att sätta in en fläkt?
Har du någon frånluft i murstocken i tvättstugan?
När jag renoverade tvättstugan och även kompletterade med bastu och dusch så satte jag in en termostatventil i den gamla tilluften som stänger när det blir kallt. Sedan har jag en separat kanal för fläkten som har kallrasskydd , men även en gammal frånluftsventil i murstocken.
Vill du behålla kanalen som tilluft när fläkten inte körs, så inget kallrasskydd. Vissa fläktar har även ett kallrasskydd man kan justera så det inte stänger helt, den gamla PAXen hade ett sådant, men om jag minns rätt hade man tagit bort justeringen på de nya.

Ja det är sant att det blir frånluft av en tilluft..det hade jag inte reflekterat över. Det finns ingen frånluft i rummet idag och det stör mig att när man duschar så blir det så fuktigt att det rinner på vggarna, det är därför jag vill ha en fuktstyrd fläkt som drar ut det när man duschar.

Känns ju bäst att sätta in en fläkt utan kallrasskydd helt enkelt, så står den öppen för tilluft när det inte är fuktigt. Lite surt bara för det brukar bli rejält kyligt därinne.

Gör om den till en enbart frånluft och låt tilluften tas från någon annan ventil i källaren i något annat utrymme. Du skulle då kunna ha en fläkt med kallrasskydd, eller ännu bättre en fläkt med konstant lågfart som sedan med automatik går upp på högvarv när fuktigeten ökar.
Det är inte skönt att få kallras, jag känner igen problemen när vi byggde duschrummet/toa i källaren.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.