5 021 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Krav på ventialation för tillbyggnad?
Hur ser kraven ut för ventilation när man gör en tillbyggnad? Vid nybyggnation är det väl 0,35l/s och kvm men gäller samma krav för en tillbyggnad och är det bara för tillbyggnaden kravet gäller eller måste hela huset uppfylla kravet helt plötsligt. Det kan ju skilja en del på tillbyggnader, allt från en extra hall på 2 kvm till en helt ny flygel på 200 kvm/plan...
Idag gäller enbart kravet på minst 0,35l/s per kvm. Tidigare så var det också 7l/s per person. Dock så säger också BBR att du ska kunna föra bort hälsofarliga ämnen, fukt, besvärande lukt, utsöndringsprodukter från personer och byggmaterial samt föroreningar från verksamheter i byggnaden. Alltså det är sällan som 0,35l/s per kvm räcker för detta.
Vid tillbyggnad gäller de nya reglerna i BBR för just den tillbyggnaden. Alltså 0,35l/s per kvm. Den befintliga delens ventilationskrav är efter de kraven som fanns när byggnaden uppfördes.
Vid tillbyggnad gäller de nya reglerna i BBR för just den tillbyggnaden. Alltså 0,35l/s per kvm. Den befintliga delens ventilationskrav är efter de kraven som fanns när byggnaden uppfördes.
Jo, vi får väl se vad som händer i huset om jag sätter in frånluft som motsvarar 0,35l/s/kvm i tillbyggnaden. Har ingen aning om det kommer sprida matos eller andra lukter(!) kors och tvärs i huset. Borde väl vara bättre att sätta in ventilation som matchar resten av huset...
Det finns ju generella riktlinjer som man kan gå efter, tex. WC 15l/s,
Kökskåpa 10l/s vid focering 35l/s, sovrum ca 5l/s (tilluft). m.m Lycka till!
Kökskåpa 10l/s vid focering 35l/s, sovrum ca 5l/s (tilluft). m.m Lycka till!
HenkeE: Vad grundar du ditt påstående på om att 0,35 l/s/m² sällan räcker? Det är bostäder vi talar om...
Bostäder: Fråluft: 0,35 l/s per m2. Tilluft: 4 l/s per sovplats.
Kontor arbetsplatser mm 7 l/s per person + 0,35 l/s.
0,35 l/s per m2 motsvarar ca 1/2 omsättning luft per timme vilket också nämns i dessa sammanghang gällande bostäder.
Kontor arbetsplatser mm 7 l/s per person + 0,35 l/s.
0,35 l/s per m2 motsvarar ca 1/2 omsättning luft per timme vilket också nämns i dessa sammanghang gällande bostäder.
Erfarenhet. Du kan inte hårdnackat gå på 0,35l/s kommer att ge ett behagligt/hälsosamt inneklimat. I just detta fallet så beror det på vad det är för tillbyggnad och för rum. Spelar ingen roll om det är bostäder eller inte. Du har ändå krav på dig att du skall erhålla ett hälsosamt inneklimat.Pelle-Pelle skrev:
Det är många andra faktorer som påverkar och som man behöver ta hänsyn till innan man beräknar flödet. Är det ett F eller FTX system vi pratar om? , vad är det för rum och vad används det till?
Du måste såklart ta hänsyn till dessa faktorer.
Men i regel gäller ju för bostäder 15l/s Wc, 10-30l/s kök, +ev. förråd m.m
Jag lånar tråden lite. Jag håller på att bygga till huset med ett musik/biorum på ca 30 kvm utan fönster och med en massa varm elektronik. Sitter man fem personer där så ställer det så klart krav på ventilationen (fast i 95% av fallen blir det jag och frun). Vi har mekanisk frånluft i huset och jag har bara planerat att sätta in en Fresh 90/100 eller alternativt två Fresh 80 som tilluft i rummet, och sedan en överluftventil (Fresh Passage-dB) ovanför dörren. Alla ventilerna ska vara dB-varianterna med ljudisolering, just därför vill jag inte ha springa i dörren heller (p.g.a. ljudet). Kommer detta att räcka? Rent spontant känns det inte helt rätt med överluftsventilen då den klarar 7 l/s och Fresh 80 klarar 5 l/s styck. De kan alltså tillföra mer luft än vad som kan flöda ut. Borde man ha två Fresh Passage i stället? Och räcker två Fresh 80 för en varm sommarkväll med fem personer i rummet?
Har svårt att hitta info på nätet och den ventilsnubbe jag pratat med säger att en eller två Fresh-ventiler borde räcka.
Har svårt att hitta info på nätet och den ventilsnubbe jag pratat med säger att en eller två Fresh-ventiler borde räcka.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden