2 228 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Inluft
Följde med en kompis idag å kollade på ett hus från -76. Men började kolla på husets ventilationen som är ett mekanisk frånluft ventilation. Det fanns utsug i alla våtutrymmen och köket men vi hittade inget insläpp för luften i något rum, det var heller inga luft springor ovanför föntren. Hur funkar ett sånt system? Räknade dom att huset var så otät så att luften kommer via väggen? Mäklaren visste inte heller men hon skulle kolla upp hur det fungerade
Visst ska det vara ventiler i alla torra rum som inte har utsug när man har mekanisk ventilation.
Idag har jag satt in 5 styck väggventiler eftersom vi bytt samtliga fönster. Förut hade vi smala ventiler i ovankanten på vissa fönster, men nu ville jag inte borra i de ny fönstren utan satte ventilerna i ytterväggen istället.
Huset byggdes 1980 och då ansåg inte byggaren att det behövdes några tilluftsventiler utan luften skulle komma in i springor. Därför fick jag själv ordna med fönsterventilerna den gången.
//Bosse
Idag har jag satt in 5 styck väggventiler eftersom vi bytt samtliga fönster. Förut hade vi smala ventiler i ovankanten på vissa fönster, men nu ville jag inte borra i de ny fönstren utan satte ventilerna i ytterväggen istället.
Huset byggdes 1980 och då ansåg inte byggaren att det behövdes några tilluftsventiler utan luften skulle komma in i springor. Därför fick jag själv ordna med fönsterventilerna den gången.
//Bosse
Nu har jag kollat runt lite granna, tror ni detta stämmer?
Läste att hus byggda under 60-talet tog inluften igenom otäta husväggar och fönster, så på dessa behöver/behvövde man ingen extra insläpp. På 70-talet började man göra husen mer täta, men man satte inte dit några insläpp för luft, vilket lett till dålig luft i dessa hus.
Läste att hus byggda under 60-talet tog inluften igenom otäta husväggar och fönster, så på dessa behöver/behvövde man ingen extra insläpp. På 70-talet började man göra husen mer täta, men man satte inte dit några insläpp för luft, vilket lett till dålig luft i dessa hus.
Vet inte om det stämmer om 70tals husen skulle vara tätare... bor i ett radhus från -73 och där har jag hittat springor där man kan se stjärnhimlen...
Dock är det ganska duktigt plastat mellan våningsplan...(?)
Dock är det ganska duktigt plastat mellan våningsplan...(?)
Är väl inte värre än att du kan sätta in några spaltventiler i huset då så du får in lite tilluft.linkan77 skrev:Nu har jag kollat runt lite granna, tror ni detta stämmer?
Förstår inte riktigt din oro?
Ska du köpa huset och är orolig för mögel, eller vad är problemet?
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Oron var väl mer att om huset drar luften genom väggarna så känns det som slöseri med energi. Känns bättre att den drar igenom tex spaltventiler, men som du säger är det ju snabbt ordnatTjoa skrev:
Problemet är om huset är så tätt med diffusionsspärr och annat så att luften har svårt att komma in i huset. I vårt fall blev luften unken under den månad vi inte hade några ventiler. Vi var tvungna att ha något fönster lite öppet så att vi fick in luft. Nu med de nyinsatta ventilerna är luften inomhus frisk och bra igen.linkan77 skrev:
Som ett kuriosa kan jag nämna att man i vissa hus, som byggdes samtidigt med vårt, så tyckte man att fläkten sög ut för mycket värme så man stängde av den. Efter ett tag fick man fuktskador som blev dyra att laga.
De som har äldre hus utan mekanisk ventilation säger ofta att de behöver ingen fläkt för det ventilerar genom springor ändå. Så länge kall luft kommer in genom väggen är det ok, men i de springor där den varma inneluften letar sig ut har de säkert fuktskador.
//Bosse
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden