För att få livet lite tystare tog jag bort 60cm rör från mitt Heru 90 S EC till ljuddämpare och ersatte med flex-ljuddämpare. Dels för att få bort eventuellt vibrationer från agget till kanaler och dels för att få ner ljudet ännu mer.
I samband med detta var mitt agg helt strömlöst och min fjärr strömlös. Det nollade mina inställningar helt. När jag körde på 100% på fläkt förut snurrade frånluftsfläkten i 3300 rpm ungefär, nu går den till 2800 rpm.
Är det ökat motstånd från flexljuddämparna som gör skillnaden eller har jag missat återställa någon inställning som gör att den inte går max på riktigt?
Känns som flexdämparna ökade motståndet ordentligt om de är skyldiga men så kanske det är? Flexdämparna är FL 160 - 600 P från Soliduct. Fick inte länka till databladet på grund av för få postade inlägg.
I övrigt gick jag från tråkigt ljud redan på låga hastigheter till nästan totalt knäpptyst även på maxhastighet så det gjorde riktigt, riktigt stor skillnad. Installerade hela systemet i höstas och har inte varit tillräckligt nöjd för att ta hit någon som justerar in det än. Nu är det dock nära.