4 807 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Brummande fläkt vid låga varvtal
Hej,
Jag har installerat en PAX kanalfläkt 100 som styrs mha PAX Varvtals- och effektregulator samt två PAX Fukt- och tidsstyrning 990 (två badrum). För att systemet skall funka korrekt har även ett relä installerats (tror elektrikern sa att det var ett relä) som skall hjälpa varvtalsregulatorn och fuktgivarna på något sätt, fråga mig inte hur.
Till frågan:
Det brummar fruktansvärt från fläkten vid låga varvtal och jag har läst här på forumet att det beror förmodligen på att PAX Varvtals- och effektregulator är av typen "tyristor" och att detta kan lösas t ex mha av en femstegstrafo eller vad det kan heta, ... och vad det är .. :S Med tanke på mitt system med PAX fukt och tidstyrning kan man byta ut PAX varvtalsregulator mot en trafo och få det att funka med fuktgivarna och reläet?
Jag har installerat en PAX kanalfläkt 100 som styrs mha PAX Varvtals- och effektregulator samt två PAX Fukt- och tidsstyrning 990 (två badrum). För att systemet skall funka korrekt har även ett relä installerats (tror elektrikern sa att det var ett relä) som skall hjälpa varvtalsregulatorn och fuktgivarna på något sätt, fråga mig inte hur.
Till frågan:
Det brummar fruktansvärt från fläkten vid låga varvtal och jag har läst här på forumet att det beror förmodligen på att PAX Varvtals- och effektregulator är av typen "tyristor" och att detta kan lösas t ex mha av en femstegstrafo eller vad det kan heta, ... och vad det är .. :S Med tanke på mitt system med PAX fukt och tidstyrning kan man byta ut PAX varvtalsregulator mot en trafo och få det att funka med fuktgivarna och reläet?
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Det är nog inte alldeles okomplicerat. E 5-stegtrafo är en transformator du kan
plocka ut 5 olika spänningar från. En tyristor är ju i princip steglös. Således behöver
du förmodligen göra om styrningen (fullständigt?). Öka minimivarvtalet i stället.
plocka ut 5 olika spänningar från. En tyristor är ju i princip steglös. Således behöver
du förmodligen göra om styrningen (fullständigt?). Öka minimivarvtalet i stället.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Okej, tack för era svar! Ingen annan som har lite ideér? :S
Redigerat:
Sitter fläkten fast ordentligt?
Har själv en fläkt från Fresh och den brummar ganska bra, den blir dock betydligt tystare om jag sätter handen på den. Ska lösa detta genom att sätta ett hålband överden som spänner lite försiktigt.
Har själv en fläkt från Fresh och den brummar ganska bra, den blir dock betydligt tystare om jag sätter handen på den. Ska lösa detta genom att sätta ett hålband överden som spänner lite försiktigt.
Öppna den och sätt fast den riktigt istället. Hålband är ju inte så snyggt. Det saknas säkert bara en skruv eller två.PCLarsson skrev:
Produkter som diskuteras: "Hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
429 kr inkl moms
477 kr
Läs mer
Min satt oxå fast ordentligt. Dock uppstod någon form av virationer som orsakade ett brum som fortplantade sig i huset.
Med ett hålband spänt lagom hårt över fläkten slipper jag nu missljudet. Min fläkt sitter på kartbilden så det gör inget att det blir en fullösning,
Med ett hålband spänt lagom hårt över fläkten slipper jag nu missljudet. Min fläkt sitter på kartbilden så det gör inget att det blir en fullösning,
" Okej, intressant, jag måste nog testa det ändå om det nu är två som har samma erfarenhet. Tack så länge, jag berättar senare om mina erfarenheter.
"
Oj, det var visst du igen som svarade PCLarsson
.. jag testar ändå eftersom detta motormissljud faktiskt även skapar vibrationer som fortplantar sig i huset. Kanske så kommer missljudet då att inte uppfattas lika tydligt, jag testar PCLarsson, tack!
Oj, det var visst du igen som svarade PCLarsson
Redigerat:
Generellt ger en tyristor vibrationer i kanalen vilket du slipper med en 5-stegstransformator. Sedan finns det ju även gummiförsedda klämmor som du kan spänna fast fläkten med. Har du plats kan det även vara lämpligt att sätta in en 600 eller 900mm ljuddämpare.
Klicka här för att svara