P
Tänkte passa på att byta ut eternitkanalerna och förbereda för att ansluta toalett och badrum till frånluftsfläkten (Östbergs 400) på taket. Idag så går det en gemensamt eternit kanal från badrum vidare genom toaletten och sedan upp på taket till en frånluftshuv med enbart självdrag. Då jag nu har rivit ner innertaket i toaletten och sovrumet bredvid vill jag samtidigt byta rören för att senare koppla dem till takfläkten. Blir det för lite med ett 100mm rör vardera? totala längden från badrum till vinden blir då ca 5m och därifrån skulle jag kunna gå upp i dimension men det är ganska trångt i sovrumstaket så jag vill helst hålla ner storleken om det går.

Går det inte att få dit med varken teknik eller våld , måste man ju gå ner en storlek.:D

Hellre en liten kanal än inget alls...;)

Men en 100 kanal ska inte vara nån fara, kanske lite ljud i värsta fall, men det finns ju ljuddämpare...

P
Har tänkt om. Gör det ordentligt från början istället så det blir till att såga upp lite väggar på övervåningen. Går upp till 125 kanal men gör ingen separat för toan. undrar om det behövs en ljuddämpare mellan badrum och toa? Ligger vägg i vägg så det blir en väldans kort sådan om det ska få plats. Behöver ljuddämpare vara åtkomliga eller får man bygga in dem?

Du tänker på överhörning? Beror ju på hur hemlig du vill vara på hemlighuset;)
men nä det tycker jag inte man behöver i en villa.
Ja man kan bygga in ljuddämpare.

P
Omformulerar frågan lite då det blir knepigt att ta sig upp till vinden då det inte finns något direkt utrymme där snedtaket på kattvinden går ihop med den lodräta väggen.

Röret kommer att bli ca 13-15 meter långt innan det går ihop med ett 160 rör på vinden. totalt ca 4-5 böjar och det ska ventilera ett badrum och en toalett med säg 20 l/s.
Klarar man detta med ett 100 rör hela vägen? Blir det för stort tryckfall får man kanske tänka om och bygga en trumma att dra röret i fast det blir ju inte så snyggt.

Hur är det med isolering? det är ju varm luft som sugs ut och röret går i ett uppvärmt utrymme och då borde det väl knappast vara någon kondensrisk?

P
Har pratat med en ventfirma nu och det ska gå att köra med 100mm rör hela vägen.

P
Mätte upp systemet igår kväll och fick fram följande med Östebergs fläkten på läge 2.
Toalett nedervåning 6,5 l/s
Badrum nedervåning 14 l/s
Toalett övervåning 31 l/s
Totalt ca 51 l/s för hela huset, boyta ca 140 kvm totalyta inkl källare ca 205.

Sänker jag till läge 1 som väsnas mindre blir totalen 34 l/s vilket väl är i minsta laget och då ger inte badrumsdonet på nedervåningen mer än 9 l/s

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.