Har i tidigare inlägg ältat lite om värden och flöden på F-systemet jag har, men.....

Om jag nu har ett grundvärde på ca 30 L/s på frånluften så skall ju friskluften, för att få ett lagom undertryck vara ca 10% under, alltså i detta fall ca27 l/s.

Har just 3 st fresch 90 friskluftsventiler som ger totalt 27 l/s (varje ventil max 9 l/s helöppna), dessa står helöppna så då borde det vara ett perfekt undertryck, eller.......

är det så att det snarare är vindstyrkan och temperaturen utomhus som bestämmer trycket in på friskluften, mer än själva sugkraften på frånluftsdonen inomhus?

Kanske inte är så enkelt som att om jag har jag t e x 30 l/s på frånluften så tas det då automatiskt in 27 L/s från mina friskluftsventiler? då dessa alltså maximalt tillsammans 3 * 9) är gjorda för detta frånluftsvärde ?

En annan fundering......

då jag det gäller radon i källare...

vad händer med radonet om jag bara har inluftsventiler i källaren och inte någon frånluft?

är det bättre att inte ta in någon friskluft alls i en sådan källare, för radonets skull?

Tänker att om jag bara har inluft så skjutsar jag bara upp ev radonluft till entrevåning, även med en stängd källardörr emellan?

Alternativt ingen ventilation alls i källaren så vad händer med denna gas då? blir den stillastående och kvar i bara källaren?

ölk skrev:
Har i tidigare inlägg ältat lite om värden och flöden på F-systemet jag har, men.....

Om jag nu har ett grundvärde på ca 30 L/s på frånluften så skall ju friskluften, för att få ett lagom undertryck vara ca 10% under, alltså i detta fall ca27 l/s.

Har just 3 st fresch 90 friskluftsventiler som ger totalt 27 l/s (varje ventil max 9 l/s helöppna), dessa står helöppna så då borde det vara ett perfekt undertryck, eller.......

är det så att det snarare är vindstyrkan och temperaturen utomhus som bestämmer trycket in på friskluften, mer än själva sugkraften på frånluftsdonen inomhus?

Kanske inte är så enkelt som att om jag har jag t e x 30 l/s på frånluften så tas det då automatiskt in 27 L/s från mina friskluftsventiler? då dessa alltså maximalt tillsammans 3 * 9) är gjorda för detta frånluftsvärde ?
Det dina freshventiler kommer släppa igenom en viss mängd luft baserat på det undertrycket ditt F-system genererar samt givet hur öppna ventilerna är. 9 liter/sekund är ett antagande utifrån ett visst undertryck men det kan mycket väl vara så att dom släpper genom mer eller mindre. Fresh råkar bara ange flöden vid ett maximalt undertryck av 20Pa. Ofta behöver man inte gå längre än att se till att man har ett svagt undertryck i huset men givetvis går det att mäta flödet genom dina freshventiler med, antingen med luftflödesmätningar eller med en mätning som mäter tryckfallet genom ventilen.

Genomsnittligt är det din frånluftsventilation som styr flödet och den är oberoende av utomhustemperatur även om den kan få viss hjälp av tex skortsstenseffekt vid långa lodräta ventilationskanaler. Kortsiktigt kan givetvis en stark vind mot en fasadsida öka inflöde genom freshventiler.

ölk skrev:
En annan fundering......
då jag det gäller radon i källare...
vad händer med radonet om jag bara har inluftsventiler i källaren och inte någon frånluft?
är det bättre att inte ta in någon friskluft alls i en sådan källare, för radonets skull?
Tänker att om jag bara har inluft så skjutsar jag bara upp ev radonluft till entrevåning, även med en stängd källardörr emellan? Alternativt ingen ventilation alls i källaren så vad händer med denna gas då? blir den stillastående och kvar i bara källaren?
Radon som gas flyttar sig med andra luftströmmar på samma sätt som lukter osv. Har till tilluftsventiler i källaren men ingen frånluft och stängd dörr ner kanske en viss ökad luftomsättning sker lokalt i källaren mellan två tilluftsventiler vilket kan sänka värdet en aning. Har du öppen dörr upp och frånluftsventiler på övervåningen är det högst troligt att radonhalten kommer öka på övervåningen och minska i källaren. Radongasen blir kvar och bryts ner automatiskt med tiden. Skulle du blockera allt nytillskott av radon skulle din halt minska till hälften på 3,8 dygn ungefär vilket är halveringstiden för radon.

Blir kanske fler svar snabbare om du skapar en bättre rubrik.

tackar så väldans mycket myrstack!!!

Så att stänga vartenda friskluftsventil i källaren och "konservera" radonluften (då främst från den ev blåbetongen grundmuren är byggd på), gör alltså att det bara blir MER och MER gas som bildas i samma "utrymme" så att säga?,stenarna och ev markradonet utsöndrar alltså inte bara en VISS mängd, och sedan slutar värdet att stiga?hoppas du förstår vad jag menar:O

grejjen är att jag nu visserligen har en paxfläkt i skorstensmuren i tvättstugan bredvid det rum som det sitter en friskluftsventil (pannrummet,numera bergvärmepump).......är det bäst att ställa den på intervallkörning?

Min tanke var att jag kanske kunde slippa ha den i gång så mycket f u då vi tvättar då....

Är bara i detta hus på helgerna....

Gällande friskluftsventilerna är jag ju "livrädd" för att de skall ta in FÖR LITE luft så att frånluftarna inte skall behöva ta någon mer luft från källaren........:S

Gjorde misstaget före vintern att ha källardörren helt öppen upp till entréplan......ville ju få någon slags cirkulation även där.

Sen fick jag resultatet från anticimex angående en värdemätning på flödet, dom menade på att det rådde lite övertryck på entréplan.....

Reflekterade ett tag över detta och kom till slutsatsen att det kanske berodde på att det kom för mycket tilluft för att frånluften skulle orka ta hand om detta:blushing:, där av detta övertryck?

så.....fick sedan lite hintar om även radon i gamla källare, så den dörren åkte ju snabbt igen;)

Jag är inte riktigt med i det du skriver i början men generellt så kommer dina grundmurar att utsöndra en viss radonhalt (som minskar med halveringstiden på källan men här snackar vi generationers tid...) och vid 0(noll) luftcirkulation i utrymmet kommer det bli en halt som når ett visst värde och sedan stannar där. Det kommer inte stiga i all oändlighet pga halveringstiden på radon. Praktiskt har man alltid lite läckage någonstans så 0 i cirkulation är otroligt.

Lite mellan raderna låter det som om du är orolig för att få radon på övervåningen så borde du se till att du med stängd dörr upp har ett frånluftsflöde på övervåningen och väggventiler där. I källaren likaså och ingen tryckskillnad mellan våningsplanen så inget luftflöde går där i mellan. Ett svagt kontinuerligt luftflöde för mig är det bästa, kanske med forceringsmöjligheti tex tvättstuga vid användning.

Ok...tack;)

Kommer nu i helgen att täta källardörren upp så gott det går och låta friskluftsventilerna i källaren vara öppna lite "lagomt", kör också igång paxen ut i skorstenen lite då och då f u vid tvätttorkning.

Har visserligen ett motdragslucka i pannrummet, sittandes längst ner på på skorstenen, den vädrar ut lite ibland, och fungerar lite som frånluft då och då när det blåser lite extra ute, så det är ju förstås ingen nackdel heller....men paxen kommer nog att göra det mesta jobbet för att få UT luften i källaren ändå,på sommaren går det ju att vädra lite också....

och hoppas nu då att mina friskluftsventiler uppe i entreplan kan räcka till för tillförseln av syre, till frånluftsventilationen också där uppe, så det slipper "hämtas" luft från källarplan...

Inte lätt att veta, när det inte är lätt att veta:D

.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.