25 019 läst ·
6 svar
25k läst
6 svar
Strypa tilluft under vintern?
Upplever att våra fullt öppna ventiler (Fresh) drar riktigt kallt nu. Är det OK att strypa ner dom, inte stänga helt men så att draget inte känns så mycket. Ventilationsanläggningen är inte intrimmad för övrigt, frånluftsdonen är "höftade" och tilluften som sagt, helt öppen.
Kjell G
Kjell G
Du bör se till att ventilationsanläggningen trimmas in. Att försöka strypa på Frech ventilerna (som jag misstänker är spaltventiler i fönsterkarmen) går inte. Om anläggningen vill ha 10 kubikmeter per timme så tar den det, även om du stryper ventilerna. Förmodar att det då visslar i dem när luften skall in.
Det är viktigt att frånluftsdonen är riktigt inställda.
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Nja, det är inte spalt utan Fresh 80 nånting som sitter i ök bredvid fönstret, och nej, det hörs inget oljud från dem. Men du har rätt, måste få hit nån som trimmar in, kanske inte ska ha fullt öppet egentligen?JanneL skrev:Du bör se till att ventilationsanläggningen trimmas in. Att försöka strypa på Frech ventilerna (som jag misstänker är spaltventiler i fönsterkarmen) går inte. Om anläggningen vill ha 10 kubikmeter per timme så tar den det, även om du stryper ventilerna. Förmodar att det då visslar i dem när luften skall in.Det är viktigt att frånluftsdonen är riktigt inställda.
Kjell G
Jag har också funderat på tilluften under vinterhalvåret när det drar kallt. Vi är i slutskedet av bygget och har inte hunnit trimma in ventilationen ännu.
Min tanke är att anlita en firma som ställer in frånluftsdon och tilluftsventilerna. Under vinter halvåret ska jag ställa ner fläkthasigheten (FLM) eftersom den kalla luften som tas in (och värms upp) gör att det blir torrare inomhus. Det brukar bli en relativ luftfuktighet på cirka 35-40. Då borde man kunna ställa ner hastigheten ca 20 %. Då skulle ju draget från ventilerna minska utan att det blir för fuktigt inomhus.
Jag vet inte om det här är bra, men kolla med en ventilationsfirma.
Min tanke är att anlita en firma som ställer in frånluftsdon och tilluftsventilerna. Under vinter halvåret ska jag ställa ner fläkthasigheten (FLM) eftersom den kalla luften som tas in (och värms upp) gör att det blir torrare inomhus. Det brukar bli en relativ luftfuktighet på cirka 35-40. Då borde man kunna ställa ner hastigheten ca 20 %. Då skulle ju draget från ventilerna minska utan att det blir för fuktigt inomhus.
Jag vet inte om det här är bra, men kolla med en ventilationsfirma.
Det är ju inte bara RH man tar hänsyn till, utan också luftomsättningar. Föroreningar ska ju evakueras. Bor man i ett flerbostadshus så kommer du att se till så att någon annan får ett mycket större flöde. Om du ändrar flödet till din lägenhet måste du också ställa ned fläkten, om du inte vill vara orsak till att din granne fryser.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden