2 908 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Högt grundflöde.
Medlem
· västra götalands regionen
· 7 inlägg
Hej Alla.
Lite grund info.
Bor i ett landshövdingshus i göteborg i en takvåning.
Huset har mekanisk frånluftsventilation, tilluft via friskluftsventiler monterade i yttervägg och via spaltventiler i karmöverstycken.
Bytte fläkt till en frihängande sådan med anmärkning på ovk att det blev ett för högt grundflöde. sk. forceringsfunktion saknades på fläkten. (billigare fläkt köpt hos tyska bauhuse).
Vad skall jag köpa för fläkt för att få den godkänd på OVK?
Gärna frihängande.¨
Vore tacksam för svar!
/Daniel
Lite grund info.
Bor i ett landshövdingshus i göteborg i en takvåning.
Huset har mekanisk frånluftsventilation, tilluft via friskluftsventiler monterade i yttervägg och via spaltventiler i karmöverstycken.
Bytte fläkt till en frihängande sådan med anmärkning på ovk att det blev ett för högt grundflöde. sk. forceringsfunktion saknades på fläkten. (billigare fläkt köpt hos tyska bauhuse).
Vad skall jag köpa för fläkt för att få den godkänd på OVK?
Gärna frihängande.¨
Vore tacksam för svar!
/Daniel
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· västra götalands regionen
· 7 inlägg
Tack Tjoa. Vet du om det finns några billigare allternativ?
mvh
mvh
Jag funderar på att skafa en "nästan bra" kåpa (jag behöver en friliggande, desingen måste passa och skall inte vara svindyr) och komplettera med en automatspjäll EFRA 125 som jag upptäcte.Tjoa skrev:
http://www.luftbutiken.se/automatspjall-efra-p-937.html
Säljs för ca 1700 kr, arbetar självständig och, om jag fattar rätt, grundflöde och forcering är reglerbara. Jag är nyfiken på vad andra mer insatta forummedlemmar tycker.
Har varit uppe någon gång tidigare i någon tråd.
Kan inte sätta fingret på det men det känns som de inte berättar hela sanningen om det.
Citat från hemsidan:
"Hur fungerar EFRW?
EFRW innehåller en tryckvakt och en elektronisk kontrollventil. När köksfläkten startas
känner tryckvakten att ett övertryck uppstår i fläktslangen varpå strömkretsen sluts till
kontrollventilen som öppnar för forcering."
Om man då delar stigare med grannen ovanför, och suget i stigaren är sämre än din nya fläkt.
Så kommer det ju att blåsa in matos hos grannen ovanför.
Eller missuppfattar jag hur de menar?
Kan inte sätta fingret på det men det känns som de inte berättar hela sanningen om det.
Citat från hemsidan:
"Hur fungerar EFRW?
EFRW innehåller en tryckvakt och en elektronisk kontrollventil. När köksfläkten startas
känner tryckvakten att ett övertryck uppstår i fläktslangen varpå strömkretsen sluts till
kontrollventilen som öppnar för forcering."
Om man då delar stigare med grannen ovanför, och suget i stigaren är sämre än din nya fläkt.
Så kommer det ju att blåsa in matos hos grannen ovanför.
Eller missuppfattar jag hur de menar?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden