VI håller på att bygga ett nytt hus och skall ha FTX ventilation med ett Flext L7 aggregat placerat på vinden. Snickarna har precis börjat installera ventilationen och jag har just insett att med L7:an väl uppe på vinden så är enda sättet att få ned det att såga sönder taket och lyfta ut aggregatet :O. Det är inte plats att dra det förbi takstolarna och det går definitivt inte att få ned det genom vindsluckan.

Hur lång livslängd tror ni att ett FTX aggregat som Flexit L7 har? Kommer jag att vilja byta ut aggregagtet inom de närmaste säg 20-30 åren? Att byta delar är inget problem bara man kan bära upp dom genom vindsluckan.

Om du väl ska byta aggregatet någongång i framtiden pga av att det är "utslitet" så är tigersåg din bästa vän. Man delar upp aggregatet i så små delar man behöver.

Sen att montera in det nya löser man då, antingen väljer man att placera det på annat ställe eller så gör man som du själv säger, mular taket.
Men att ta ut problem 20 år i förskott behöver du inte göra. Njut istället av ditt nya hus. :D

25 år är en bra uppskattning. Sen sinar reservdelarna.

Hur är det med placering. Jag vill inte att utrymmet i tvättstugan tas upp av FTX aggregatet. Är det inga problem att ha det på "vinden" i 1-planshuset?

Det beror på hur mycket "problem" du förväntar dig. En FTX kan läcka kondensvatten, frysa igen, osv. Det sker när det j-t kallt ute och då kan det vara skönare att stå i tvättstugan eller köket och dona, än att behöva klättra upp på kallvinden stup i kvarten.

Consensus skrev:
Det beror på hur mycket "problem" du förväntar dig. En FTX kan läcka kondensvatten, frysa igen, osv. Det sker när det j-t kallt ute och då kan det vara skönare att stå i tvättstugan eller köket och dona, än att behöva klättra upp på kallvinden stup i kvarten.
Tack. Så man borde ha den i värmen och gärna i ett vårum. Vill slippa att ta upp utrymme med först en jordvärmepump och FTXen i tvättstugan. Känns onödigt när man kan skicka upp den på vinden där det är massa utrymme.

Det är en klar fördel att ha den i tvättstuga/teknikrum så att man kan byta filtren enklare i stället för att krypa upp på en vind. Enligt vissa tillverkare ska filtern bytas 3-4 ggr. För har man aggregatet på vinden så blir filtren aldrig byta och så undrar man varför ungarna får allergier och astma…

Jag kan slå vad om att 99% av alla villaägare som har FTX byter kupefilter i bilen oftare än filtern i FTX.

Matarese skrev:
Det är en klar fördel att ha den i tvättstuga/teknikrum så att man kan byta filtren enklare i stället för att krypa upp på en vind. Enligt vissa tillverkare ska filtern bytas 3-4 ggr. För har man aggregatet på vinden så blir filtren aldrig byta och så undrar man varför ungarna får allergier och astma…

Jag kan slå vad om att 99% av alla villaägare som har FTX byter kupefilter i bilen oftare än filtern i FTX.
Krypa på en vind är inget problem för mig. Vore ju otroligt bra att slippa att FTXen tog upp utrymme inne i huset om det inte finns saker som talar för att den absoult bör sitta inne i värmen. Kan ju ha något vattentätt under den på vinden ifall det droppar kondens. Då samlas det åtminstone i något så det märks alt rinner ut i en slang man drar till en burk.

Det är mycket riktigt trångt att få plats med vårt FTX aggregatet på vinden. Snickarna är inte så glada och måste göra diverse extra rörböjar för att få plats där uppe och dom behövde dessutom använda en lite tunnare isolering under aggregatet för att inte slå i taket.

Vårt FTX system har också frikyla via bergvärme inkopplat, med extra separata kylkanaler till sovrummen och vardagsrummet som öppnas när man vill kyla. Det är ett riktigt ormbo på vinden nu.

Jag hade nog egentligen lika gärna haft aggregatet i pannrummet, men arkitekten placerade det på vinden så där blir det. Det är dessutom närmare till rummen därrån, då vårt pannrum sitter bakom garaget längst in i en suterängvåning. Att byta filter uppe på vinden är inget problem, man får väl bara sätta på sig en jacka om det är kallt. Att öppna en vindslucka med stege på och gå upp på vinden och sedan gå lutad (kan inte stå upp rakt där uppe) några meter fram till aggregatet är inte så svårt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.