Jag har ett badrum som renoveras och då det tidigare hade bastu står jag med 2 st 150 mm ventilationskanaler i taket. Frågan är hur jag använder de bäst? Bastun är alltså bortplockad.

Huset är av typen souterränghus och badrummet är i "källaren" och 3 x 3,7 m stort.
I ena hörnet av badrummet skall vi ha dusch och i andra hörnet på kortsidan skall vi ha ett mindre bubbelbad (det kommer inte användas så ofta, men dock).

Vi har självdragsventilation och från badrummet till utloppet på taket är det cirka 4 meter. Jag har monterat några tilluftsventiler på bottenplan/källaren. I övrigt finns inga frånluftsventiler på detta plan, dock har vi i köket, badrummet och i tvättstugan på ovanvåningen/markplan.

Från ena 150 mm kanalen går idag ett ca 2,3 meter långt 100 mm rör som mynnar vid duschplatsen. Röret är böjt 90 C + 90 C precis vid 150 delen och sen rakt och 90 C ner till duschplatsen och mynnar i taket. Detta rör kan jag enkelt byta till 125 mm rör vid behov.Totalt rör det sig alltså om 6,3 m ventilationskanal.

Just nu är jag inne på att sätta en fuktstyrd fläkt (typ PAX, Fresh Intellivent) i taket mitt över duschen men hur gör jag i övrigt?

Är det bäst att plugga ena ventilationskanalen för att förhindra att få tilluft på ena och frånluft på andra? Eller skall den vara kvar?

Räcker det med frånluftskanalen vid duschplatsen?
Är PAX eller Fresh fläkten stark nog att trycka ut luften vid duschning?

Jag är lite inne på att hjälpa självdraget med den fuktstyrda fläkten och då tänker jag på de funktioner som finns med att de går på 1 gång per dygn osv. Övriga tider på dygnet blir det självdrag.

Tidigare var ena ventilationskanalen förgrenad på två håll, till duschplatsen (enl. beskrivning ovan) och dryga metern till frånluft ovanför toan. Skall jag köra den principen nu också? I så fall, kan den fuktiga luften tryckas tillbaka vid frånluft 2 när jag kör fläkten? Eller går den automatiskt upp mot taket och ut eftersom luften kommer till ett 150 mm rör mot att det skulle pressas tillbaka i ett 1 m långt 100 m rör.

Det kanske är så självklart som att man idag endast installerar 1 frånluftsventil i ett 11 kvm stort badrum?

Jag tackar ödmjukast för alla svar!

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.