Hej!

Har bytt från en 30 år gammal köksfläkt till en ny. Problemet nu är att all luft som sugs in leds ut i ventilationen så de luktar matos i tvättstuga och toa& badrum. Kollade uppe i skorstenen och där har jag 2 kanaler med en elektrisk fläkt ovanpå som ska suga ut luften antar jag. Men jag misstänker att det blir för mycket blås i från kökskanalen så de trycks in i den andra ventkanalen på något sätt.

Vad göra?

Tacksam för svar!

Står den elektriska fläkten i skorsten still? Om den gör det...så får den gå för jämnan skulle jag tänka...

Mvh

Det låter som det klassiska felet vid byte av spisfläkt. Befintliga takfläkten hanterades från gamla spiskåpan och har därmed kopplats ur vid byte till vanlig spisfläkt. Då hindrar den gamla takfläkten flödet för matoset och det trycks ner i andra kanaler. Dessutom saknas därmed ventilation i resten av huset också.

Hej!

Till er båda och tack för svar!

Den gamla köksfläkten styrde fläkten på taket och det gör den nuvarande köksfläkten också. Så fläkten på taket går igång när man startar köksfläkten. Men det är precis som att den inte pallar trycket och leds därför in i andra ventilationen kanske?

Jag har tilluftsventiler i övriga rum.

(Det är bra mycket bättre sug i den nya köksfläkten än den gamla)

Har du en tryckgivare i kanalen som styrning?
Är det inbyggdmotor på den nya köksfläkten?
Vad är dimensionen på stammen?
Vad är luftflödet på den nya köksfläkten?
Vad är luftflödet på den gamla frånluftsfläkten?

djb skrev:
Har du en tryckgivare i kanalen som styrning?
Är det inbyggdmotor på den nya köksfläkten?
Vad är dimensionen på stammen?
Vad är luftflödet på den nya köksfläkten?
Vad är luftflödet på den gamla frånluftsfläkten?
Har du en tryckgivare i kanalen som styrning? - Nej det har jag inte.
Är det inbyggdmotor på den nya köksfläkten? Ja, det är det.
Vad är dimensionen på stammen? Det är 100mm
Vad är luftflödet på den nya köksfläkten? Runt 750m3/h
Vad är luftflödet på den gamla frånluftsfläkten? De var nog bara ett lock som man reglerade.

Börjar inse att det kanske är fel typ av fläkt. Går det inte att åtgärda på något sätt?

Så här ser det ut i skorstenen!
1256042879_resized.jpg

Till att börja med så ska takfläkten aldrig stå still. Den hanterar hela husets ventilation.

De två kanalerna som du har, är de uppdelade så att ena endast går till köksfläkten och den andra till badrummen osv?

Isåfall så kanske du skulle kunna leda ut köksfläktens utlopp åt sidan uppe i kupan, separerat från takfläktens sug. Så det blir två separata system.

Ja, det stämmer! Ena går till köksfläkten separat.

Ok, tack för möjlig lösning. Får man mixtra med det själv? Behöver utlopp vara lika stort som ventilationsröret eller kan man koppla på en mindre pip som sticker ut?

Och sen så måste jag få takfläktens kabel att anslutas förbi fläkten... Lagom kul :P

Ja, det finns inga hinder för att "mixtra" med ventilationen själv.

Utloppet behöver vara minst lika stort som ventilationsröret för att inte hindra luftflödet från köksfläkten. Det jag tänkte mig är att kanske låta en plåtslagare göra en ny mellandel till kupan på taket och montera en 90 graders spirorörsvinkel på ventröret som mynnar ut på sidan av kupan, under fläktmotorn.

Takfläktens kabel mynnar väl ut bakom köksfläkten? Om du har plats så låter du montera en fläkttransformator där så är det klart. Detta är tyvärr den delen du inte får göra själv eftersom det är fråga om elinstallation.

Rekommenderar att man låter någon kunnig mäta upp flödet i ventilationen när du är klar.

Problemet du har nu är att det blir ett övertryck i kanalsystemet och luften letar sig ut där den enklast kan dvs i dom andra rummen.
Din frånluftsfläkt behövar ha minst lika stort luftflöde eller större än din köksfläkt för att det ska fungera som det är tänkt.
Verkligen skitdålig lösning men lite sent att tänka på det nu!

Den bästa lösningen nu i mina ögon skulle vara en ny separat imkanal med dimension 160 så du kan utnyttja hela fläkten.
Ett 100 rör klarar inte av att forcera 750m3/h.

Om den gamla fläkten fortfarande snurrar, skitbra, annars byt ut den mot en TFER eller liknande som kan gå hela tiden.

Tack för svar!

Funderar lite på om man ändå ska ringa in folk och fixa detta så kanske man kan byta röret samtidigt till ett större. Fläkten är ju egentligen gjord för 150mm rör men jag löste det genom att trä på en förstoringsnippel eller reduktion (vet inte vad det kallas).

Men måste det bytas ut till ett större eller funkar det ändå. Förstår att man kanske inte får ut full effekt men den högsta effekten använder jag knappt så de känns som att de inte spelar någon roll?

Men det som ska göras:

Ny mellandel till kupan där köksvent-röret ska ledas ut.
En fläkttransformator som får liv i takfläkten.
+ ev. byte till grövre rör

Har pysslat med ventilationen nu.

Förlängde ut kanalen för köksfläkten ur kupan och det fungerar klockrent! Sa fel ang. dim det är 125 rör, ändå förlitet men bättre än 100 så jag bytte inte ut den.

Fick bryta upp taket vid fläkten för att hitta kabeln men den fanns där som tur var. För att testa den så kopplade jag på en vanlig stickkontakt och anslöt. Den fungerar! Men det går i hudra asså, det bara susar/visslar i vent. kanalera när den suger. Antar att jag behöver nån slags reglerare, är det där en fläkttransformator kommer in eller?

Tacksam för svar!

Kikat lite på webben, tror ni en typ av dimmer som kan reglera varvtal på 1-fasmotorer att fungera på min takfläkt?

Något i stil med detta

Kanske fel forumskategori för frågan men men

Tacksam för svar!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.