1 476 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Bygger om, kondens i ventilationen....
Jag bygger om mitt ventilationssystem på vinden. Har byggt i 4 dagar från och till nu. Har jobbat massor vilket har dragit ut på tiden. Tänkte göra klart imorgon och isolera rören. Men idag när jag skruvade ihop rören så såg jag en mindre isbit på isoleringen som smällt ut lite. Trodde först det var hål i taket men det visade sig ha suttit på ett av rören och trillat av.
Jag öppnade ett lock och tittade i röret och såg att det fanns lite kondens på insidan. Jag har även en isolerad fläkt kopplad till rören och funderar på om jag bör vara orolig? Som sagt, jag kommer isolera rören imorgon... :S
Jag öppnade ett lock och tittade i röret och såg att det fanns lite kondens på insidan. Jag har även en isolerad fläkt kopplad till rören och funderar på om jag bör vara orolig? Som sagt, jag kommer isolera rören imorgon... :S
Avluft i varma utrymmen = kondensisoleras! Annars blir det kondensutfällning på rörens utsida.
Uteluft i varma utrrymmen = kondensisoleras! Annars blir det kondensutfällning på rörens utsida.
Frånluft i kalla utrymmen = isoleras! Annars blir det kondensutfällning på rörens insida.
Tilluft i kalla utrymmen = isoleras! Annars kyls tilluften ner och ev det blir kondensutfällning på rörens insida.
Följer man inte ovanstående till punkt och pricka så blir det garanterat problem.
Uteluft i varma utrrymmen = kondensisoleras! Annars blir det kondensutfällning på rörens utsida.
Frånluft i kalla utrymmen = isoleras! Annars blir det kondensutfällning på rörens insida.
Tilluft i kalla utrymmen = isoleras! Annars kyls tilluften ner och ev det blir kondensutfällning på rörens insida.
Följer man inte ovanstående till punkt och pricka så blir det garanterat problem.
Jo, det förstår jag. Men detta var under uppbyggnad och jag hade inte hunnit sätt isolering på rören uppe på vinden. Jag har nu isolerat rören och jag gissar på att det kommer att torka upp av sig själv så småningom.Consensus skrev:Avluft i varma utrymmen = kondensisoleras! Annars blir det kondensutfällning på rörens utsida.
Klicka här för att svara