Consensus
Consensus: Utan perfekt kondensisolerade rör (beroende på var och hur du har dragit dem), så kan aggregat med roterande växlare bli rena vattenverk. Någon postade bilder på sin Heru förra vintern där det såg ut som det varit snöstorm inne i värmeväxlarhuset. En plattvärmeväxlare producerar också vatten, men det förs ut via dräneringen. Har du problem vid +5 C så undrar man ju hur det blir
3 svar · 1,7k läst
T
Tjoa: [citat] Grundflödet motsvarar utsuget från ventilen när den sitter i hålet. (ca 15l/s) Forceringsflödet motsvarar flödet när ventilen är borttagen.(ca 30l/s) Problemet är att du kan inte köra bara med forceringsflöde för då kommer dina grannar inte få någon frånluft, samt att du kommer få nerslag på lösningen vid nästa ovk besiktning. Ja det är fördelaktigt eftersom det är
3 svar · 1,8k läst
georgep
georgep: [citat] Jag kan bekräfta att det finns tilluft (tallriksventiler som går rätt ut, blåa pilar) och 2 st frånluft i tvättstugan (röda pilar, den ena kopplad till skåpet). Skåpet har "havlvttrasigt" dörr och körs ibland med dörren någon cm öppet. Då vandrar skåplukten ut från tvättstugan och upp på trappan på något sätt. Dörrana i visa utrymmen i källaren är av plåt av
4 svar · 6,4k läst
·
A
AndersS: Har ju ett hus med självdrag och här får man minska på vissa av frånluftsventilerna. Men att varmluft sugs ut i tätningslister, mm, stämmer inte. Det brukar vara tvärtom att kalluft sugs in med kallras om de tätar dåligt.
1 svar · 1,8k läst
T
Tjoa: Har inte pax någon tilluftsventil som mekaniskt styrs av en fjäder som stänger vid kyla och öppnar vid varmt väder. Edit: hittade länk: http://www.pax.se/broschyrer/009-089270b.pdf
1 svar · 1,7k läst
J
Jocke&Anna: TACK satan vad man kan stirra sig blind på ett problem o absolut inte kunna se någon annan lösning :-( jag har nu lyckats att få upp en öppning i varje skorsten (jag har två) & ska nu tända brasa ;-) hoppas hoppas .....
22 svar · 36,1k läst
fln213
fln213: Hej allihopa! Har i min lght ett Essvent system med mekanisk frånluft (kryddhyllefläkt med frånluft från kök och badrum). Denna går till en kanal utan något drag (ingen central takfläkt/alliance system finns. Vilka valmöjligheter har man vid ombyggnation? Kan flytta aggregatet upp i taket (bygger om ordentligt - men hur är det med ljudnivån?). Tänkte isåfall en separat kåpa för
0 svar · 3,2k läst
fln213
fln213: Hej allihopa! Har i min lght ett Essvent system med mekanisk frånluft (kryddhyllefläkt med frånluft från kök och badrum). Denna går till en kanal utan något drag (ingen central takfläkt/alliance system finns. Vilka valmöjligheter har man vid ombyggnation? Kan flytta aggregatet upp i taket (bygger om ordentligt - men hur är det med ljudnivån?). Tänkte isåfall en separat kåpa för
0 svar · 2,2k läst
hek
hek: "Byggde in" överskåpen med takanslutning. Där placerades transformatorn. Elektrikern tyckte det var helt ok. Inget man kommer åt av misstag då man måste plocka ner fronten på "lådan". Där placerades också tranformatorerna till spottar.
6 svar · 5,6k läst
ylven
ylven: Har inte själv testat det men sett på endel förpackningar för dylika tingestar att man kan montera dem i fönsterbågen. Jag löste problemet för egen del genom att ta bort tätningslisterna från övre halvan av fönstret för att på så sätt få lagom otäta fönster som tillåter mitt själdrag att fungera. (Har varm murstock).
1 svar · 8,8k läst
S
supergillie: Garaget används som frostfri förvaring av trädgårdsmöbler och snickarhörna (dvs ett förråd egentligen). Det är 50cm lösull i tak, ångspärr + isolering i väggar i hela byggnaden. Det bakre rummet är ett elementuppvärmt kontor så att säga. Jag funderar på att sänka tröskeln under dörren till kontoret och sätta in en ventil högt upp på samma vägg och på det sättet få
2 svar · 3,7k läst
·
Fisch
Fisch: Warfvinge, Catarina, Installationsteknik AK för V
10 svar · 5,9k läst
H
Helen mT&S: Blev en kombination. Lokala butiken hade avfuktare hemma så jag köpte en sådan och tvätten torkade över natten. Nu hade även fläkten kommit så jag har köpt en sån, samt tillufts ventil som ska installeras.
11 svar · 1,6k läst
mattiasp
mattiasp: Jag har en som har gått i 10,5 år. På min lossnade själva fläktpropellern från axen för några år sedan, men det gick att limma ihop med epoxilim. Nu har jag en till Wood´s som står i tvättstugan.
3 svar · 8,8k läst
M
myrstack: 100 spiro ger ungefär 15, 20 och 24 liter i sekunden vid 2/2,5/3 meters lufthastighet i sekunden och generellt bör du hålla dig under 3 meter i sekunden. Nu har jag ingen direkt koll på luftflöden för bastu och vad som behövs där men med ett så stort badkar så skulle jag rekomendera att ha ett frånluftsflöde på 15 l/s från badrummet. Vissa trådar på byggahus som tex denna ger att
13 svar · 4,0k läst
·
P
PX-21: Våtrumsfläkt?..Sätt dit en paxfläkt...tex http://www.bygghemma.se/Inomhus/V%C3%A4rme%20och%20Ventilation/Ventilation/Ventilation/?gclid=CPHA8JmS5Z0CFUMF3godLVC7Kw Mvh
1 svar · 1,5k läst
M
myrstack: Har du endast en ventilationslucka idag utan fläkt? Är det något sug så det verkar vara en fläkt någon annanstans eller är det rent självdrag. Är huset från -58 och har självdrag i övrigt kan du nog bortse från nya normer som BBR även om de nu för nybygge säger 15 l/s. Har du självdrag och bara en lucka kan det gå att köra kolfilterfläkt på platsen för nya köket. Bäst är
4 svar · 1,1k läst
V
velputten: Hej, Har läst och läst på forumet utan att bli tillräckligt vis. Kan ngn snabbt reda ut vad jag behöver till mitt nya hus. Skåne, 1½ plan, stenhus, 200 kvm + uterum/vinterträdgård 10 kvm, badkar,5 personer, centralt placerad olivstenskamin + fri ved. "Måste" ha fjärrvärme (i alla fall bet 43000 kr). FLVP (IVT 633): + varmvatten! (är inte det väldigt bra?) + bra återvinning - extra
0 svar · 1,0k läst
K
_KirderF_: Hejsan!! Hoppas frågan passar här. Sök i hela forumet utan något bra svar. Frågan är. Har ett Hus från -85 (Boro) Med Bacho luftburen värme. Minimaster. (Delen i tvättstugan) Kan man flytta temp givaren och temp regalaget som sitter i insuget från luften den suger i hallen? Varför? Jo för så fort man öppnar ytter dörren drar den igång värmen då den suger kallt på golvet.
0 svar · 1,3k läst
T
Tjoa: Jag vet, men långt ifrån alla har det på små villa aggregat.:)
18 svar · 23,0k läst
T
TorpenE: Tack.
6 svar · 6,1k läst
T
6 svar · 6,1k läst
M
mulpac: [citat] Ja, det är så det funkar och precis som du säger så ger självdraget mer ventilation när det är kallare ute, så man får kompensera genom att strypa lite på tilluften på vintern och vädra mer på sommaren.
6 svar · 5,4k läst
E
exerg: Ett hål räcker inte (det enda som märks är att det blir jä....gt lyhört) det behövs även en nivåskillnad.Skär ur botten på en kartong och ställ över hålet, då händer det grejer. Men cheetas fläkt är nog enklare.
2 svar · 1,4k läst
Nilvert
Nilvert: Ska du isolera något på vinden så isolera frånluften. Annars finns det risk att du får kondens i rören, som gärna läcker ut eller rinner ner i kåken.
2 svar · 981 läst
M
MikkoK: [citat] Okej...ja då är det ju inte så mycket att göra. Får väl bli en 7500kr-kåpa från Franke då. :(
11 svar · 22,4k läst
S
SM4UKE: Om du ska sätta in en alliancefläkt (som har fläktmotor i sig) måste husets fläktsystem ha tryckstyrning. Det sitter då en sensor i kanalen och en frekvensomriktare styr frånluftsfläkten för att hålla ett konstant sug i kanalen. I allmänhet också en temperaturgivare utomhus för att anpassa suget efter utetempen. Mindre sug när det är kallt för att motverka för mycket självdrag
2 svar · 4,9k läst
Mich
Mich: Tänk på att om du drar ner tilluften till 8 grader så kommer rören bli kalla. Då MÅSTE du kondensisolera dessa, annars blir det vatten på dom (även inne i väggarna). Inget att rekommendera. Jag har tyvärr ingen praktisk erfarenhet. Jag tror: Du kommer inte kyla ner huset så jätte mycket. Luften kommer nog att kännas friskare, då den är sval. Istället för att tilluften är varmare
5 svar · 2,4k läst
T
Tjoa: Brukar inte vara så svårt att sätta dit nåt motsvarande, läs in dig lite på takfläktar hos systemair. de har väl nåt som borde passa.
2 svar · 2,3k läst
P
pbengtsson: Antar att ni själva gör ventilationen. Glöm då inte att få plats med alla ljudfällor, oftast inga problem om man har en hel vind till förfogande, annars får man tänka till. Det är jobbigt med ventilationsljud, överhörningar m.m. Lite matnyttigt i (kapitel 6) http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2008/BBR_15/BBR_regelsamling_for_byggande_BBR_2008_NY%20hela.pdf
3 svar · 12,0k läst
S
storkarp: Absolut en paxfläkt i alla badrum. Ett fönster kan inte ersätta ventiler och man vet inte säkert om det blir tilluft eller frånluft. Gäst toa kanske kan klara sig utan ventillation.
1 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.